Покупката на ваканционен имот става приоритет за българите
Те са 90% от купувачите на имот тип „втори дом” в Созопол и Южното Черноморие
В момента българите са основните купувачи на ваканционни морски имоти по Южното Черноморие. Делът на българските клиенти активно се засилва през последните години. Така в първите месеци на 2024 година къщите и апартаментите на Южното Черноморие се продават предимно на българи и те съставляват около 90% от всички купувачи, показва докладът на строително-инвестиционната компания Green Life Development & Resorts.
„Тенденцията българите да доминират на този пазар започна във времето на пандемията и оттогава делът им расте с всяка изминала година. Останалите 10% от купувачите са предимно от държави като Германия, Израел, Полша, но те не са така определящи за пазара. Затова и планирането на нашите проекти е фокусирано към изискванията на сънародниците ни. В същото време техният профил става все по-разнообразен”, коментира Екатерина Желяпова, търговски директор на Green Life Development.
Допреди 5 години българските купувачи са били предимно хора на над 50-годишна възраст. Това са клиенти със спестени средства, които решават да ги вложат в недвижим имот на по-ниска цена и с по-малка обвързаност спрямо градския имот. Тази група купувачи е активна и днес, но на пазара уверено излиза и нов профил клиенти, посочват от компанията.
„Младите семейства с малки деца – хора средно между 30 и 40 години, вече са най-устойчивата група клиенти при нас. Факторите за това са няколко – от една страна, тези хора имат нужда от удобно, сигурно и добре уредено място, на което да прекарват лятото с децата си, без това да изисква твърде много проучване и предварителна организация. Другият фактор е във все по-скъпата алтернатива – цените на хотелските нощувки значително нарастват и това прави покупката на собствен морски дом и финансово обоснована”, коментира Желяпова.
Според нея, покачването в цените на ваканциите в хотел и места за настаняване с краткосрочен наем прави тази опция скъп вариант за по-младите клиенти. Това мотивира част от тях да потърсят дългосрочно решение – в покупка на ваканционно жилище. Цените на този тип имоти през последните години демонстрират по-умерен темп на растеж, като се очаква покачването през следващата година да се засили, тъй като те изостават от ръста на цените в София. В сравнение с апартаменти в столицата, цените на ваканционните имоти, са с 20% по-ниски.
Днес апартамент с 1 спалня в Созопол започва от 75 000 евро, а с 2 спални – от 95 000 евро, като тази стойност достига 130 000-140 000 евро за по-функционалните имоти. Къщите в комплекса в Созопол пък стартират на ценови нива от 280 000 евро.
„Ръстът в цените на ваканционните апартаменти на Южното Черноморие е незначителен на фона на покачването на градските жилища, който надмина 35-40% от 2021 г. насам. Това прави имотите„втори дом” добър и сигурен вариант за вложение на спестяванията, особено когато даден комплекс предлага както условия за деца, така и пълноценен отдих за различните поколения”, казва Желяпова и допълва: „Можем да кажем, че ваканцонният пазар в момента е подценен на фона на еуфорията на градските жилища, но това прави инвестицията в него разумен ход за по-находчивите купувачи”.
Въпреки активното присъствие на български клиенти, рускоговорящите собственици на ваканционни жилища вече не продават активно имотите си. Вторичният пазар се намира във фаза на затишие.
Средни цени евро / кв. м/ в регионите:
Източник: Green Life Development & Resorts
Созопол остава притегателна точка за българите, с нов лайфстайл, нови плажове, ресторанти и хотели, както и с дългогодишния си положителен имидж на локация, която успешно събира в едно култура и богато историческо минало, архитектура и природа, възможности за спорт и забавления. Така Созопол устойчиво остава предпочитана дестинация от широк кръг хора.