Строителни предприемачи са против намерението за промяна на наредбата за зелената система на Столична община
Според тях липсва концепция за решаване на казуса с частните имоти в паркови пространства, зелените клинове в южната част на града са необлагородени и недостъпни за хората, а намерението за промяна в наредбата е в противоречие със съдебно решение
Действащият подход за опазване и развитие на зелената система на София не отговаря на съвременните тенденции и изискванията на обществото. Проблемът се корени в липсата на цялостна стратегия, план и бюджет за развитие на зелената система. Нормативната база в момента е насочена към рестрикции и изисквания за гражданите, собственици на малки имоти, а това не решава проблема. Това гласи становището на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) по отношение Наредбата за изграждане и опазване на зелената система на територията на Столичната община. Според асоциацията липсва концепция за решава на казуса с наличието на частни имоти в парковите пространства, а зелените клинове в южната част на града са необлагородени и недостъпни за хората. „Голяма част от гражданите дори не предполагат за наличието на тези зелени клинове, защото минават по градските магистрали и на практика нямат никаква възможност да се разходят в зелената площ”, казва Георги Шопов, председател на НАСП.
Снимка: СО
От НАСП смятат, че цялата процедура по заснемане с кординати на растителността, експертна оценка и даване на становище е противоконституционна и лишена от резултат. Доводите за това са, че ОУП е отредило например частен имот за строителство и е дало задължителни параметри за озеленяване. Затова е лишено от логика в момента да се изследва наличността на растителност, тъй като според действащият план при застрояването трябва да се засади нова растителност. Според Асоциацията тази процедура единствено увеличава административната тежест, създава предпоставки за корупция, а освен това не може да завърши със забрана за строителство, защото това би противоречало на действащия план. "Преди започване на строителство за нас е не само противоконституционно, но и противоестествено администрацията да решава как в частен имот собственикът да управлява растителността. Не е ясно каква ще е ползата за зелената система и обществото растителността да бъде заснета с координати вместо да се разширява и поддържа. Това е невъзможна заради оргомния обем задача. Нещо повече - дейността и разходите по това се вменяват на гражданите, собственици на терени", казват от НАСП.
Снимка: СО
От Националната асоциация на строителните предприемачи дават и юридическа обосновка. Единият довод против приемане на промените в Наредбата е, че въпреки че не е обявена за обществено обсъждане, както се изисква по Закона за нормативните актове, и не са проведени обществени консултации с гражданите и юридическите лица, в т.ч. и с браншовите организации, предстои внасянето на проекта в Столичен общински съвет.
Освен това с промените в действащата Наредба за зелената система на Столична община се предлагат изменения на текстове, по които има висящо съдебно производство, казват от НАСП. По жалба на Асоциацията с решение от 8 февруари Административен съд София-град (АССГ) е отменил като незаконосъобразни чл. 7а, ал. 1, т. 1 и т. 3 , чл. 21, ал. 3 т. 1 и т. 2; чл. 23, ал. 1 и ал. 2, чл. 7б, ал. 4; чл. 22, ал. 1 от Наредбата, приети през 2017 г. от Столичния общински съвет. С тези текстове е въведено изискване за представяне на „експертно становище“ от органите по озеленяване при СО в производствата за одобряване на подробни устройствени планове и за издаване на визи. Първоинстанционният съд е приел, че отменените текстове от Наредбата са незаконосъобразни, защото противоречат на разпоредбите на ЗУТ - чл. 63, ал. 4 и чл. 140. Решението е обжалвано както от СОС, така и от НАСП, а делото на Върховния административен съд е насрочено за разглеждане на 18 септември.
Независимо от съдебното производство, в предложения нов проект на НИД НИПОЗССО отново се предлага общинските органи по озеленяване да дават становища при изработване или изменение на ПУП и при издаване на визи за проучване и проектиране, когато компетентен да ги одобри е главният архитект на СО. „Считаме, че това нормативно разрешение противоречи на цитираното решение на АССГ, което, макар и да не е влязло в сила, съдържа изводите на съда относно тълкуването и прилагането на приложимите законови норми. Процесният проект е стартиран преждевременно - преди да бъде приключено касационното производство пред ВАС, и затова е незаконосъобразно“, коментират от Асоциацията.
Нецелесъобразни и свързани с излишна административна тежест за гражданите са и предложените текстове, с които се въвежда изискване за картотекиране и картографиране на дълготрайната растителност преди издаването на виза за проучване и проектиране и/или разрешение за строеж. Устройствените показатели за съответната зона, съдържащи се в Общия устройствен план, определят задължителен процент за озеленяване, който ще се изпълни след застрояването. Предвид това изискване напълно безпредметно се явява картотекирането на дълготрайната растителност, съществуваща в имота преди реализиране на строителството. „Освен това считаме, че картотекирането и картографирането на растителността е задължение на общинските органи по озеленяване и собствениците на имотите не следва да се обременяват с разходи за тази дейност, защото се увеличава административната тежест“, казват още от НАСП.
Националната асоциация на строителните предприемачи призовава обществеността и браншовите организации да изразят становища против предложеният проект за изменение и допълнение на Наредата за зелената система на Столична община.