Colliers: Търговските паркове в България ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната

165

През изминалата година са открити Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград, а пет са в активен строеж, се казва в доклад за развитието на пазара на търговски площи към края на миналата година


Снимка: Видин Плаза

През изминалата година в България бяха открити два търговски парка - Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474 500 кв. м, разположени в 38 обекта. Малките проекти под 5 000 кв.м се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.

Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 7.8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м на месец.

Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока. Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8 400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.

Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите „Мода“ и „Заведения“, бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор „Мода“ се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.

От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с 5 функциониращи с над 63 200 кв.м отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21 000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3 400 кв. м, като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор „Мода“, следвани от магазини за електроника и „Заведения“ с по 19%. Наемите регистрират увеличение до EUR 32, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6 500 кв. м. Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до EUR 30.

В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м, което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат EUR 30, а на главните търговски улици остават без промяна – EUR 23.

В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за тази година. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.

Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите. В този контекст  оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.

Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.

Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.

Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това, някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През тази година Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.

Доклада може да видите тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Започна независимото геоложко-конструктивно обследване на железопътния тунел край Вакарел

Започна независимото геоложко-конструктивно обследване на железопътния тунел край Вакарел

При строителството му се появиха непредвидени геоложки затруднения и необходимост от допълнително укрепване, за да се гарантира стабилността на строежа

Община Самоков става собственик на бившия Дом на народната армия

Община Самоков става собственик на бившия Дом на народната армия

Идеята е да се даде съвременен облик и функционалност на сградата и тя да я превърне в място, изпълнено със съдържание

Някогашният Гранд хотел "Варна" ще бъде модернизиран в сграда от апартаментен тип

Някогашният Гранд хотел "Варна" ще бъде модернизиран в сграда от апартаментен тип

В друг имот на терена се предвижда ново застрояване с максимална височина 15 метра (5 етажа)

Напредва строителството на новото училище в бургаския квартал "Крайморие"

Напредва строителството на новото училище в бургаския квартал "Крайморие"

То ще бъде филиал на ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията“ и в него ще се обучават ученици от 1 до 7 клас