Пускат трамваите по линия № 5 по обновеното трасе от Съдебната палата до "Бъкстон" в София
Започва реконструкцията на трасето от трамвайното ухо на бул. “Никола Петков“ до ул. “Райска градина“
Реконструкцията на трамвайната линия по бул. „Цар Борис III“ е разделена на два участъка, без частта на площад „Руски паметник”. Първият участък е от пл. „Руски паметник“ до ухо „Княжево“ (без кръстовището с бул. „Гоце Делчев“) и втори участък - от пл. „Руски паметник“ до ухо „Съдебна палата“. Линията ще бъде обслужвана с нови трамвайни мотриси, които са доставени по ОП „Региони в растеж“.
Към момента е изпълнен изцяло участъкът от „Съдебна палата“ до трамвайно ухо „Бъкстон“ и продължава работа по трасето след ухо „Бъкстон“. Цялостно е подменен релсовият път, контактната мрежа, изградени са нови перони, монтирани са спиркови навеси. Пренаредена е паважната настилка и гранитните бордюри по двете локални платна на бул. „Македония“, подменени са асфалтовите настилки по ул. „Алабин“, ухо „Съдебна палата“ и пл. „Македония“, изцяло са обновени тротоарните настилки, съобщават от Столична община.
Както е известно, на бул. „Македония“ до Руски паметник е изграден нов линеен парк. В пространството между локалните платна са обособени две пешеходни алеи, една велоалея и кътове за отдих. Самите релси на трамвая са озеленени с над 1 500 кв.м тревен чим. В линейния парк са засадени нови дървета, храсти и различни видове цветя, като за поддръжката на растителността е изградена изцяло нова поливна система. Идейният проект за линейния парк е на френското архитектурно студио Wilmotte & Associes Architectes с управляващ директор Борина Андрю.
Живият плет, характерен за обособеното трамвайно трасе по булевардите „Тотлебен“ и „Цар Борис III”, е възстановен, като тази част от растителността, която е в добро здравословно състояние, е запазена, а на останалите места е засаден нов жив плет, съобщават още от Столична община. За забавянето около 90 дни на строителната фирма ще бъде наложена глоба в размер на 10% от стойността на участъка, която е около 10 млн. лв. Това означава, че глобата за строителя ще бъде около 900 хил. лв.
Следващият етап на строителство включва обособеното трасе в участъка между ухо „Никола Петков“ и ул. „Райска градина“, без да се засягат кръстовища. Затваря се трамвайното движение от ухо „Никола Петков“ до ухо „Княжево“ и се въвеждат промени в движението на обществения транспорт.
Снимки: Столична община, Аделина Ангелова
Според „Спаси София“ е пропуснат шанс трасето да е максимално удобно за хората, защото спирконавесите са малки и недостатъчни, а на най-натоварената спирка на Красно село такива изобщо не са поставени; спирките не са достатъчно широки; няма приоритет за трамваите по светофарите; рампите, стълбищата и пешеходните острови са тесни; трасето не е озеленено с трева, въпреки предвижданото в проекта.
Снимка: Спаси София
Обектът е част от проект „Интегриран столичен градски транспорт – фаза II”, финансиран Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, в изпълнение на административен договор за безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.041-0001-С01/21.02.2018 г., сключен между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Столична община. Проектът включва рехабилитация на трамвайни линии, доставка на нови мотриси и надграждане на интелигентната система за управление на трафика и съществуващата система за информация на пътниците в реално време.