ДНСК сезира ВАП за незаконосъобразни действия на главния архитект на София

82

В отговор Направление „Архитектура и градоустройство“ също публикува съобщение


СЪОБЩЕНИЕ НА ДНСК

Главният архитект на Столична община е издал нищожно разрешение за строеж (РС), с което е направен опит да се промени статута на временна пътна връзка за село Мрамор при строежа на Северна скоростна тангента, съобщиха днес от ДНСК. Повод за проверката е искането на Агенция „Пътна инфраструктура“ за свикване на Държана приемателна комисия за строеж „Път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+308.17“. Приложено е и Разрешение за строеж № Б-137/09.10.2020г., издадено от главния архитект на СО.

Строежът е определен като пета категория. Разрешението е издадено в нарушение на изискванията за компетентност, пълна липса на правно основание и предмет. Това са тежки и радикални пороци, които водят до неговата нищожност, казват от дирекцията и допълват, че в ДНСК е постъпило и писмо от Върховна административна прокуратура за извършване на проверка на състоянието на пътен възел Западна дъга - Северна скоростна тангента, отбивка за село Мрамор-София. Съгласно ЗУТ по време на строителството могат да се правят временни пътища за нужди, свързани с организация и механизация на строителството, с разрешение на органа, който издава разрешението за строеж. Тези строежи (временни пътища) не представляват самостоятелен обект според ЗУТ. За тях не се издава РС и се премахват непосредствено преди въвеждане в експлоатация на обслужвания от тях основен строеж. В конкретния случай временният път е част от проектната документация към РС № РС-54/29.08.2016г., издадено от министъра на регионалното развитие и благоустройството за обект: „Път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+300“, с подобекти: 1. Директно трасе от км 4+033 до км 4+437; 2. Директно трасе от км 4+900 до км 5+920; 3. Пътен възел „Северна скоростна тангента“; 4. Пътен възел „Стефансон“; 5. Улица „Гара Волуяк“. Път II-18 Софийски околовръстен път е Републикански път и само министърът на МРРБ е компетентен да издаде РС. Всяка промяна на този строеж или на предназначението му е от компетентността на министъра, а не на главния архитект на СО.     

За РС № Б-137/09.10.2020 г. на главния архитект на СО липсва предмет и правно основание за издаването му. В него строежът е определен като пета категория, без да са посочени законовите разпоредби, квалифициращи го като такъв. На две места е записано „без СМР“, което е в противоречие с текст в същото РС: „разрешава се на Столична община да извърши строително-монтажни работи“. От така съставеното РС не става ясна волята на издателя на административния акт по отношение на предмета и не може да се направи преценка какво в действителност е разрешено да се извършва.     

Промяна на предназначение по смисъла на ЗУТ се допуска само на самостоятелен строеж или реална част от строеж. Временният път не се въвежда в експлоатация, а подлежи на премахване. В конкретния случай „временната пътна връзка“ не съвпада и с предвижданията на действащия подробен устройствен план.     
ДНСК сезира ВАП за издаденото от главния архитект на СО разрешение за строеж № Б-137/09.10.2020г.

ОТГОВОР ОТ НАГ

Западната дъга от Софийския околовръстен път (път II-18 Софийски околовръстен път в участъка от км 0+780 до км 6+308.17“) е държавен обект, който се изгражда от Агенция пътна инфраструктура. В обхвата на този строеж попада и пътния възел със Северна скоростна тангента /ССТ/. При изграждането на ССТ е реализиран временен път, осигуряващ връзка с ул. „Васил Левски“ по посока на с. Мрамор. По искане на жителите на с. Мрамор за обезпечаване бъдещото ползване на тази връзка на населеното място със ССТ и след приключване на строителството, Столична община е поела ангажимент за поддръжката й. Във връзка с този ангажимент през 2020 г. е издадено разрешение за строеж, с което временният път, използван по време на строителството, е разрешен като временен път по смисъла на чл. 190, ал. 1 от ЗУТ без извършване на строително-монтажни работи, който да осигури връзка от тангентата с пътя за с. Мрамор (ул. „Васил Левски“) и след въвеждането в експлоатация на СОП. Временният път е изграден от изпълнителя на ССТ, като Столична община е поела ангажимент да поддържа елементите от пътната организация след приемателната комисия.

Временният път не е част от основния проект за околовръстния път и е изграден изцяло върху терени общинска собственост, като има за цел да осигури транспортна връзка на жителите на общината, докато АПИ довърши строителство си в посока с. Мрамор. Затварянето на отсечката би ограничило чувствително достъпа до с. Мрамор и използването на съществуващата пътна мрежа.

Разрешението за строеж е изпратено на СРДНСК за служебна проверка относно неговата законосъобразност съгласно изискването на ЗУТ и в законоустановения срок същото не е отменено. Разрешението за строеж е влязло в сила, казват от НАГ.

Във връзка с проверка на Върховна административна прокуратура Столична община е изпратила подробна информация за действията, предприети от Общината за обезпечаване на сигурността от незавършения пътен възел на Софийския околовръстен път. Столична община многократно е настоявала пред ръководството на агенция „Пътна инфраструктура“ обектът да бъде довършен по одобрения от МРРБ проект, завършват от НАГ.

ОЩЕ НОВИНИ

Стартира реставрация на фасадите на бившия театър "Ренесанс", познат като кино "Възраждане" и бивш нощен клуб

Стартира реставрация на фасадите на бившия театър "Ренесанс", познат като кино "Възраждане" и бивш нощен клуб

Официално не е съобщено откъде идва финансирането и какво ще е бъдещото предназначение на сградата паметник на културата

Концесионерът на летището в Бургас ще инвестира 100 милиона лева в рехабилитация на пистата

Концесионерът на летището в Бургас ще инвестира 100 милиона лева в рехабилитация на пистата

Проектът включва реконструкция на 3 200-метровата писта, осветителна и дренажна система, както и модернизация на зоните за безопасност

Напредъкът по изграждането на жп възел Пловдив е 85%, проектът ще бъде готов догодина

Напредъкът по изграждането на жп възел Пловдив е 85%, проектът ще бъде готов догодина

Очаква се транспортният пробив под Централна гара да реши 50-годишен проблем на града

Нов ритейл парк от веригата XOPark изграждат в Сандански

Нов ритейл парк от веригата XOPark изграждат в Сандански

Инвеститор е дружеството "Тринити Кепитъл“, което през октомври започна и първото открито аутлет селище в България – Outlet Village Sofia