Железопътния проект "Волуяк – Драгоман, фаза 2" е в напреднал етап – с реален напредък на терен
Вижте какви са предизвикателствата при модернизацията на участъка
В рамките на проект „Модернизация на железопътната линия София – Драгоман – сръбска граница се изпълнява жп участък Волуяк – Драгоман, фаза 2. Той включва удвояване на 27 км и модернизация на 6,4 км жп линия, внедряване на ERTMS: ETCS ниво 1, GSM-R, диспечерска централизация и SCADA, модернизация на коловозното развитие и нови приемни здания в гари Костинброд, Петърч, Алдомировци и Драгоман, изграждане на нова гара Сливница и ново приемно здание, нова тръбоканална мрежа, 5 пътни надлеза, 5 пътни подлеза, 3 жп моста, 4 нови пешеходни надлеза, 1 нов пешеходен подлез и реконструкция на 1 съществуващ.
До момента са завършени двата пътни надлеза в участъка Петърч – Драгоман, с подписан Акт 16 и въведени в експлоатация от 03.07.2025 г. Изгражда се долно строене на железния път в участъка Волуяк – Костинброд, фундаменти за контактна мрежа Костинброд – Петърч, изградени са фундаменти и са монтирани стълбове за контактна мрежа Волуяк – Петърч, изградени са 6 бр. водостоци под трасето на жп линия Волуяк-Костинброд, изграден е насип за нова жп линия успоредно на автомагистрала Европа в района на гр. Сливница, извършва се подготовка за полагане на релси в района на гр. Сливница, изгражда се нов пешеходен надлез в гара Драгоман, в ход са дейности по подготовка за изграждане на нови коловози в гара Драгоман и изграждане на фундаменти на стълбове за контактна мрежа в района на гара Драгоман. Извършва се подготовка за внедряване на системите за сигнализация и телекомуникации, чрез изграждане на тръбно кабелна мрежа.
Целта на проекта е времето за пътуване София – Драгоман ще бъде съкратено от 62 на 32 минути, с което ще се подсигури по-бърз, по-удобен, по-надежден и привлекателен начин за пътуване за районите в участъка Волуяк-Драгоман до и от столицата. С удвояването на линията и достигане скорост на движение на влаковете до 160 км/ч, хората ще стигат по-бързо до работните си места, до образователни и административни центрове. С една по-добра и надеждна транспортна свързаност, отчитайки и близостта на автомагистрала Европа, районите ще станат по-привлекателни за туризъм и инвестиции, разкриване на нови работни места и икономически растеж.
С проекта ще се постигне и по-висока безопасност: премахването на пресичанията на едно ниво, нови подлези и надлези, както и изграждане на шумозащитни заграждения в урбанизираните територии ще намалят риска от нерегламентирано пресичане на жп линиите и инцидентите. Изграждането на нови пешеходни подлези и надлези, снабдени с асансьори, ще улесни достъпа до пероните и за хора с намалена подвижност, без да е необходимо да пресичат жп линиите, за да преминат от перон до перон.
Още една полза е, че се увеличава капацитетът: създава се възможност за преминаване на по-дълги и по-тежки товарни влакове с дължина до 740 м към Сърбия, което ще насърчи търговията между двете държави и в дългосрочен план ще доведе до икономически растеж за държавите от Западни Балкани, включително България, Сърбия и Гърция.
Източник: НКЖИ