Швейцарският стартъп Sun-Ways разработи система за полагане на подвижни слънчеви панели по железопътните релси

73

В момента се работи по пилотен проект, а иновацията привлича интереса и на други държави


Идеята хрумва на Джоузеф Скудери (Joseph Scuderi) един ден през 2020 г., докато чака влак. Пет години по-късно той и неговият стартъп Sun-Ways поставиха 100 метра слънчеви панели на релсите в Бютс (Buttes), малко село в кантона Нюшател (Neuchâtel) в западна Швейцария. Компанията вече има разрешение да пусне в експлоатация пилотния си проек с 48 панела между релсите в участък с максимална скорост на влаковете 70 км/ч.

Това не е първият път, когато слънчевата енергия се интегрира в железопътната инфраструктура. Проекти в Германия, Италия, Франция и Япония тестват слънчеви панели между релсите. Въпреки това швейцарският стартъп е първият, проектирал подвижна система, която може да бъде поставена на ползващи се железопътни линии.

Слънчевите панели могат да се монтират ръчно или с машина, управлявана от компания за поддръжка на релсите. Машината може да постави и премахне близо 1000 квадратни метра слънчеви панели само за няколко часа. Разстоянието между релсите е достатъчно, за да бъде поставен стандартен фотоволтаичен панел, посочват от компанията на своя сайт. Панелите не пречат на движението на влака и могат да издържат на натоварването от преминаване на влакова композиция със скорост от 150 км/ч. Те са със специално покритие, за да няма отблясъци, които могат да заслепят машинистите.

Sun-Ways получи подкрепата на партньорски компании и Швейцарската агенция за насърчаване на иновациите. Електричеството, генерирано от панелите, се подава в местната електрическа мрежа. Слънчевата железопътна електроцентрала в Бютс ще произвежда до 16 000 киловатчаса (kWh) електроенергия годишно - средното потребление на четири до шест домакинства. Произведената електроенергия може да се използва за задвижване на влаковете със зелена енергия, но могат да бъдат изградени и зарядни станции в близост до жп инфраструктурата (например на гарите), за да бъде използвана ненужната енергия.

Органът за надзор на транспорта обаче е по-предпазлив относно използването на слънчеви панели между коловозите. Тя разреши изпитанието в Бютс, но се предвижда тестовата фаза да продължи най-малко три години, а не шест месеца, както Sun-Ways първоначално планираше. 

ОЩЕ НОВИНИ

Фирма поръча концептуален проект за къмпинг в местността "Ченгене скеле" в района на Бургас

Фирма поръча концептуален проект за къмпинг в местността "Ченгене скеле" в района на Бургас

Амбицията на възложителя е да покаже на собственика на имота - Община Бургас, възможностите за развитие на територията в контекста на вече изграденото в обхвата на едноименния Културно-туристически комплекс и рибарско селище

Отново предложиха трансформация на сградата на Сточна гара в София и зоната около нея

Отново предложиха трансформация на сградата на Сточна гара в София и зоната около нея

Проектите са същите като през 2023 година: център за градско и устойчиво развитие, парк и зона за "зелени" иновации

Продължава модернизацията на фермерския пазар в Обзор

Продължава модернизацията на фермерския пазар в Обзор

След завършване на строителните дейности обектът ще предоставя на производителите и купувачите повече удобства и полезна площ за търговска дейност

Увредената алея в Асеновград ще бъде възобновена и облагородена

Увредената алея в Асеновград ще бъде възобновена и облагородена

Община Асеновград постигна споразумение със строителната фирма, увредила пешеходната алея в зоната на кв. „Запад“ в града, като до 14 септември фирмата трябва да я възстанови за своя сметка

Правят ново кръгово кръстовище при Индустриалния парк на Шумен

Правят ново кръгово кръстовище при Индустриалния парк на Шумен

Проектът ще се изпълнява с АПИ и ще осигури довеждащата инфраструктура до зоните в него