Театър "София" е едновременно в ремонт и в процедура за статут като недвижима културна ценност

162

Според експерти реновацията би могла да се случи успешно и по друг начин, без да се губи ценността на сградата


„Ремонтът на театър "София" е поредната изгубена възможност да покажем как едновременно можем да пазим архитектурна идентичност и да получим съвременна сграда. Махането на камъка и стандартните системни ремонтни решения със сигурност не са начинът, а енергоефективността в случая е механично приложена цел, водеща до необратими загуби. Както винаги опитите за спасяване са тихи и твърде често неуспешни“, коментират от „Ново архитектурно наследство“ (НАН)* - инициатива за идентифициране, съхраняване, развитие и популяризиране на най-отличителни архитектурни обекти в новата ни история.

От „Ново архитектурно наследство“ припомнят, че Театър "София" е сградата, която през 2020г. са класирали трета по важност да получи статут като културно наследство в списъка от 15+1 софийски обекта от периода след Втората световна война, изготвен съвместно със „Софияплан“. През септември 2021г. от инициативата са представили резултатите от работата си пред Столична община, НИНКН и НАГ и са внесли фиша на театър “София” в НИНКН като мостра на свършената работа с предложение за сътрудничество. Във връзка с предстоящия ремонт на сградата са провели редица срещи с представители на Столична община, ръководството на театъра и инженери с цел да покажат, че реновацията би могла да се случи успешно и по друг начин, без да се губи ценността на сградата. Изготвено е становище, НИНКН решава да внесе фиша за театъра в Експертния съвет към Министерството на културата, но междувременно ремонтът стартира и НИНКН изпраща уведомление, че сградата е в процедура за статут като недвижима културна ценност.  

От инициативата припомнят изречението, с което започва становището от 6.12.2021г. относно предстоящия ремонт: "Основен проблем в предложения проект е неговият подход за "цялостно обновяване", заложен в допълнението към заданието за проектиране от 2.04.2015г. Такъв подход е в принципно противоречие с идеята за опазване на сградата като недвижима културна ценност и представлява сериозен риск от загуба на високата степен на автентичност, която сградата в момента притежава". Това допълнение решава съдбата на всички настилки, каменни облицовки, гипсови елементи, дървени ламперии, осветителни тела и обзавеждане на театър София.

„Предстои да видим дали процедура за статут може да спре ремонта. Но статутът не бива да е бухалка. Театър "София" имаше нужда просто от едно преосмислено архитектурно решение, а се стигна до патовата ситуация да се избира между “работещ театър” или “културна ценност”. Предизвестено всеки един от двата избора е губещ“, казват от НАН.

Според „Спаси София“ фасадата на Театър „София“ е унищожена въпреки обещанията на Столична община, че тя ще бъде запазена. „Емблематичната варовикова фасада се разрушава с къртач, за да се постави топлоизолация и да се “усвоят” поредните средства! Независимо от всички разговори, експертни оценки и становища, които предоставихме на столичната администрация, отчитането на безполезна дейност се оказа далеч по-важно от архитектурната стойност на сградата! Освен фасадата, интериорът на Театър „София“ също отива в историята! Оригиналните тавани и настилки са премахнати, а за тях ще си спомняме само от снимките“, казват от организацията.

*В основата на инициативата "Ново архитектурно наследство" е Анета Василева - архитектурен историк, критик и публицист. Тя е доктор по история и теория на архитектурата, специализира в областта на следвоенната архитектура и опазването на архитектурното наследство и преподава в катедра “История и теория на архитектурата” на УАСГ. Участвала е в международния проект ATRIUM (Архитектурата на тоталитарните режими на ХХ век в управлението на градовете), в транс европейското изследване “Конкурсната култура в Европа” и в Плана за опазване и управление на Бузлуджа, финансиран от фондация “Гети”. Анета Василева е член на ИКОМОС България и ДОКОМОМО България, както и на Международния научен комитет за Образование и обучение на DOCOMOMO International. Тя е съосновател на група WhAT (мултидисциплинарна платформа, посветена на съвременната архитектурна критика) и на ГРАДОСКОП (съвместна практика, фокусирана върху преоткриването на градски пространства).

Снимки: Ново архитектурно наследство

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Предстои обновяване на гарите Шумен, Образцов чифлик и Ветово, скоро и гара Нова Загора ще бъде преобразена

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

В рамките на проекта се предвижда инвеститорът да вложи собствени средства в цялостното облагородяване на инфраструктурата около терена

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Срещата беше посветена на обсъждане на противоречиви практики в администрацията и на създаването на единна административна практика

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Творчеството му се отличава с чувствителност към социалния, исторически и природен контекст на заобикалящата го среда, като съчетава традиция и съвременност, локална специфика и универсална приложимост