Министърът на транспорта: Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел

157

Това заяви Гроздан Караджов по време на инспекция на трите участъка по жп трасето Елин Пелин – Костенец


Източник: Министерство на транспорта

„Очевидно има голямо закъснение и безброй проблеми, които са отлагани във времето от предишните министри. Още преди три години са започнали укрепителни дейности, които са дали ефект, но не напълно. Това налага трето проектиране, което се изпълнява в момента и строителят заявява, че засега няма деформации. Очакваме до края на май да знаем дали то е работещо“, обясни вицепремиерът Караджов.

„Достигнати са лимитите за непредвидени работни дейности, което означава, че те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, както и с анекс, сключен преди година. Ресурсите са вече изчерпани и ако не намерим спешно решение, продължаването на този обект на практика е заложено на карта“, каза Гроздан Караджов.

Той отбеляза, че по предварителни данни става дума за много сериозно преработване на проекта, като вероятно ще е необходима нова процедура, която да се проведе, без да спира работата по досегашните тунели. Физическият напредък на целия участък е 40%. „Опитваме се да решим ребуса така, че да се вместим в сроковете, защото средствата по европейската програма са до 2030 г. Целта е през 2029 г. да пуснем тунела в експлоатация, за да могат влаковете да пътуват по-бързо“, допълни транспортният министър. Гроздан Караджов посочи, че се налагат спешни действия в най-кратки срокове за намирането на юридическо и финансово решение.

Министърът и председателят на транспортна комисия в НС Кирил Добрев се запознаха на място и със строителството на втория участък между Ихтиман и Мирово. „За разлика от лот 1, където съществуват сериозни проблеми, на лот 2 няма такива. Лотът се изпълнява в срок и до 2028 г. трасето ще е готово“, подчерта министърът.

По отношение на третия участък между Мирово и Костенец, вицепремиерът подчерта, че работата по трасето върви добре. „Имаме изпълнение от около 30% при изключително тежки условия за работа и при изключително сложни съоръжения. Става въпрос за осем еднотръбни тунела с много голям диаметър, за да могат вътре да се изпълнят две жп линии. Става дума и за 11 мостови съоръжения и за два виадукта. По всички показатели до тук най-вероятно до края на 2029 г. това ще е функционираща жп линия“, каза вицепремиерът.

В рамките на инспекциите на министър Караджов обсъди със строителите, че забавянето от две-три години след сключване на договори за инфраструктурни проекти се дължи на сложни административни процедури. Те включват отчуждаване на имоти, съдебни обжалвания, издаване на строителни и екологични разрешителни, както и ОВОС. Тези процеси изискват време за съгласуване и финализиране на проектната документация.

„Една от целите, които си поставям, е да облекчим процедурите, така че инфраструктурното строителство да може да се изпълнява в рамките на четири, максимум пет години. В момента времето не стига, дори да се започне реалната строителна работа. Част от обектите са били в тръжни процедури през 2018–2019 г. Сега сме 2025 г. и едва от малко повече от година тук се работи реално. Всичкото друго време е загубено в множество бавни процедури“, заяви Караджов.

ОЩЕ НОВИНИ

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Средствата са със 17,3 млн. лева повече от първоначално предвидените за обновяване на спортната инфраструктура у нас

Откриха благоустроените централни части в селата Падина, Бял извор и кв. "Диамандово"

Откриха благоустроените централни части в селата Падина, Бял извор и кв. "Диамандово"

Реализацията на проектите е финансирана със средства от бюджета на община Ардино

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Основният ремонт на една от най-натоварените улици в града включва подмяна на ВиК и тротоари, оформяне на джобове за съдовете за смет, монтиране на LED осветление и преасфалтиране

Община Варна спира административното производство по проекта за строеж на жилищни сгради на терена на бившето военно поделение в землището на квартал "Галата" в район "Аспарухово"

Община Варна спира административното производство по проекта за строеж на жилищни сгради на терена на бившето военно поделение в землището на квартал "Галата" в район "Аспарухово"

Поводът са жалби и сигнали от граждани и неправителствени организации за неправомерно изсичане на дървета и опасения за активизиране на свлачищни процеси, неспазване на процедурите по Закона за опазване на околната среда и други

НКЖИ приключи прединвестиционно проучване за изграждане на нова железопътна линия от Ямбол до граничния пункт при Лесово

НКЖИ приключи прединвестиционно проучване за изграждане на нова железопътна линия от Ямбол до граничния пункт при Лесово

Разработени са планове за изпълнение, трафик прогнози, анализ на капацитета, финансово-икономически и екологичен анализ, варианти за развитие