Хърватия откри моста Пелешац

94

Съоръжението свързва южния едноименен полуостров с останалата част от страната, като това е най-големият инфраструктурен проект, осъществен чрез съфинансиране от ЕС 


Целият проект, включително пътищата за достъп и изкупуването на земи от частни лица, е на стойност 525 милиона евро, от които 357 милиона евро са осигурени с грант от ЕС.  Подготовката му отне десетилетие, като в нея участваха няколко хърватски правителства.  

Мостът с дължина 2 400 метра преминава през пролива между село Комарна на континенталната част на страната и село Бриеста на полуостров Пелешац. Той ще осигури директна пътна връзка между най-южната част на Хърватия и останалата част от страната, която в момента е откъсната при град Неум, където Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море.  Съоръжението се състои от 13 отсечки, шест 33-метрови пилона от армиран бетон и четири ленти. Проектирано е от словенския инженер Марян Пипенбахер, а строителството е осъществено от „Чайна роуд енд бридж корпорейшън“ (China Road and Bridge Corporation). Китайската компания спечели поръчката за строителството през 2018г. с цена от около 2 милиарда куни (265 милиона евро) и срок за изпълнение 36 месеца, а официално работа по строителството започна на 31 юли 2018г.

Осъществяването на проекта не започна гладко, тъй като отхвърлените кандидати за строителство обжалваха избора на китайската компания за изграждането на обекта. От друга страна високопоставени представители на Босна и Херцеговина от Партия на демократичното действие на босненските мюсюлмани се противопоставиха на проекта.  Босненски хърватски и сръбски представители обаче заявиха, че не са срещу изграждането на моста Пелешац, изтъквайки, че Хърватия има право да свърже части от територията си.  Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море с ширина 8 километра в района на полуостров Пелешац, но крайбрежните води принадлежат на Хърватия.   

Дизайнът на моста позволява кораби да имат достъп до босненското пристанище Неум. Навигационният профил под моста е договорен с група експерти от Босна и Херцеговина.  В края на юли миналата година бе монтиран последният 165 елемент на стоманената конструкция на моста.   

Строителството на моста и 25-те километра пътища за достъп приключи. Остават да бъдат завършени до края на годината само 8 километра от околовръстния път на град Стон и достъпът до пътя D8, който е част от европейския път Е65.

ОЩЕ НОВИНИ

“Зелено движение” с апел към премиера: Спрете разпродажбата на културно и природно наследство на България

“Зелено движение” с апел към премиера: Спрете разпродажбата на културно и природно наследство на България

В списъка за приватизация са предложени част от римския амфитеатър на Сердика в София, езерото в м. Карандила, 20 декара от Природен парк "Витоша" и черноморските носове Кротиря в Поморие и Червенка в Черноморец 

Правителството одобри допълнителни средства за археологически проучвания и теренна консервация

Правителството одобри допълнителни средства за археологически проучвания и теренна консервация

Близо 2 милиона лева ще осигурят възможността за проучване на седем от най-значимите археологически обекти в страната

Подготвят образователен център за работа с глина

Подготвят образователен център за работа с глина

За опазването на културното наследство на с. Мандрица разказа по време на форум на BAU Academy арх. Николай Маринов    

Възстановяват движението по участъка от път I-1 между Мездра и Лютидол

Възстановяват движението по участъка от път I-1 между Мездра и Лютидол

Трасето, по което ще се пусне трафикът, е с дължина 13 км, и е модернизирано и разширено с по две ленти в посока

Строежът на водния център и панорамния асансьор на Крайбрежната алея във Варна ще започне през октомври

Строежът на водния център и панорамния асансьор на Крайбрежната алея във Варна ще започне през октомври

Изграждането на центъра с атракциони, СПА зона и спортни съоръжения ще стартира след края на летния туристически сезон