Министър Андрей Цеков: Подписано е разрешението за строеж на първите 7,6 километра от магистралата Русе – Велико Търново
Започва проектирането на обходните пътища на Пловдив, Плевен и Пазарджик
Снимка: МРРБ
Подписано е разрешението за строеж на първите 7,6 километра от магистралата Русе – Велико Търново. Това съобщи днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков пред членовете на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. В момента тече процедура по обнародването му в Държавен вестник и се очаква реалното строителство да стартира през следващата или най-късно по-следващата седмица. Сроковете за изготвяне на техническите проекти за останалата част от двата участъка от магистралата между Русе и Бяла и обхода на гр. Бяла са март и април 2024 г., след което ще се влезе в процедура за издаване на разрешение на строеж и за тях.
„В бюджета за 2024 г. има заложени 1 млрд. лв. за магистрали. За доизграждането на АМ „Хемус“ са заложени 100 млн. лв., които не са достатъчни. Средствата ще стигнат за завършване на строителството на участък 1 и за продължаване на работата по лот 2 и 3“, каза регионалният министър в отговор на въпрос. „От Министерството на финансите имаме уверението, че ако вървят всички магистрали, ще има допълнително финансиране. Не е целесъобразно да се строят 5 магистрали едновременно, но и не можем да отлагаме. Ще трябват поне още 500 млн. лв., за да ми бъде по-спокойно, че има за всички магистрали“, допълни Цеков. В момента се работи по скоростния път Видин - Ботевград, магистрала „Струма“, магистрала „Хемус“, магистрала Русе - Бяла и магистрала „Европа“.
„През следващата седмица ще входираме писмо до народните представители с предложение за разрешаване на правния казус с АМ „Хемус“. Причината да не се строи през последната година и половина е стопанската непоносимост. Ако се разреши този проблем, строежът ще върне интензивните си темпове“, обясни Цеков.
В бюджета за 2024 г. са заложени и 122 млн. лв. за проектиране на пътни участъци, в това число 7,2 млн. лв. за геоложки проучвания и избор на ново транспортно трасе между Асеновград и Рудозем. Предвижда се обществената поръчка за проектиране да бъде обявена в началото на 2024 г., каза още министърът в отговор на въпрос за изграждане на скоростен път, който да свърже магистрала „Тракия“ и Смолян през Чепеларе.
Средствата за проектиране ще дадат програмата за следващите години, посочи Андрей Цеков. Заложена е подготовката на проекти за обходни пътища на Пловдив, Плевен, Пазарджик. Обходът на Пловдив е стратегически – трябва да върви като един проект с връзката през територията на община Марица и бъдещото разширяване на АМ „Тракия“, допълни той.
Регионалният министър информира, че в проектобюджета за следващата година е намерил отражение Фондът за инфраструктурно подпомагане на общините, който да разполага с ресурс от 1 млрд. лв. МРРБ е подало 2 забележки. Едната е дейностите, които ще бъдат финансирани, да се ограничат до благоустройство, защото е предложено да включват и обновяване на обществени сгради. Другата е фондът да се финансира от бюджетите за 2024 и 2025 г., както е предвидено в управленската програма, а не за периода 2024 - 2026 г. „Считаме, че оценката на общинските проекти трябва да е чрез конкурентен подбор. Залагаме точков бонус да има за изостаналите райони. Обсъжда се и финансирането на един проект да е до 10 млн. лв. Поуката от досегашната практика е, че трябва да има лимити на проектното финансиране, за да няма неоразмерени проекти“, каза министър Цеков. И допълни, че се цели да има комплексни проекти, така че ако се предвижда да се прави улица, тя да върви с изграждането или подмяната на водопровод, канализация и тротоари, за да има пълен ефект от проекта.