Започна разширението на третата линия на метрото под бул. „Владимир Вазов” в район „Подуяне“

419

Изпълнението включва трасето от ж.к. „Хаджи Димитър” до ж.к. „Левски“ с три метростанции и дължина три километра


Първата копка беше направена на строителната площадка между улиците „Станислав Доспевски” и „Поручик Георги Кюмюрджиев” в близост до храм „Св. Ап. Йоан Богослов”.

Снимка: Дарик

През есента на 2021 г. "Метрополитен" ЕАД подписа три договора за изграждането на три станции и прилежащите им тунели от разширението на III линия на софийското метро под бул. "Владимир Вазов" в кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г". Срокът за изпълнение е 39 месеца, което означава, че трикилометровото трасе ще е готово в края на 2025 година.

Единият договор е с „Трейс Груп Холд” АД за изграждането на метростанция „Тракия” и прилежащия ѝ тунелен участък до метростанция „Ст. Георги Аспарухов”. Вторият договор е с дружеството „Джи Пи Груп” АД за изграждането на метростанция „Ст. Г. Аспарухов” и прилежащият ѝ тунелен участък до действащата станция „Хаджи Димитър”. Третият договор е с фирма „Монолит София” АД за изграждането на метростанция „Владимир Вазов” и прилежащия ѝ тунелен участък до метростанция „Тракия”.

Общата стойност за изграждане на двата нови участъка от третия лъч на метрото (стартиралият сега 3-километров и предстоящият от 6 километра през ”Слатина” към ”Цариградско шосе”) е 769 млн. лв., като Столична община ще осигури 409 млн. лв. или 53% от нужните средства, като планира да получи и инвестиционен кредит от Европейската инвестиционна банка на стойност 195 млн. евро. Остатъкът от 360 млн. лв. беше заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на България. При последната редакция на Плана правителството заложи намаляване на финансирането за метро до 217 млн. лева, но след срещи с министър-председателя Кирил Петков и вицепремиера и министър на финансите Асен Василев те поеха ангажимент отрязаните от Плана средства да бъдат осигурени.

"За тази година има осигурени 40 млн. лв. в държавния бюджет. Очаквам гаранции за следващите три години, за да можем да започнем спокойно и разширението към "Слатина". Очакваме одобрение на Плана за възстановяване и се надяваме, че повече от направеното орязване на средствата за метрото няма да има и ще можем да разчитаме на средствата, които са заложени за строителството на този участък", каза Фандъкова.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 3 етапа. През 2020-2021 г. приключи строителството на трасето от жк.”Овча купел” до жк.”Хаджи Димитър” с дължина 12 км и 12 метростанции. От 26 август 2020 г. започна експлоатацията на първите 8 станции от централния участък на Линия 3, а от 24 април м.г. функционират още 4 станции в жк. „Овча купел”.

В източна посока линията е планирано да бъде завършена, като се изградят другите й два участъка – ж.к.„Хаджи Димитър” – жк. „Левски” и ул. „Шипка” – кв. „Гео Милев” – жк. „Слатина” – Зала „Армеец” - бул.”Цариградско шосе”.

С новия участък се осигурява удобна връзка на източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река”, "Левски Г"  и „Левски В”, в които живеят и работят около 90 000 души, с централната градска част и със западните квартали – „Овча купел” и „Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях живеещите в четирите  квартала ще получат бърза връзка и с националната ж.п.мрежа и столичното летище.

Участъкът от 3 км е изцяло подземен. Първата станция в него – МС „Стадион Георги Аспарухов”, която е най-близката до действащото трасе на Линия 3, е разположена под южното пътно платно на бул.”Владимир Вазов”, на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека”, до едноименния стадион в ж.к. „Сухата река”. Метростанцията има голям вход с 3 ескалатора от страната на стадиона и втори вход в северния тротоар на булеварда.

Следващата станция – МС Тракия, е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”, на кръстовището му с ул. „Витиня” до южното платно на булеварда. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река” и ще обслужват плътнозастроените части с блокове на ж.к. ”Сухата река” и ж.к.”Левски”. Северният и източният вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони около ул. „Рилска обител”.

Третата станция в участъка – МС „Владимир Вазов”, е разположена под северното платно на бул.„Владимир Вазов”, в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски” между жк. „Левски В” и „Левски Г”.

След метростанцията ще се изгради  буферен паркинг за 110 автомобила, който ще се използва от влизащите в столицата коли по бул. „Владимир Вазов”.

Предвидено е строителството на метростанциите да се извършва по така наречения милански / Топ даун / метод и частично по открит способ. Тунелите в по-голяма част от трасето ще се строят подземно по Нов австрийски тунелен метод /НАТМ/, а в участъка между МС”Владимир Вазов” и МС”Тракия” в ж.к. „Левски” – по Топ даун метод.

Двете нови разширения на Линия 3  - под бул. „Владимир Вазов” и през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и  участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”. За целта към настоящите 20 мотриси са закупени още 10 с местно финансиране.

За повишаване на безопасността на пътниците всички перони на станциите са отделени от влаковете с прозрачни отваряеми перонни преградни врати с височина 1,6 м. Вече година и половина такива прегради функционират на станциите от третата линия и там няма нито един инцидент.

Плановете са до края на годината да започне работатата и по Лот 2 на Етап 3 от строителството на третата линия, включващ изграждането на второто й разширение през кварталите ”Гео Милев” и „Слатина” до зала „Арена Армеец”, бул.„Цариградско шосе” и Окръжна болница.

ОЩЕ НОВИНИ

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Срещу изграждането им на инженеринг отново се обявиха от архитектурния бранш

Новата информационна система на кадастъра ще заработи от 16 декември

Новата информационна система на кадастъра ще заработи от 16 декември

Над 98% от територията на страната вече е покрита с кадастрална карта

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Ремонтите на язовир „Порой“ се изпълнят в срок, както и ремонтът на пречиствателната станция за питейни води към яз. „Ясна поляна“

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

През третото тримесечие са отворени сравнително малко площи в ритейл паркове, но по-силна активност предстои

София и Лондон ще си сътрудничат за развитието на зелени и интелигентни градове

София и Лондон ще си сътрудничат за развитието на зелени и интелигентни градове

Кметът Васил Терзиев и заместник-кметът на Лондон Себ Данс участваха в конференция Green cities is great, организирана от Британско-българската бизнес асоциация