Швейцарският стартъп Sun-Ways разработи система за полагане на подвижни слънчеви панели по железопътните релси

86

В момента се работи по пилотен проект, а иновацията привлича интереса и на други държави


Идеята хрумва на Джоузеф Скудери (Joseph Scuderi) един ден през 2020 г., докато чака влак. Пет години по-късно той и неговият стартъп Sun-Ways поставиха 100 метра слънчеви панели на релсите в Бютс (Buttes), малко село в кантона Нюшател (Neuchâtel) в западна Швейцария. Компанията вече има разрешение да пусне в експлоатация пилотния си проек с 48 панела между релсите в участък с максимална скорост на влаковете 70 км/ч.

Това не е първият път, когато слънчевата енергия се интегрира в железопътната инфраструктура. Проекти в Германия, Италия, Франция и Япония тестват слънчеви панели между релсите. Въпреки това швейцарският стартъп е първият, проектирал подвижна система, която може да бъде поставена на ползващи се железопътни линии.

Слънчевите панели могат да се монтират ръчно или с машина, управлявана от компания за поддръжка на релсите. Машината може да постави и премахне близо 1000 квадратни метра слънчеви панели само за няколко часа. Разстоянието между релсите е достатъчно, за да бъде поставен стандартен фотоволтаичен панел, посочват от компанията на своя сайт. Панелите не пречат на движението на влака и могат да издържат на натоварването от преминаване на влакова композиция със скорост от 150 км/ч. Те са със специално покритие, за да няма отблясъци, които могат да заслепят машинистите.

Sun-Ways получи подкрепата на партньорски компании и Швейцарската агенция за насърчаване на иновациите. Електричеството, генерирано от панелите, се подава в местната електрическа мрежа. Слънчевата железопътна електроцентрала в Бютс ще произвежда до 16 000 киловатчаса (kWh) електроенергия годишно - средното потребление на четири до шест домакинства. Произведената електроенергия може да се използва за задвижване на влаковете със зелена енергия, но могат да бъдат изградени и зарядни станции в близост до жп инфраструктурата (например на гарите), за да бъде използвана ненужната енергия.

Органът за надзор на транспорта обаче е по-предпазлив относно използването на слънчеви панели между коловозите. Тя разреши изпитанието в Бютс, но се предвижда тестовата фаза да продължи най-малко три години, а не шест месеца, както Sun-Ways първоначално планираше. 

ОЩЕ НОВИНИ

В ж.к. „Младост 4“ в София започва изграждането на нова детска площадка

В ж.к. „Младост 4“ в София започва изграждането на нова детска площадка

Проектът е резултат от вота на гражданите в инициативата „Решава София” („Идеи за града“), т.е. ще бъде осъществен по идея и желание на жителите на района

В столичния квартал "Изток" започва цялостна реконструкция на междублоково пространство

В столичния квартал "Изток" започва цялостна реконструкция на междублоково пространство

Мястото се намира на ъгъла на ул. ”Тинтява” и локалното платно на бул. ”Цариградско шосе”  

В Джебел е обновен парк "Горичката"

В Джебел е обновен парк "Горичката"

Средствата за ремонта са осигурени от държавния бюджет

Изкуственият интелект изисква стратегическо и отговорно управление

Изкуственият интелект изисква стратегическо и отговорно управление

Около това се обединиха участниците в дискусия, която се проведе вчера в Българската стопанска камара

Главният архитект на София инициира работна среща с институциите за превенция на наводнения и координирани действия

Главният архитект на София инициира работна среща с институциите за превенция на наводнения и координирани действия

От десетилетия се е строяло в територии без изградена дъждовна и битова канализация, включително върху дерета и терени, които по естествен път поемат дъждовната вода