Хърватия откри моста Пелешац

97

Съоръжението свързва южния едноименен полуостров с останалата част от страната, като това е най-големият инфраструктурен проект, осъществен чрез съфинансиране от ЕС 


Целият проект, включително пътищата за достъп и изкупуването на земи от частни лица, е на стойност 525 милиона евро, от които 357 милиона евро са осигурени с грант от ЕС.  Подготовката му отне десетилетие, като в нея участваха няколко хърватски правителства.  

Мостът с дължина 2 400 метра преминава през пролива между село Комарна на континенталната част на страната и село Бриеста на полуостров Пелешац. Той ще осигури директна пътна връзка между най-южната част на Хърватия и останалата част от страната, която в момента е откъсната при град Неум, където Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море.  Съоръжението се състои от 13 отсечки, шест 33-метрови пилона от армиран бетон и четири ленти. Проектирано е от словенския инженер Марян Пипенбахер, а строителството е осъществено от „Чайна роуд енд бридж корпорейшън“ (China Road and Bridge Corporation). Китайската компания спечели поръчката за строителството през 2018г. с цена от около 2 милиарда куни (265 милиона евро) и срок за изпълнение 36 месеца, а официално работа по строителството започна на 31 юли 2018г.

Осъществяването на проекта не започна гладко, тъй като отхвърлените кандидати за строителство обжалваха избора на китайската компания за изграждането на обекта. От друга страна високопоставени представители на Босна и Херцеговина от Партия на демократичното действие на босненските мюсюлмани се противопоставиха на проекта.  Босненски хърватски и сръбски представители обаче заявиха, че не са срещу изграждането на моста Пелешац, изтъквайки, че Хърватия има право да свърже части от територията си.  Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море с ширина 8 километра в района на полуостров Пелешац, но крайбрежните води принадлежат на Хърватия.   

Дизайнът на моста позволява кораби да имат достъп до босненското пристанище Неум. Навигационният профил под моста е договорен с група експерти от Босна и Херцеговина.  В края на юли миналата година бе монтиран последният 165 елемент на стоманената конструкция на моста.   

Строителството на моста и 25-те километра пътища за достъп приключи. Остават да бъдат завършени до края на годината само 8 километра от околовръстния път на град Стон и достъпът до пътя D8, който е част от европейския път Е65.

ОЩЕ НОВИНИ

Стартираха ремонтните дейности в парк "Бял бор" в столичния район "Илинден" по линия на гражданските бюджети

Стартираха ремонтните дейности в парк "Бял бор" в столичния район "Илинден" по линия на гражданските бюджети

Първия етап включва ремонт и пренареждане на настилката пред Националния център за рехабилитация на слепи в България, както и подмяна на настилката по пътеките, които водят към подлеза на метростанция „Вардар“ и към едноименния булевард

Велоалеята за Сарафово вече е прехвърлена за управление и стопанисване на Община Бургас

Велоалеята за Сарафово вече е прехвърлена за управление и стопанисване на Община Бургас

Сега вече може да се пристъпи към реални дейности по брегоукрепването и възстановяването ѝ

Започна процедурата по отчуждаване на частните терени за бъдещия парк в столичния "Люлин"

Започна процедурата по отчуждаване на частните терени за бъдещия парк в столичния "Люлин"

С това стартира и подготовката за изграждането на парка до кооперативния пазар 

Готов е идеен проект за "детски парк" на улица "Одрин" 91 в район "Възраждане" в столицата

Готов е идеен проект за "детски парк" на улица "Одрин" 91 в район "Възраждане" в столицата

Сега основен приоритет е осигуряването на необходимото финансиране, за да може реалната работа по парка да започне догодина

Бившият театър "Ренесанс" в София, известен преди време и като нощен клуб, ще стане център за събития

Бившият театър "Ренесанс" в София, известен преди време и като нощен клуб, ще стане център за събития

Наемателят на сградата инвестира във възстановяване на архитектурния й облик по проект на SMPL Architects