Природозащитните организации и българското правителство постигнаха съгласие във връзка с реализацията на АМ "Струма" извън Кресненското дефиле

119

Оттеглени са жалбите и са прекратени делата, свързани с изграждането на автомагистралата 


Източник: АПИ

Като се има предвид както важността на завършването на оставащата част от автомагистралата, така и значението на дефилето за опазването на европейската дива флора, фауна и природни местообитания с изключително биологично разнообразие, природозащитните организации и българското правителство постигнаха съгласие във връзка с реализацията на АМ „Струма“ извън Кресненското дефиле. До този резултат се стигна след активен диалог и подписването на споразумения между Агенция „Пътна инфраструктура“, Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и РИОСВ Благоевград и жалбоподателите по образуваните дела – членове на Коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“. В споразуменията са разписани и конкретните ангажименти на всяка от страните, като по този начин се постигна реален напредък в реализирането на проекта за изграждането на участъка от АМ „Струма“ в района на дефилето. Целта е трайно и пълно извеждане на транзитния трафик извън Кресненското дефиле и оставане на път I-1 (Е79) през дефилето като локален път.

В района на Кресненския пролом се намират две зони от европейската мрежа от защитени зони НАТУРА 2000. Видовете и местообитанията, опазвани в района, са уязвими от въздействието на инфраструктурни обекти и бързото завършване на автомагистрала „Струма” с извеждане на транзитния трафик от пролома има важна роля за тяхното съхранение.

Изграждането на АМ „Струма” в участъка през Кресненското дефиле е във вниманието на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания (Бернската конвенция), като Постоянният комитет на Конвенцията разглежда ежегодно казуса с автомагистралата. На 44-тото заседание на Постоянния комитет със сътрудничеството на Секретариата на Бернската конвенция беше постигнато сближаване на позициите на българските власти и жалбоподателите по дела, свързани с екологичните аспекти по реализацията на лот 3.2 от АМ „Струма“. В рамките на своите правомощия Комитетът отправи препоръка към българските власти да се съсредоточат върху намирането на технически осъществими решения за изграждане на западната лента на АМ „Струма“ – в участъка от София до ГКПП „Кулата“ – по трасе, което преминава извън територията на Кресненския пролом.

В изпълнение на решението на Постоянния комитет с Решение №62/12.02.2025 г. на Министерски съвет е приета пътна карта за завършване на автомагистрала „Струма“. В изпълнение на същата се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка по ЗОП за избор на изпълнител на проучване, което да определи трасе извън Кресненското дефиле, осигуряващо направлението София - Кулата в участъка между Симитли и Кресна. В процедурата ще бъде заложено условие, че предложената отсечка трябва да бъде в съответствие с екологичните норми за въздействие върху околната среда и да не се увреждат в значителна степен видовете и местообитанията, предмет на опазване в защитените зони „Кресна“ и „Кресна Илинденци“.

Към момента, по сключените договори за инженеринг, с приоритет се изпълнява Обхода на гр. Кресна, като строителството му трябва да започне до септември. В участъка на обхода има одобрен и влязъл в сила ПУП-ПП и се извършват отчуждителни процедури. Има изготвен и приет от Възложителя технически проект. Проектират се и останалите участъци, като към момента изцяло е завършена актуализацията на ПУП-ПП за лявото платно на АМ „Струма“ по направлението Кулата – София. Техническият проект е в процес на изготвяне.

ОЩЕ НОВИНИ

Предложете проекти за цяла София или за конкретен квартал или район

Предложете проекти за цяла София или за конкретен квартал или район

Проектите за инициативата "Идеи за града" ("Решава София") трябва да са върху общински терени и обекти, а крайният срок за подаването им е 9 ноември

Ускорява се изграждането на магистрала „Русе – Велико Търново“

Ускорява се изграждането на магистрала „Русе – Велико Търново“

Очакванията са до края на годината да бъдат разплатени 300 милиона лева към АПИ по Програма „Транспортна свързаност“ 2021–2027

НАГ: Наредбата за проучване, анализ и симулация на транспортното обслужване в София е неефективна

НАГ: Наредбата за проучване, анализ и симулация на транспортното обслужване в София е неефективна

Тя не гарантира обективна оценка за натоварването при ново строителство и не ограничава рисковете от допълнителни задръствания при изграждане на сгради

Столична община ще премахне незаконните конструкции на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина

Столична община ще премахне незаконните конструкции на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина

Междувременно е публикуван преработеният проект за Подробен устройствен план на парка, като до 9 октомври заинтересуваните лица могат да направят писмени възражения и предложения 

Подписан е договорът за модернизация на жп участъка Медковец – Дъбова махала

Подписан е договорът за модернизация на жп участъка Медковец – Дъбова махала

Той е част от проекта за обновяване на жп линията Видин – София