Започна разширението на третата линия на метрото под бул. „Владимир Вазов” в район „Подуяне“
Изпълнението включва трасето от ж.к. „Хаджи Димитър” до ж.к. „Левски“ с три метростанции и дължина три километра
Първата копка беше направена на строителната площадка между улиците „Станислав Доспевски” и „Поручик Георги Кюмюрджиев” в близост до храм „Св. Ап. Йоан Богослов”.
Снимка: Дарик
През есента на 2021 г. "Метрополитен" ЕАД подписа три договора за изграждането на три станции и прилежащите им тунели от разширението на III линия на софийското метро под бул. "Владимир Вазов" в кварталите "Хаджи Димитър" и "Левски Г". Срокът за изпълнение е 39 месеца, което означава, че трикилометровото трасе ще е готово в края на 2025 година.
Единият договор е с „Трейс Груп Холд” АД за изграждането на метростанция „Тракия” и прилежащия ѝ тунелен участък до метростанция „Ст. Георги Аспарухов”. Вторият договор е с дружеството „Джи Пи Груп” АД за изграждането на метростанция „Ст. Г. Аспарухов” и прилежащият ѝ тунелен участък до действащата станция „Хаджи Димитър”. Третият договор е с фирма „Монолит София” АД за изграждането на метростанция „Владимир Вазов” и прилежащия ѝ тунелен участък до метростанция „Тракия”.
Общата стойност за изграждане на двата нови участъка от третия лъч на метрото (стартиралият сега 3-километров и предстоящият от 6 километра през ”Слатина” към ”Цариградско шосе”) е 769 млн. лв., като Столична община ще осигури 409 млн. лв. или 53% от нужните средства, като планира да получи и инвестиционен кредит от Европейската инвестиционна банка на стойност 195 млн. евро. Остатъкът от 360 млн. лв. беше заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на България. При последната редакция на Плана правителството заложи намаляване на финансирането за метро до 217 млн. лева, но след срещи с министър-председателя Кирил Петков и вицепремиера и министър на финансите Асен Василев те поеха ангажимент отрязаните от Плана средства да бъдат осигурени.
"За тази година има осигурени 40 млн. лв. в държавния бюджет. Очаквам гаранции за следващите три години, за да можем да започнем спокойно и разширението към "Слатина". Очакваме одобрение на Плана за възстановяване и се надяваме, че повече от направеното орязване на средствата за метрото няма да има и ще можем да разчитаме на средствата, които са заложени за строителството на този участък", каза Фандъкова.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е предвидена да е 21 км с 21 метростанции. Строителството се извършва на 3 етапа. През 2020-2021 г. приключи строителството на трасето от жк.”Овча купел” до жк.”Хаджи Димитър” с дължина 12 км и 12 метростанции. От 26 август 2020 г. започна експлоатацията на първите 8 станции от централния участък на Линия 3, а от 24 април м.г. функционират още 4 станции в жк. „Овча купел”.
В източна посока линията е планирано да бъде завършена, като се изградят другите й два участъка – ж.к.„Хаджи Димитър” – жк. „Левски” и ул. „Шипка” – кв. „Гео Милев” – жк. „Слатина” – Зала „Армеец” - бул.”Цариградско шосе”.
С новия участък се осигурява удобна връзка на източните квартали на столицата "Хаджи Димитър", „Сухата река”, "Левски Г" и „Левски В”, в които живеят и работят около 90 000 души, с централната градска част и със западните квартали – „Овча купел” и „Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях живеещите в четирите квартала ще получат бърза връзка и с националната ж.п.мрежа и столичното летище.
Участъкът от 3 км е изцяло подземен. Първата станция в него – МС „Стадион Георги Аспарухов”, която е най-близката до действащото трасе на Линия 3, е разположена под южното пътно платно на бул.”Владимир Вазов”, на кръстовището на булеварда с улиците „Васил Кънчев” и „Река Велека”, до едноименния стадион в ж.к. „Сухата река”. Метростанцията има голям вход с 3 ескалатора от страната на стадиона и втори вход в северния тротоар на булеварда.
Следващата станция – МС Тракия, е разположена източно по бул. „Владимир Вазов”, на кръстовището му с ул. „Витиня” до южното платно на булеварда. Западните входове са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река” и ще обслужват плътнозастроените части с блокове на ж.к. ”Сухата река” и ж.к.”Левски”. Северният и източният вход ще обслужват съответно индустриалната зона и жилищните райони около ул. „Рилска обител”.
Третата станция в участъка – МС „Владимир Вазов”, е разположена под северното платно на бул.„Владимир Вазов”, в района на кръстовището му с ул. „Станислав Доспевски” между жк. „Левски В” и „Левски Г”.
След метростанцията ще се изгради буферен паркинг за 110 автомобила, който ще се използва от влизащите в столицата коли по бул. „Владимир Вазов”.
Предвидено е строителството на метростанциите да се извършва по така наречения милански / Топ даун / метод и частично по открит способ. Тунелите в по-голяма част от трасето ще се строят подземно по Нов австрийски тунелен метод /НАТМ/, а в участъка между МС”Владимир Вазов” и МС”Тракия” в ж.к. „Левски” – по Топ даун метод.
Двете нови разширения на Линия 3 - под бул. „Владимир Вазов” и през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”. За целта към настоящите 20 мотриси са закупени още 10 с местно финансиране.
За повишаване на безопасността на пътниците всички перони на станциите са отделени от влаковете с прозрачни отваряеми перонни преградни врати с височина 1,6 м. Вече година и половина такива прегради функционират на станциите от третата линия и там няма нито един инцидент.
Плановете са до края на годината да започне работатата и по Лот 2 на Етап 3 от строителството на третата линия, включващ изграждането на второто й разширение през кварталите ”Гео Милев” и „Слатина” до зала „Арена Армеец”, бул.„Цариградско шосе” и Окръжна болница.