В Ямбол планират реставрация на градската часовникова кула, първият конски трамвай и вътрешната част на Брънековата къща

253

Общинските съветници подкрепиха участието на Общината като партньор на община Одрин в изпълнението на проектно предложение по първата покана по Териториалната стратегия по програмата ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Турция 2021-2027


Снимка: Община Ямбол. На 7 юли по предложение на кмета Валентин Ревански общинските съветници подкрепиха участието на община Ямбол в проекта като партньор на турската община Одрин.

За пръв път часовниковата кула в Ямбол се споменава в пътеписа „Пътуване през Балкана“ на английския граф Джордж Кепъл, посетил града през 1829 г. Тя се е намирала в градинката срещу сегашната библиотека - изградена през XVIII в. по решение на всички занаятчийски еснафи и платена с техни средства. Представа за съоръжението се добива от акварел, рисуван от ямболския художник Иван Славов през 1894 г.

Снимка: Архив

Друг важен символ на Ямбол, свързан с историята, е дековилната железница, наречена „конски трамвай“ – единствена в България и втора на Балканите след истанбулската. През май 1910 г. Министерският съвет решава да започне подготовка за изграждането на железопътна линия Ямбол-Елхово, но избухването на Балканската война отлага начинанието. Необходимостта от железен път за транспортиране на муниции и храни за фронта е повече от осезателна. Министерството на войната и Генералния щаб решават да построят дековилна железница с конска тяга, наречена от хората „конския трамвай“. Дължината на линията е била 52 км, а ширината между релсите - 60 см. Последният курс на конската железница е в края на юли 1929 г.

Снимка: Архив

Третият обект, на който ще бъде направен интериорен ремонт, е емблематичната Брънекова къща, още един от символите на града и недвижима културна ценност. Къщата е построена около 1908 година и има влияние както от тревненската архитектура, така и от сецесиона в алпийски стил. Повече от 20 години Брънековата къща е изоставена и неподдържана, а през 2021 година беше купена от Община Ямбол, за да се укрепи, реставрира и възстанови в първоначалния ѝ вид. С нейното включване в проекта Община Ямбол има възможност да ремонтира вътрешната част на сградата и да ѝ вдъхне нов живот.

Снимки: Община Ямбол

Точният размер на бюджета, общ и за всеки партньор, ще бъде определен при подготовката на пълното проектно предложение за втория етап от кандидатстването по програмата в случай, че представената на първия етап концепция бъде одобрена.

ОЩЕ НОВИНИ

Започва процедура по спиране на опасен строеж върху заливна тераса на река Драгалевска в местност "Кръстова вада" в столицата

Започва процедура по спиране на опасен строеж върху заливна тераса на река Драгалевска в местност "Кръстова вада" в столицата

Паралелно с това ще бъде внесен протест до прокуратурата за незаконосъобразно издадено разрешение за строеж

Започва реновирането на постамента с камбаната до парк-хотел "Москва" в столицата

Започва реновирането на постамента с камбаната до парк-хотел "Москва" в столицата

Архитектурно-художественият монумент е изработен по повод Третата международна писателска среща през 1980 година, проведена наблизо

Организациите на архитектите в България избраха Бургас за създаването на обучителен център

Организациите на архитектите в България избраха Бургас за създаването на обучителен център

На работна среща стана ясно, че има идея да се организира Архитектурен фестивал в града през 2027 година, в подкрепа на кандидатурата на Бургас за европейска столица на културата 

На яхтеното пристанище в Созопол ще бъде изграден многофункционален комплекс

На яхтеното пристанище в Созопол ще бъде изграден многофункционален комплекс

Marina Port Sozopol ще включва спортни клубове, заведения, хотелска част, малки търговски обекти, пространства за срещи, събития и почивка

В созополското село Атия започна изграждането на сгради по проект "Резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения"

В созополското село Атия започна изграждането на сгради по проект "Резидентна грижа за пълнолетни лица с интелектуални затруднения"

Предвижда се изграждане на четири самостоятелни едноетажни сгради - три сгради за по пет лица и една сграда за персонала