Швейцарският стартъп Sun-Ways разработи система за полагане на подвижни слънчеви панели по железопътните релси

35

В момента се работи по пилотен проект, а иновацията привлича интереса и на други държави


Идеята хрумва на Джоузеф Скудери (Joseph Scuderi) един ден през 2020 г., докато чака влак. Пет години по-късно той и неговият стартъп Sun-Ways поставиха 100 метра слънчеви панели на релсите в Бютс (Buttes), малко село в кантона Нюшател (Neuchâtel) в западна Швейцария. Компанията вече има разрешение да пусне в експлоатация пилотния си проек с 48 панела между релсите в участък с максимална скорост на влаковете 70 км/ч.

Това не е първият път, когато слънчевата енергия се интегрира в железопътната инфраструктура. Проекти в Германия, Италия, Франция и Япония тестват слънчеви панели между релсите. Въпреки това швейцарският стартъп е първият, проектирал подвижна система, която може да бъде поставена на ползващи се железопътни линии.

Слънчевите панели могат да се монтират ръчно или с машина, управлявана от компания за поддръжка на релсите. Машината може да постави и премахне близо 1000 квадратни метра слънчеви панели само за няколко часа. Разстоянието между релсите е достатъчно, за да бъде поставен стандартен фотоволтаичен панел, посочват от компанията на своя сайт. Панелите не пречат на движението на влака и могат да издържат на натоварването от преминаване на влакова композиция със скорост от 150 км/ч. Те са със специално покритие, за да няма отблясъци, които могат да заслепят машинистите.

Sun-Ways получи подкрепата на партньорски компании и Швейцарската агенция за насърчаване на иновациите. Електричеството, генерирано от панелите, се подава в местната електрическа мрежа. Слънчевата железопътна електроцентрала в Бютс ще произвежда до 16 000 киловатчаса (kWh) електроенергия годишно - средното потребление на четири до шест домакинства. Произведената електроенергия може да се използва за задвижване на влаковете със зелена енергия, но могат да бъдат изградени и зарядни станции в близост до жп инфраструктурата (например на гарите), за да бъде използвана ненужната енергия.

Органът за надзор на транспорта обаче е по-предпазлив относно използването на слънчеви панели между коловозите. Тя разреши изпитанието в Бютс, но се предвижда тестовата фаза да продължи най-малко три години, а не шест месеца, както Sun-Ways първоначално планираше. 

ОЩЕ НОВИНИ

Швейцарският стартъп Sun-Ways разработи система за полагане на подвижни слънчеви панели по железопътните релси

Швейцарският стартъп Sun-Ways разработи система за полагане на подвижни слънчеви панели по железопътните релси

В момента се работи по пилотен проект, а иновацията привлича интереса и на други държави

На финалната права е инициативата на КАБ за отмяна на изискването на МОСВ за екосъгласуване на всички инвестиционни проекти

На финалната права е инициативата на КАБ за отмяна на изискването на МОСВ за екосъгласуване на всички инвестиционни проекти

Вчера от МОСВ изпратиха за обратна връзка предложения за нормативни промени, които целят да облекчат процеса, а в следващите дни предстои предложенията да бъдат публикувани на портала за обществени консултации

Община Бургас предприема още една стъпка за изграждането на археологически и термален комплекс в Минералните бани

Община Бургас предприема още една стъпка за изграждането на археологически и термален комплекс в Минералните бани

Общинският съвет подкрепи докладната записка на кмета Димитър Николов Общината да поиска от държавата да ѝ бъде предоставен терен за изграждането му

Стартира изграждането на индустриалния парк край Сливен

Стартира изграждането на индустриалния парк край Сливен

Проектът е финансиран с 14 млн. лв. по процедура от Плана за възстановяване и устойчивост

Ученици представиха своя идеен проект за обекти в Перник

Ученици представиха своя идеен проект за обекти в Перник

Те спечелиха трето място в националния ученически конкурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството на тема „Моят град след 10 години“