Хърватия откри моста Пелешац

96

Съоръжението свързва южния едноименен полуостров с останалата част от страната, като това е най-големият инфраструктурен проект, осъществен чрез съфинансиране от ЕС 


Целият проект, включително пътищата за достъп и изкупуването на земи от частни лица, е на стойност 525 милиона евро, от които 357 милиона евро са осигурени с грант от ЕС.  Подготовката му отне десетилетие, като в нея участваха няколко хърватски правителства.  

Мостът с дължина 2 400 метра преминава през пролива между село Комарна на континенталната част на страната и село Бриеста на полуостров Пелешац. Той ще осигури директна пътна връзка между най-южната част на Хърватия и останалата част от страната, която в момента е откъсната при град Неум, където Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море.  Съоръжението се състои от 13 отсечки, шест 33-метрови пилона от армиран бетон и четири ленти. Проектирано е от словенския инженер Марян Пипенбахер, а строителството е осъществено от „Чайна роуд енд бридж корпорейшън“ (China Road and Bridge Corporation). Китайската компания спечели поръчката за строителството през 2018г. с цена от около 2 милиарда куни (265 милиона евро) и срок за изпълнение 36 месеца, а официално работа по строителството започна на 31 юли 2018г.

Осъществяването на проекта не започна гладко, тъй като отхвърлените кандидати за строителство обжалваха избора на китайската компания за изграждането на обекта. От друга страна високопоставени представители на Босна и Херцеговина от Партия на демократичното действие на босненските мюсюлмани се противопоставиха на проекта.  Босненски хърватски и сръбски представители обаче заявиха, че не са срещу изграждането на моста Пелешац, изтъквайки, че Хърватия има право да свърже части от територията си.  Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море с ширина 8 километра в района на полуостров Пелешац, но крайбрежните води принадлежат на Хърватия.   

Дизайнът на моста позволява кораби да имат достъп до босненското пристанище Неум. Навигационният профил под моста е договорен с група експерти от Босна и Херцеговина.  В края на юли миналата година бе монтиран последният 165 елемент на стоманената конструкция на моста.   

Строителството на моста и 25-те километра пътища за достъп приключи. Остават да бъдат завършени до края на годината само 8 километра от околовръстния път на град Стон и достъпът до пътя D8, който е част от европейския път Е65.

ОЩЕ НОВИНИ

Откриха новия европейски завод на китайска компания в Индустриална зона "Марица" до село Радиново

Откриха новия европейски завод на китайска компания в Индустриална зона "Марица" до село Радиново

Заводът ZS Europe на Shanghai Unison Aluminum Products Co ще произвежда алуминиеви компоненти за автомобилната индустрия

Откриха изложба и поредица от събития, посветени на теснолинейката Септември - Добринище

Откриха изложба и поредица от събития, посветени на теснолинейката Септември - Добринище

Инициативата има за цел да подчертае нейната историческата и културната стойност, както и да изследва възможностите за нейното бъдещо развитие

Три институции подписаха споразумение за изграждане на инфраструктура до бъдещата Национална многопрофилна детска болница

Три институции подписаха споразумение за изграждане на инфраструктура до бъдещата Национална многопрофилна детска болница

Това са Столичната община, Агенция „Пътна инфраструктура“ и Здравната инвестиционна компания за детска болница (ЗИКДБ) 

Водещ германски технологичен концерни и ВМЗ ще строят завод за барут и боеприпаси у нас

Водещ германски технологичен концерни и ВМЗ ще строят завод за барут и боеприпаси у нас

Производствената база в района на Сопот ще обхване площ от около 100 хектара

Община Бургас разработи проект за обновяване на спортен център "Славейков"

Община Бургас разработи проект за обновяване на спортен център "Славейков"

Администрацията ще кандидатства с него по Националната програма за споделено финансиране на проекти към Министерството на младежта и спорта