Конкурс за студенти и млади архитекти за обновяване на Водната кула обявиха в Димитровград

165

Желанието на Общината е след преустройството сградата да се превърне в туристическа атракция


От значение е чрез реновирането да се подчертае значението на Водната кула като исторически и архитектурен обект, както и да се подсили ролята и на архитектурно-дизайнерски акцент в градската среда. Участниците в конкурса имат свободата да предложат идеи, които да варират от максимално съхраняване и реставриране на съществуващата сграда до по-съществено преустройство, което включва намеса не само в интериора, но и във фасадите и обемното изграждане. Съществени промени по фасадите са допустими при условие, че са обосновано необходими при осигуряване на функционалност на вътрешните пространства. Самоцелна коренна промяна на визията на сградата не е желателна.  

Предложението за сградата трябва да бъде обмислено в контекста на околното пространство и да бъде визуализирано чрез фасади, триизмерни изображения или фотомонтажи, в които да присъства цялата околна среда, включително пътното съоръжение. Самото пътно съоръжение следва да бъде изцяло запазено, а проектът да не влошава видимостта за шофьори и пешеходци в зоната на кръговото кръстовище.  

Проектните предложения ще се приемат до 17:00 часа на 17 февруари 2023г. Жури от специалисти и архитекти ще оценява всички представени проекти съгласно критериите за оригиналност и приложимост на концепцията за предназначение на сградата и околните пространства; естетическите качества на обемно пространственото решение на сградата, интериора и околните пространства; единството и последователност на направените проучвания, концепция и проектно решение и икономическата целесъобразност. Заданието и всички материали за участие в конкурса са безплатни и се предоставят след регистрация в сайта на конкурса.

Конкурсът предвижда парични награди в размер на:

Първа награда на журито – 3 000 лв.
Втора награда на журито – 2 000 лв.
Трета награда на журито – 1 000 лв.
Награда на гражданите на Димитровград – 500 лв.

На специално създадения за конкурса сайт ще бъдат качени всички проекти, за да могат жителите на Димитровград от 18 до 23 февруари 2023 година да гласуват за предпочитания от тях проект. Обявяването на резултатите и награждаването ще бъдат на 24 февруари, когато в изложба ще бъдат показани най-добрите проекти.   

Водната кула в Димитровград е изградена след 1873г., когато е открита жп станция Хаскьой. Тя е част от инфраструктурата на железопътната линия Цариград – Белово, която е собственост на барон фон Хирш и е пусната в експлоатация между 1870 и 1874г. През 1888г. тази жп линия вече свързва Цариград с Виена и от там с останалата част от Европа. През 1909г. линията става собственост на Български Държавни Железници. Първият градоустройствен план на Димитровград, изработен от проф. Любен Тонев, предвижда изместване на железопътната линия северно от града. Този план не е реализиран и вместо това по плана от 1951г. на проф. Петър Ташев е изграден пътен надлез над жп линията, който включва триклонно кръстовище южно от Водната кула на височината на надлеза. Необходимостта от зареждане с вода на парни локомотиви постепенно отпада в периода между 60-те до 80-те години на ХХ век, но Водната кула не е премахната. Тя оцелява и въпреки одобреният през 1996г. подробен устройствен план, който предвижда ново комуникационно решение на пътния надлез на мястото на кулата.

През 2012г., във връзка с проекта за реконструкция и електрификация на жп трасето Пловдив - Свиленград по коридори IV и IХ е одобрено изменение на подробния устройствен план на центъра и ново комуникационно решение на пътния надлез. Резултат от новото проектиране е реализираното през 2015г. кръгово кръстовище около Водната кула. Поставянето й в центъра на новото кръстовище е любопитно решение, продиктувано от градоустройствената ситуация и желанието кулата да се запази.

Част от все по-популярното в наши дни индустриално архитектурно наследство са съоръженията, свързани с железопътната инфраструктура. Водната кула в Димитровград е една от най-старите запазени в страната. Изградена е със стоманобетонова конструкция. Височината и е 25.44 м до билото на покрива. Във вътрешността има дървена стълба, по която се достига до нивото под резервоара за вода във високата част. 

ОЩЕ НОВИНИ

Осветиха новопостроения храм "Св. Райко Шуменски" в кв. "Тракия" в Шумен

Осветиха новопостроения храм "Св. Райко Шуменски" в кв. "Тракия" в Шумен

От 160 години в града не е вдигана църква и събитието събра стотици хора

Ученици, студенти и работещи младежи представиха идеи за развитие на селските райони

Ученици, студенти и работещи младежи представиха идеи за развитие на селските райони

Сред идеите-победители са решение за ремонт на пътища с използване на преработена пластмаса в полагания асфалт и за съживяване и модернизиране на сгради „архитектурни призраци“ в селата чрез използване на съвременни енергийни решения и екологични строителни методи

Ландшафтен архитект, техникум в Раковски и варненска група спечелиха наградите на ГРАДОЛЮБИТЕЛИ

Ландшафтен архитект, техникум в Раковски и варненска група спечелиха наградите на ГРАДОЛЮБИТЕЛИ

Журито на съвместния конкурс на "Капитал" и посолството на Великобритания избра и награди победителите

Започва конкурсът "Да украсим Бургас"

Започва конкурсът "Да украсим Бургас"

Всяка една коледна украса показва личния пример и допринася за по-добрата визия на града

Производител на органични храни откри нова сграда до настояща в район Княжево в София

Производител на органични храни откри нова сграда до настояща в район Княжево в София

В нея се помещават висок склад, производствен цех, лаборатория за разработка на нови продукти и административна част

Stadium 974 - изцяло от транспортни контейнери и модулна стомана

Stadium 974 - изцяло от транспортни контейнери и модулна стомана

Първият напълно разглобяем покрит футболен стадион влезе в историята още преди Световното първенство по футбол Катар 2022