Как се премахва магистрала - най-голямата грешка в градоустройството на Копенхаген

156

Местните власти в Дания решиха да разрушат половината от шестлентовата Bispeengbuen, като идеята е на освободеното място да има парк


Още преди години администрацията на Копенхаген решава да направи скоростен път през квартал Nørrebro и община Frederiksberg, част от датския столичен регион. Идеята среща съпротива от страна на гражданите, но магистралата е изградена. Тя е и единствената, която минава през територията, и е обект на дебати от много години.

Наскоро общините на Фредериксберг и Копенхаген обсъждаха три варианта за Bispeengbuen, като се запази същият трафик. Два от вариантите бяха пълно разрушаване на магистралата със създаване на зелени градски пространства със или без сгради върху тунел. Преди решението предварителните скици и планове за пълно или частично разрушаване на Bispeengbuen бяха представени на гражданите.

В крайна сметка местните власти решиха да разрушат половината от пътя, движението да се осъществява по по-малко ленти (две във всяка посока), а на освободеното място да има парк. Става въпрос за южната част на магистралата, която се предлага да бъде премахната, за да се освободи място за зелената зона и да се има гледка и достъп до реката Ladegårdsåen, която в момента е покрита. Конкурсът за проектиране на пространството е спечелен от Vandkunsten Architects.

Мнозинството в двете общини се спря на вариант, който е реалистичен финасово, тъй като разрушаването на цялата магистрала в участъка и изграждането на тунел ще е много скъпо. Критиките към този вариант са, че така магистралата ще продължава да пресича Nørrebro и Frederiksberg и отново ще има шум. Независимо от това плюс има – със сигурност хората, които живеят от страната на Фредериксберг, ще имат по отдалечен трафик от прозорците си, повече слънце и въздух и в зелена зона.

Според кмета на община Копенхаген Bispeengbuen е спомен от времето, когато автомобилите са били с приоритет пред хората в развитието на града. „Трябва да дърпаме Копенхаген в точно обратната посока, така че да създадем пространство за хора, градски живот и зеленина по нашите улици“, каза тя.

Според кмета на община Фредериксберг „Bispeengbuen е една от най-големите грешки в градоустройството на столицата – ако не и най-голямата. Оставащият му живот е десет години, което е малко от гледна точка на градското развитие. Фредериксберг и Копенхаген вече са в ход и ние отново и отново призоваваме държавата, която е собственик на пътя, да се включи повече в нашите усилия.“  

За проекта разказа арх. Йеспер Дал, ръководител на отдела за строителство и собственост в датската община Фредериксберг. Той участва в събитието „Разговори за града” в София и беше член на журито в Конкурса за пешеходен мост към Южния парк над ул. „Бяла черква“.

Вижте още за проекта тук.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Ремонтирани са близо 5 км от пътя София - Перник между жп гара "Владая" и пътен възел "Даскалово"

Ремонтирани са близо 5 км от пътя София - Перник между жп гара "Владая" и пътен възел "Даскалово"

Строително-монтажните работи са напълно изпълнени, като в момента се извършват довършителни дейности

HOLIDAY PARK откри първия си търговски комплекс в София

HOLIDAY PARK откри първия си търговски комплекс в София

Той е разположен в район "Красно село" на бул. „Никола Мушанов“ 149А

Най-новата книга за Колю Фичето ще бъде представена тази вечер в Централния дом на архитекта в София

Най-новата книга за Колю Фичето ще бъде представена тази вечер в Централния дом на архитекта в София

Събитието ще се проведе от 18.00 часа, а за него се очаква да пристигне Константин Фичев – родственик на Първомайстора

"Спаси София" започна подписка за пешеходна улица "Шишман"

"Спаси София" започна подписка за пешеходна улица "Шишман"

Предложението е съобразено с притесненията на живущите, казват от партията

С пускането в експлоатация на цялата автомагистрала "Европа" се осигурява свързаност между Западна Европа и Ориента

С пускането в експлоатация на цялата автомагистрала "Европа" се осигурява свързаност между Западна Европа и Ориента

Вчера министърът на регионалното развитие връчи на премиера разрешението за ползване на последния участък – между Сливница и София

ВАС потвърди, че общественият интерес е водещ в казуса със столичния булевард "Тодор Каблешков"

ВАС потвърди, че общественият интерес е водещ в казуса със столичния булевард "Тодор Каблешков"

Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу предварителното изпълнение на довършването на булеварда