Как върви модернизацията на железопътния участък Елин Пелин – Костенец?
Проектът е разделен на три позиции с различни изпълнители, като се работи поетапно, с координация на терен
Жп участъкът Елин Пелин – Костенец - фаза 2 е най-сложният участък, изпълняван у нас към момента. Трасето преминава през пресечен терен, през Вакарелските възвишения, течението на река Марица и тесните участъци на Момин проход и Костенец, характеризира се с много сложна геометрия и труднодостъпни участъци, което от своя страна силно затруднява логистиката.
Изгражда се почти 52 км двойна железопътна линия, включваща: 10 тунела с обща дължина 21 км; 25 мостови съоръжения, естакади и надлези; първият двутръбен жп тунел в страната – 6,7 км (Тунел 2, Вакарел); още няколко дълги тунела: Тунел 3 (от 2 200 метра с прокопани 1 350 метра), Тунел 1 (от 1 950 метра, прокопан изцяло и се работи по вторичната облицовка), Тунел 8 (от 1 150 метра, прокопани 850 м), Тунел 4 (600 метра, прокопан изцяло, със завършена вторична облицовка). До момента са прокопани почти 10 000 метра тунели.
Проектът включва още виадукт, две естакади, 9 големи моста с дължина от 100 м до 300 метра, нови спирки, модернизация на 2 гари (Елин Пелин и Ихтиман), Тягова подстанция Ихтиман, изграждане на твърда контактна мрежа и безбаластов релсов път в района на Тунел 1 и Тунел 2, внедряване на маршрутно-компютърни централизации /МКЦ/.
В Тунел 2 е изграден пробен участък от 168 м, върху който се тества ново решение за укрепване. Работи се по адаптиран проект. Поискани са анализ и становище от експерти-преподаватели от УАСГ и МГУ, които да подпомогнат вземането на решение за продължаване строителството на тунела. До момента от Тунел 2 са прокопани 4600 м – повече от една трета от съоръжението.
Източник: НКЖИ
Целта е постигане на скорост до 160 км/ч между София и Пловдив и пълна свързаност по европейските коридори. След 2030 г. времепътуването на експресни влакове между София и Пловдив ще се съкрати драстично.