Утре пускат движението през най-дългия пътен тунел у нас - "Железница" на АМ "Струма"

253

Съоръжението е с дължина около 2 км и заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път


Тунелът "Железница" на АМ "Струма" е с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка е около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.

При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди „Железница“ за първи път у нас е използвана технологията „потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането ѝ улесни преминаването на участъка над 6 препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството. Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия.

Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 м. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.

АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 м от път І-1 (Е-79). До съоръжението ще може да се достигне както от първокласния път, отбивайки при разклона за с. Железница, така и от новия участък от автомагистралата. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района – т. нар. в метеорологията „роза на ветровете“. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.

Тунел „Железница“ е изграден от Консорциум „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: „ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“, „ИНФРА ПРОЕКТ КОНСУЛТ“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „СЪРЧ КОРПОРЕЙШЪН СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, с дължина 720 м заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение, е изграден от ДЗЗД „Железница – Север“, в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което са: „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „ЕКСПЕРТ ДЕСИЖЪНС“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км и по трасето ѝ са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител е „ПСТ ГРУП“ ЕАД. Стойността на договора е 26 968 888 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрираното свлачище. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „КОНСУЛТ 64“ ООД. Техният договор е за 645 291 лв. лв. без ДДС, заедно с допълнителното споразумение за укрепване на регистрираното свлачище.

Снимки и видео: АПИ

Проектът се съфинансира чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

ОЩЕ НОВИНИ

Нови детска и спортна площадки, фитнес на открито и паркинг зона ще бъдат изградени в Бенковски

Нови детска и спортна площадки, фитнес на открито и паркинг зона ще бъдат изградени в Бенковски

Проектите ще бъдат реализирани от МИГ – Община Марица с финансовата подкрепа на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони чрез Програмата за развитие на селските райони

Община Пловдив ще получи 2 милиона лева за стадион "Марица"

Община Пловдив ще получи 2 милиона лева за стадион "Марица"

Проектът включва обновяване на игрището на стадиона, две игрища за футбол на малко поле и реконструкция на част от източната трибуна  

90 години след създаването си Природен парк "Витоша" е изправен пред сериозни проблеми

90 години след създаването си Природен парк "Витоша" е изправен пред сериозни проблеми

Държавата и общината трябва да търсят взаимния интерес, а не да водят войни - около това се обединиха участниците в конференция, организирана от Съюза на архитектите в България

Лодкостоянка с капацитет за 275 лодки ще има в бургаския кв. "Победа"

Лодкостоянка с капацитет за 275 лодки ще има в бургаския кв. "Победа"

В момента Общината е в процедура по избор на изпълнител

От Бернската конвенция искат магистрала "Струма" да е извън Кресненското дефиле

От Бернската конвенция искат магистрала "Струма" да е извън Кресненското дефиле

Според МОСВ изграждането на източното трасе ще може да започне в най-близко време, което ще позволи да бъде изведен трафикът от дефилето и да се намали влиянието върху дивите животни