Как се премахва магистрала - най-голямата грешка в градоустройството на Копенхаген

156

Местните власти в Дания решиха да разрушат половината от шестлентовата Bispeengbuen, като идеята е на освободеното място да има парк


Още преди години администрацията на Копенхаген решава да направи скоростен път през квартал Nørrebro и община Frederiksberg, част от датския столичен регион. Идеята среща съпротива от страна на гражданите, но магистралата е изградена. Тя е и единствената, която минава през територията, и е обект на дебати от много години.

Наскоро общините на Фредериксберг и Копенхаген обсъждаха три варианта за Bispeengbuen, като се запази същият трафик. Два от вариантите бяха пълно разрушаване на магистралата със създаване на зелени градски пространства със или без сгради върху тунел. Преди решението предварителните скици и планове за пълно или частично разрушаване на Bispeengbuen бяха представени на гражданите.

В крайна сметка местните власти решиха да разрушат половината от пътя, движението да се осъществява по по-малко ленти (две във всяка посока), а на освободеното място да има парк. Става въпрос за южната част на магистралата, която се предлага да бъде премахната, за да се освободи място за зелената зона и да се има гледка и достъп до реката Ladegårdsåen, която в момента е покрита. Конкурсът за проектиране на пространството е спечелен от Vandkunsten Architects.

Мнозинството в двете общини се спря на вариант, който е реалистичен финасово, тъй като разрушаването на цялата магистрала в участъка и изграждането на тунел ще е много скъпо. Критиките към този вариант са, че така магистралата ще продължава да пресича Nørrebro и Frederiksberg и отново ще има шум. Независимо от това плюс има – със сигурност хората, които живеят от страната на Фредериксберг, ще имат по отдалечен трафик от прозорците си, повече слънце и въздух и в зелена зона.

Според кмета на община Копенхаген Bispeengbuen е спомен от времето, когато автомобилите са били с приоритет пред хората в развитието на града. „Трябва да дърпаме Копенхаген в точно обратната посока, така че да създадем пространство за хора, градски живот и зеленина по нашите улици“, каза тя.

Според кмета на община Фредериксберг „Bispeengbuen е една от най-големите грешки в градоустройството на столицата – ако не и най-голямата. Оставащият му живот е десет години, което е малко от гледна точка на градското развитие. Фредериксберг и Копенхаген вече са в ход и ние отново и отново призоваваме държавата, която е собственик на пътя, да се включи повече в нашите усилия.“  

За проекта разказа арх. Йеспер Дал, ръководител на отдела за строителство и собственост в датската община Фредериксберг. Той участва в събитието „Разговори за града” в София и беше член на журито в Конкурса за пешеходен мост към Южния парк над ул. „Бяла черква“.

Вижте още за проекта тук.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Очаква се в началото на следващата година да бъде открита процедура за избор на концесионер на летище Пловдив

Очаква се в началото на следващата година да бъде открита процедура за избор на концесионер на летище Пловдив

Междувременно българска компания смята да изгради предприятие за техническо обслужване и ремонт на самолети Airbus и Boeing в района на аеропорта

Столичната община стартира гласуването по Програмата за граждански бюджет "Идеи за града" 2025

Столичната община стартира гласуването по Програмата за граждански бюджет "Идеи за града" 2025

Инициативата дава възможност на жителите на София да подават предложения и да избират кои проекти да бъдат изпълнени с общински средства – както в техния квартал, така и в целия град

В Карнобат е монтирана първата соларна пейка

В Карнобат е монтирана първата соларна пейка

Тя е част от проект „Малка стъпка в адаптацията към климатичните промени“, реализиран по Националната кампания „Чиста околна среда“

Стартира нова гражданска платформа за картографиране на проблемите в пешеходната инфраструктура на столицата

Стартира нова гражданска платформа за картографиране на проблемите в пешеходната инфраструктура на столицата

Проектът SOFaccess е реализиран в рамките на „Академия за ВИЗИОНЕРИ“ 2025 на дирекция „Спорт и младежки дейности“