Colliers: Стремително e развитието на търговските паркове през първото полугодие
Те се развиват прогресивно от няколко години, което води до достигане на 100% запълняемост на проектите в столицата
Стремително e развитието на търговските паркове в страната през първото полугодие на 2022 г., според доклада на Colliers. Това е причината за някои от тях да се планира разширяване на площите.
През разглеждания период общият обем площи в търговски паркове в столицата се задържа на 66,300 кв.м, което включва 3 парка. Един обект е на етап „в строеж“ и няколко - на етап „в проект“.
По отношение на модерните търговски центрове в София предлагането се запазва на 390,660 кв.м. Нивата на свободните площи регистрират незначителен ръст от 1% през първото тримесечие, който се запазва до края на полугодието и така те достигат почти 6%. Стабилните позиции на търговските центрове, респективно ограничените свободни площи, водят до по-ниски темпове на усвояване. За първото полугодие са регистрирани 4,600 кв.м - 50% спад спрямо второто полугодие на 2021 г. Това е и най-ниската стойност на усвоени наемни площи на полугодие за последните 5 години.
Свободните площи на бул. „Витоша“ нарастват от 10% на 12%, което се дължи в голяма степен на затварянето на обекти от сектора на заведенията.
През първите шест месеца установените биг бокс оператори от хранителните вериги се фокусират в реновация на магазините си и в по-ниска степен в откриване на нови локации. Силната експанзия на дискаунтъри продължава.
При наемните нива на първокласни локации в търговските центрове, на бул. „Витоша“ и в търговски паркове не се наблюдава промяна. Те са съответно 34 евро/кв.м./месец, 50 евро/кв.м/месец и 10 евро/кв.м/месец. Тези стойности се очаква да се запазят в следващите месеци.
Устойчивото развитие на пазара на модерни търговски площи ще поддържа инвеститорски интерес и през втората половина на годината с основен фокус търговски паркове. Дискаунтърите ще продължат своята експанзия в търговски паркове и в търговски центрове. Очаква се нови оператори от този сегмент да влязат на българския пазар. В краткосрочен план ще се наблюдават промени в потреблението и поведението на купувачите в контекста на нарастващата инфлация / намаляваща покупателна способност, които ще имат отражение върху сектора и операторите.
Вижте повече информация тук.