Министърът на транспорта: Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел

182

Това заяви Гроздан Караджов по време на инспекция на трите участъка по жп трасето Елин Пелин – Костенец


Източник: Министерство на транспорта

„Очевидно има голямо закъснение и безброй проблеми, които са отлагани във времето от предишните министри. Още преди три години са започнали укрепителни дейности, които са дали ефект, но не напълно. Това налага трето проектиране, което се изпълнява в момента и строителят заявява, че засега няма деформации. Очакваме до края на май да знаем дали то е работещо“, обясни вицепремиерът Караджов.

„Достигнати са лимитите за непредвидени работни дейности, което означава, че те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, както и с анекс, сключен преди година. Ресурсите са вече изчерпани и ако не намерим спешно решение, продължаването на този обект на практика е заложено на карта“, каза Гроздан Караджов.

Той отбеляза, че по предварителни данни става дума за много сериозно преработване на проекта, като вероятно ще е необходима нова процедура, която да се проведе, без да спира работата по досегашните тунели. Физическият напредък на целия участък е 40%. „Опитваме се да решим ребуса така, че да се вместим в сроковете, защото средствата по европейската програма са до 2030 г. Целта е през 2029 г. да пуснем тунела в експлоатация, за да могат влаковете да пътуват по-бързо“, допълни транспортният министър. Гроздан Караджов посочи, че се налагат спешни действия в най-кратки срокове за намирането на юридическо и финансово решение.

Министърът и председателят на транспортна комисия в НС Кирил Добрев се запознаха на място и със строителството на втория участък между Ихтиман и Мирово. „За разлика от лот 1, където съществуват сериозни проблеми, на лот 2 няма такива. Лотът се изпълнява в срок и до 2028 г. трасето ще е готово“, подчерта министърът.

По отношение на третия участък между Мирово и Костенец, вицепремиерът подчерта, че работата по трасето върви добре. „Имаме изпълнение от около 30% при изключително тежки условия за работа и при изключително сложни съоръжения. Става въпрос за осем еднотръбни тунела с много голям диаметър, за да могат вътре да се изпълнят две жп линии. Става дума и за 11 мостови съоръжения и за два виадукта. По всички показатели до тук най-вероятно до края на 2029 г. това ще е функционираща жп линия“, каза вицепремиерът.

В рамките на инспекциите на министър Караджов обсъди със строителите, че забавянето от две-три години след сключване на договори за инфраструктурни проекти се дължи на сложни административни процедури. Те включват отчуждаване на имоти, съдебни обжалвания, издаване на строителни и екологични разрешителни, както и ОВОС. Тези процеси изискват време за съгласуване и финализиране на проектната документация.

„Една от целите, които си поставям, е да облекчим процедурите, така че инфраструктурното строителство да може да се изпълнява в рамките на четири, максимум пет години. В момента времето не стига, дори да се започне реалната строителна работа. Част от обектите са били в тръжни процедури през 2018–2019 г. Сега сме 2025 г. и едва от малко повече от година тук се работи реално. Всичкото друго време е загубено в множество бавни процедури“, заяви Караджов.

ОЩЕ НОВИНИ

КАБ: Поредните наводнения по Черноморието са резултат от безконтролно застрояване, унищожена природна среда и институционално бездействие

КАБ: Поредните наводнения по Черноморието са резултат от безконтролно застрояване, унищожена природна среда и институционално бездействие

Ако не върнем разума, отговорността и професионалната етика в планирането, природата ще продължи да ни държи сметка за нашето мълчание, казват от Камарата на архитектите

Обновена е административна сграда на ул. "Еделвайс" в Джебел

Обновена е административна сграда на ул. "Еделвайс" в Джебел

В нея се помещават ключови институции като „Социално подпомагане“, „Бюро по труда“ и Общинска служба по земеделие

Обявиха победителите за European Green Cities 2027

Обявиха победителите за European Green Cities 2027

Heilbronn (Германия) ще бъде Европейската зелена столица, а Европейските награди за зелен лист - за по-малките градове, са за Assen (Нидерландия) и Siena (Италия) 

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

Пилотният проект за 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ предвижда зелени и многофункционални открити пространства, нов корпус и модерна спортна зала

България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и ЕK

България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и ЕK

За изграждането на гигафабриката ще е необходим равен терен с площ от 50 до 200 хектара и възможност за бъдещо разширение