Утре пускат движението през най-дългия пътен тунел у нас - "Железница" на АМ "Струма"

256

Съоръжението е с дължина около 2 км и заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път


Тунелът "Железница" на АМ "Струма" е с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка е около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.

При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди „Железница“ за първи път у нас е използвана технологията „потактово избутване“ на стоманобетоновата конструкция. Прилагането ѝ улесни преминаването на участъка над 6 препятствия – р. Струма, път I-1 София – Кулата, жп линията София – Кулата, общинския път Благоевград – Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството. Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия.

Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София – 560 м. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.

АМ „Струма“ е първият инфраструктурен обект, на който е изградена хеликоптерна площадка. Тя е на около 410 м от южния портал на тунела, пътувайки от Благоевград към Кулата и на 40 м от път І-1 (Е-79). До съоръжението ще може да се достигне както от първокласния път, отбивайки при разклона за с. Железница, така и от новия участък от автомагистралата. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 м на 40 м. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района – т. нар. в метеорологията „роза на ветровете“. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел „Железница“. На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона. Максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудване, гориво и екипаж е около 3,175 тона. Хеликоптерната площадка ще може да се ползва и от вертолети на държавни институции – ВВС за спасителни операции при тежки или масови инциденти, от планинската спасителна служба и други.

Тунел „Железница“ е изграден от Консорциум „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението участват: „ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“, „ИНФРА ПРОЕКТ КОНСУЛТ“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „СЪРЧ КОРПОРЕЙШЪН СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, с дължина 720 м заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение, е изграден от ДЗЗД „Железница – Север“, в което са: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой Интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „ТЕС Консулт“, в което са: „СТРОЛ 1000“ АД, ТРИ-ЕС“ ЕООД и „ЕКСПЕРТ ДЕСИЖЪНС“ ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.

Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км и по трасето ѝ са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител е „ПСТ ГРУП“ ЕАД. Стойността на договора е 26 968 888 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрираното свлачище. Строителният надзор е на ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64“, в което са: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД и „КОНСУЛТ 64“ ООД. Техният договор е за 645 291 лв. лв. без ДДС, заедно с допълнителното споразумение за укрепване на регистрираното свлачище.

Снимки и видео: АПИ

Проектът се съфинансира чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Автомагистрала „Струма“ е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Вижте още тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Съюзът на архитектите в България и "Спаси София" разкритикуваха прехвърлянето на правомощия от главния архитект към районните кметове

Съюзът на архитектите в България и "Спаси София" разкритикуваха прехвърлянето на правомощия от главния архитект към районните кметове

От САБ искат отговори на въпроси и относно забавения избор на постоянен главен архитект и отнети правомощия на „Общински строителен контрол"

ДНСК: Апелираме всички участници в строителството на ул. “Опълченска” да предприемат мерки за отстраняване на допуснатите нарушения

ДНСК: Апелираме всички участници в строителството на ул. “Опълченска” да предприемат мерки за отстраняване на допуснатите нарушения

Дирекцията прави уточнения във връзка с изказвания на представители на Столична община за ремонта и реконструкцията на улицата

Подписаха договори за ВиК инфраструктура за 762 млн. лв. по Програма „Околна среда“

Подписаха договори за ВиК инфраструктура за 762 млн. лв. по Програма „Околна среда“

Инвестицията е в дейности по изграждане, реконструкция и модернизация на съоръжения на територията на 21 агломерации, обслужвани от 7 ВиК оператора  

Правителството прие Пътна карта за довършването на АМ "Струма"

Правителството прие Пътна карта за довършването на АМ "Струма"

С нея се възлагат конкретни действия за изпълнение на проекта, отговорни институции, както и срокове

Все още се търсят средства за възстановяване на водното огледало пред столичния хотел "Рила"

Все още се търсят средства за възстановяване на водното огледало пред столичния хотел "Рила"

Като малка утеха - със съдействието на СО, почистихме силно замърсените плочки в градинката, казва кметът на район „Средец“ Трайчо Трайков