Пазарът на търговски площи - с висока активност и стабилни наемни нива през първата половина на годината

154

Модерните търговски площи в София остават съсредоточени основно в осемте водещи търговски центъра 


Според Colliers модерните търговски площи в София остават съсредоточени основно в осемте водещи търговски центъра с общ обем над 357 600 кв.м. На бул. „Витоша“ – главната търговска улица в столицата – са налични 31 300 кв.м, а четирите активни търговски парка предлагат 88 300 кв.м.

Първата половина на годината се характеризира с висока активност в сегмента. През периода беше ребрандиран West Mall, с което приключи пореден етап от обновлението му. Състоя се официалното откриване на разширението на XOPark София, който предлага допълнителни 19 000 кв.м търговски площи. Ритейл парк Estrea в кв. „Хаджи Димитър“ започна строителство на 15 000 кв.м.

Свободните пространства по бул. „Витоша“ остават на ниво 2%, като в търговските паркове почти липсват такива. На главната търговска улица най-силно е представен модният сегмент с дял от 33%, следван от заведенията с 25%, без да се включват пространствата, заети от външни маси и тераси. Средното ниво на незаети площи в търговските центрове, според данните от доклада на Colliers, е 3.2%, като над половината от тях са концентрирани в два проекта, а при утвърдените обекти свободните квадратури са минимални или липсват.

През първото полугодие на 2025 г. усвоените пространства в търговски центрове достигат 5 800 кв.м, без да се включват премествания в рамките на един и същ обект. Наемните нива за първокласни имоти остават без промяна спрямо края на 2024 г. и възлизат на 58 евро/кв.м/месец за главна търговска улица, 45 евро/кв.м/месец за търговски център и 12 евро/кв.м/месец за търговски парк.

Фокусът на големите инвеститори в краткосрочен план остава върху големите населени места – София, Варна, Русе, Бургас, Стара Загора и Пловдив, като се очаква по-внимателно и селективно планиране на нови проекти поради признаци на насищане в някои локации. Отчита се повишена инвестиционна активност, която може да доведе до сделки по придобиване и продажба на утвърдени търговски обекти. Развитието на ритейл парковете се насочва към по-големи и диверсифицирани проекти, включващи мода, заведения, услуги и забавления, превръщайки ги в социални и културни центрове.

В краткосрочен план Colliers очаква наемните нива да останат стабилни, с възможност за покачване при качествените проекти поради ограничено предлагане на свободни площи и засилен интерес от търговци. Аутлет форматите се утвърждават като привлекателна опция за търговските вериги. Търговците стават по-селективни в избора на нови локации и увеличават инвестициите в технологични решения и дигитални инструменти, а онлайн продажбите заемат все по-голям дял от приходите, което води до преструктуриране на физическото присъствие, но с фокус върху развитието на физическите магазини и цялостното потребителско изживяване.

Вижте доклада тук

ОЩЕ НОВИНИ

Започна изграждането на HOLIDAY PARK Русе

Започна изграждането на HOLIDAY PARK Русе

Едновременно с това стартира и разширението на HOLIDAY PARK Шумен

Ще реставрират и социализират главната порта на Видин – Стамбол капия

Ще реставрират и социализират главната порта на Видин – Стамбол капия

Тя е паметник на културата от национално значение, който заедно с цялата отбранителна система „Кале“ няма аналог в страната 

Във видинското село Кошава ще бъде изграден спортно-туристически рекреационен комплекс

Във видинското село Кошава ще бъде изграден спортно-туристически рекреационен комплекс

Проектът се изпълнява със 100% безвъзмездна финансова помощ по Програма „Развитие на регионите“

Кметът Терзиев предлага нова структура на Столична община

Кметът Терзиев предлага нова структура на Столична община

Днес той отне правомощията на главния архитект Богдана Панайотова, след като на 5 ноември й поиска оставката

Осем са българските номинирани проекти за Наградата на Европейския съюз за съвременна архитектура Mies van der Rohe

Осем са българските номинирани проекти за Наградата на Европейския съюз за съвременна архитектура Mies van der Rohe

Деветото издание събира 410 обекта от 40 държави, отразяващи многообразието, креативността и богатството на архитектурния пейзаж на Европа