Театър "София" е едновременно в ремонт и в процедура за статут като недвижима културна ценност
Според експерти реновацията би могла да се случи успешно и по друг начин, без да се губи ценността на сградата
„Ремонтът на театър "София" е поредната изгубена възможност да покажем как едновременно можем да пазим архитектурна идентичност и да получим съвременна сграда. Махането на камъка и стандартните системни ремонтни решения със сигурност не са начинът, а енергоефективността в случая е механично приложена цел, водеща до необратими загуби. Както винаги опитите за спасяване са тихи и твърде често неуспешни“, коментират от „Ново архитектурно наследство“ (НАН)* - инициатива за идентифициране, съхраняване, развитие и популяризиране на най-отличителни архитектурни обекти в новата ни история.
От „Ново архитектурно наследство“ припомнят, че Театър "София" е сградата, която през 2020г. са класирали трета по важност да получи статут като културно наследство в списъка от 15+1 софийски обекта от периода след Втората световна война, изготвен съвместно със „Софияплан“. През септември 2021г. от инициативата са представили резултатите от работата си пред Столична община, НИНКН и НАГ и са внесли фиша на театър “София” в НИНКН като мостра на свършената работа с предложение за сътрудничество. Във връзка с предстоящия ремонт на сградата са провели редица срещи с представители на Столична община, ръководството на театъра и инженери с цел да покажат, че реновацията би могла да се случи успешно и по друг начин, без да се губи ценността на сградата. Изготвено е становище, НИНКН решава да внесе фиша за театъра в Експертния съвет към Министерството на културата, но междувременно ремонтът стартира и НИНКН изпраща уведомление, че сградата е в процедура за статут като недвижима културна ценност.
От инициативата припомнят изречението, с което започва становището от 6.12.2021г. относно предстоящия ремонт: "Основен проблем в предложения проект е неговият подход за "цялостно обновяване", заложен в допълнението към заданието за проектиране от 2.04.2015г. Такъв подход е в принципно противоречие с идеята за опазване на сградата като недвижима културна ценност и представлява сериозен риск от загуба на високата степен на автентичност, която сградата в момента притежава". Това допълнение решава съдбата на всички настилки, каменни облицовки, гипсови елементи, дървени ламперии, осветителни тела и обзавеждане на театър София.
„Предстои да видим дали процедура за статут може да спре ремонта. Но статутът не бива да е бухалка. Театър "София" имаше нужда просто от едно преосмислено архитектурно решение, а се стигна до патовата ситуация да се избира между “работещ театър” или “културна ценност”. Предизвестено всеки един от двата избора е губещ“, казват от НАН.
Според „Спаси София“ фасадата на Театър „София“ е унищожена въпреки обещанията на Столична община, че тя ще бъде запазена. „Емблематичната варовикова фасада се разрушава с къртач, за да се постави топлоизолация и да се “усвоят” поредните средства! Независимо от всички разговори, експертни оценки и становища, които предоставихме на столичната администрация, отчитането на безполезна дейност се оказа далеч по-важно от архитектурната стойност на сградата! Освен фасадата, интериорът на Театър „София“ също отива в историята! Оригиналните тавани и настилки са премахнати, а за тях ще си спомняме само от снимките“, казват от организацията.
*В основата на инициативата "Ново архитектурно наследство" е Анета Василева - архитектурен историк, критик и публицист. Тя е доктор по история и теория на архитектурата, специализира в областта на следвоенната архитектура и опазването на архитектурното наследство и преподава в катедра “История и теория на архитектурата” на УАСГ. Участвала е в международния проект ATRIUM (Архитектурата на тоталитарните режими на ХХ век в управлението на градовете), в транс европейското изследване “Конкурсната култура в Европа” и в Плана за опазване и управление на Бузлуджа, финансиран от фондация “Гети”. Анета Василева е член на ИКОМОС България и ДОКОМОМО България, както и на Международния научен комитет за Образование и обучение на DOCOMOMO International. Тя е съосновател на група WhAT (мултидисциплинарна платформа, посветена на съвременната архитектурна критика) и на ГРАДОСКОП (съвместна практика, фокусирана върху преоткриването на градски пространства).
Снимки: Ново архитектурно наследство
Ема Димитрова