Идеи за три идеални класни стаи
Едната е за активно обучение, втората е с вариации, а третата насърчава промяната и движението.
В проучване две трети от учителите казват, че физическата среда е решаваща или много важна за представянето на техните ученици. Установено е, че дизайнът на класната стая може да увеличи знанията на учениците с до 16% за една година. Физическата среда може да улесни ежедневната работа както на учениците, така и на персонала, а добре планираната учебна среда носи ползи за здравето, представянето и ефективността.
Децата и младите хора учат по различни начини. Някои се нуждаят от спокойствие и тишина, докато други се нуждаят от възможност за движение. В една приобщаваща учебна среда има разнообразие от мебели, които подпомагат както индивидуалната, така и съвместната работа. Учениците избират своето пространство въз основа на разглежданата задача, чувстват се включени и могат да се развиват при собствени условия.
Проектът CLASSROOM BY използва опита на редица експерти по учебна среда, които създават идеалната класна стая и обосновават избора си на интериор. В класните стаи има някои общи теми, като индивидуалност, активност, цялост, сигурност, движение. Но има и разлики.
Класна стая за активно обучение
Основната идея е, че класната стая трябва да активира децата и да им даде възможност да избират между различни работни места. Интериорът се състои от основно голямо помещение, допълнено от две по-малки, и предлага четири различни начина на работа. Учениците могат да избират да работят на пода, покрит с мек удобен килим, да ползват традиционна маса със стол или висока маса, която им позволява да са изправени или да седнат на високо столче. Четвъртият вариант е меко сядане на столове и дивани.
„Тези четири пространства сигнализират на децата, че е добре да променят позицията и начина си на работа в дискусия с учителя си. Също така избрах да изоставя бюрото на класическия учител. Вместо това има бюро, където учителят може да настрои компютъра си и да остави работния си материал и след това да се движи свободно в класната стая", казва авторът на проекта директорът на основно училище Elisabet Ingemarsson и допълва, че така децата намират свой собствен начин на обучение.
Класна стая с вариации
Тази стая за класове от 7-ми до 9-ти е планирана за срещи, групова и индивидуална работа, като учителите и учениците могат да превключват между различни дейности, казва авторът на проекта Peter C. Lippman - училищен дизайнер, проектант на образователни помещения и изследовател. В дъното на голямото пространство перпендикулярно на стената има високи маси за четирима, докато масите и диваните отпред са за повече ученици. Чрез създаването на тези различни групи учителят може да се съсредоточи върху целия клас или да циркулира между групите, да говори с тях и да разбере как учениците си взаимодействат. Освен това дори ако в стаята няма бюро за учителя, може да се добави малка маса, където той да сложи лаптоп например.
Класна стая, която насърчава промяната
Разделена на различни зони, тази класна стая дава възможност на учениците и учителите да променят обзавеждането според конкретните цели, обяснява Бодил Пернеборн от KAKA. Зоните могат да бъдат персонализирани според размера на групите и текущите дейности. Възможностите са „маркирани" и от различните килими на пода и завесите, които могат да се използват като разделители.
Може да се работи в група или индивидуално, а на мебелите може да се седи, стои или дори легне. Според архитектите от Hjärnberikad & KAKA физическото движение е друг важен фактор за тийнейджърския мозък и затова класната стая е проектирана с регулируеми по височина маси, дъски за баланс, въжета за скачане и топки за пилатес. Масите също са лесни за преместване, така че може бързо да се освободи по-голямо пространство.