Министърът на транспорта: Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел

137

Това заяви Гроздан Караджов по време на инспекция на трите участъка по жп трасето Елин Пелин – Костенец


Източник: Министерство на транспорта

„Очевидно има голямо закъснение и безброй проблеми, които са отлагани във времето от предишните министри. Още преди три години са започнали укрепителни дейности, които са дали ефект, но не напълно. Това налага трето проектиране, което се изпълнява в момента и строителят заявява, че засега няма деформации. Очакваме до края на май да знаем дали то е работещо“, обясни вицепремиерът Караджов.

„Достигнати са лимитите за непредвидени работни дейности, което означава, че те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, както и с анекс, сключен преди година. Ресурсите са вече изчерпани и ако не намерим спешно решение, продължаването на този обект на практика е заложено на карта“, каза Гроздан Караджов.

Той отбеляза, че по предварителни данни става дума за много сериозно преработване на проекта, като вероятно ще е необходима нова процедура, която да се проведе, без да спира работата по досегашните тунели. Физическият напредък на целия участък е 40%. „Опитваме се да решим ребуса така, че да се вместим в сроковете, защото средствата по европейската програма са до 2030 г. Целта е през 2029 г. да пуснем тунела в експлоатация, за да могат влаковете да пътуват по-бързо“, допълни транспортният министър. Гроздан Караджов посочи, че се налагат спешни действия в най-кратки срокове за намирането на юридическо и финансово решение.

Министърът и председателят на транспортна комисия в НС Кирил Добрев се запознаха на място и със строителството на втория участък между Ихтиман и Мирово. „За разлика от лот 1, където съществуват сериозни проблеми, на лот 2 няма такива. Лотът се изпълнява в срок и до 2028 г. трасето ще е готово“, подчерта министърът.

По отношение на третия участък между Мирово и Костенец, вицепремиерът подчерта, че работата по трасето върви добре. „Имаме изпълнение от около 30% при изключително тежки условия за работа и при изключително сложни съоръжения. Става въпрос за осем еднотръбни тунела с много голям диаметър, за да могат вътре да се изпълнят две жп линии. Става дума и за 11 мостови съоръжения и за два виадукта. По всички показатели до тук най-вероятно до края на 2029 г. това ще е функционираща жп линия“, каза вицепремиерът.

В рамките на инспекциите на министър Караджов обсъди със строителите, че забавянето от две-три години след сключване на договори за инфраструктурни проекти се дължи на сложни административни процедури. Те включват отчуждаване на имоти, съдебни обжалвания, издаване на строителни и екологични разрешителни, както и ОВОС. Тези процеси изискват време за съгласуване и финализиране на проектната документация.

„Една от целите, които си поставям, е да облекчим процедурите, така че инфраструктурното строителство да може да се изпълнява в рамките на четири, максимум пет години. В момента времето не стига, дори да се започне реалната строителна работа. Част от обектите са били в тръжни процедури през 2018–2019 г. Сега сме 2025 г. и едва от малко повече от година тук се работи реално. Всичкото друго време е загубено в множество бавни процедури“, заяви Караджов.

ОЩЕ НОВИНИ

МРРБ подпомага общините в изработването на общи устройствени планове с над 2 милиона лева

МРРБ подпомага общините в изработването на общи устройствени планове с над 2 милиона лева

Ресурсът е утвърден по бюджета на министерството за тази година, а одобрените ред и условия за достъп на общините до него са публикувани тук

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Сред тях са ремонт на подлез, монтиране на смарт пейки и енергоспестяващо улично осветление

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Предстои обновяване на гарите Шумен, Образцов чифлик и Ветово, скоро и гара Нова Загора ще бъде преобразена

Представиха проект за облагородяване на двора на училище "Свети Апостол Йоан Богослов" в столичния ж.к. "Левски Г"

Представиха проект за облагородяване на двора на училище "Свети Апостол Йоан Богослов" в столичния ж.к. "Левски Г"

Проектът е изготвен от студио Place.make за район „Подуяне“ с визия за зелено и безопасно пространство за игра, спорт и отдих

Предстои обществено обсъждане на промени в Общия устройствен план на Търговище

Предстои обществено обсъждане на промени в Общия устройствен план на Търговище

Обсъждането ще се състои на 13 май от 17:00 часа в зала 28 на местната администрация