Как се прави качествена архитектура

18870

Лекторите във форума „Без страх / 10 след 10” не дават превес на количеството за сметка на качеството, смятат организаторите арх. Ангел Савлаков и арх. Ивайло Андреев – Conveyer


Студио Conveyer и група Yes. събраха 9 водещи български архитекти и 1 дизайнер на форум „Без страх/10 след 10". Целта на дискусиите беше да се говори за предизвикателствата да се създават стойностни архитектура и дизайн, както и да се покажат различните гледни точки на всеки от лекторите по темата.

10 след 10 бяха*: Борислав Буров, арх. Георги Кътов, арх. Делчо Делчев, арх. Димитър Караниколов, арх. Ивайло Захариев, арх. Иван Драгошински, арх. Николай Марио, арх. Петър Торньов, арх. Пламен Братков и дизайнерът Светослав Тодоров. Те имаха пълната свобода да интерпретират провокативната тема „Без страх". И успешно провокираха аудиторията.

Част от лекторите заедно с организаторите и модератора. Архитектите Николай Марио, Георги Кътов, Пламен Братков, Ивайло Захариев, художникът Бора Петкова и архитектите Ивайло Андреев, Иван Драгошински, Ангел Савлаков и Димитър Караниколов

Conveyer е основан през 2007г. от Иван Драгошински, Ангел Савлаков и Ивайло Андреев. Името е провокирано от негативните процеси, протичащи в българската архитектура, вследствие на строителния бум през този период. От основаването си формацията работи по изключително разнообразни проекти, вариращи от частни резиденции до промишлени предприятия и спортни комплекси, както и участва в редица архитектурни конкурси.

През 2013г. Конвеер завършва частна детска градина KITA в София. Проектът е номиниран за Награда за съвременна архитектура на Европейския съюз - Mies van der Rohe Award 2015 и е публикуван в престижнияАтлас за европейска архитектура" на издателство BRAUN.

Арх. Ангел Савлаков и арх. Ивайло Андреев - Conveyer

С какво беше полезен според вас архитектурният форум за тази млада аудитория?

Ангел Савлаков: Според нас беше полезен не само за младата аудитория, но и за всички участници в него. От една страна, успяхме да съберем лектори, които освен колеги, са и приятели, а това се случва все по-рядко. Помежду си те обмениха идеи, мисли и виждания, а между тях и публиката протече една хоризонтална комуникация /както каза арх. Петър Торньов/.

Обикновено в едно архитектурно бюро комуникацията е вертикална - т.е. върви отдолу-нагоре между екип и ръководител, а по време на форума десет лектора стигнаха директно до около 300 души публика. А тъй като тя беше основно от студенти и завършили наскоро архитекти, разнообразните мнения и виждания на лекторите може би им помогнаха да се самоопределят или да припознаят в някои от тях своите собствени виждания и търсения.

Напоследък се организират не малко събития за архитекти. Липсваше обаче точно такъв тип форум /в този формат, с подобна тема и с такава селекция от лектори/, който да е ориентиран специално към започващите практика архитекти. Представителите на бизнеса, които бяха партньори на събитието, също изразиха задоволство от него. Форумът беше полезен и за домакините - Generator, които са сравнително ново пространство за събития.

Ивайло Андреев: Те самите казаха, че това е най-престижното събитие, което се е случвало в Generator.

Според вас всички поканени лектори "плуват срещу течението" и създават "продукт, различен от масовия". Моето впечатление е, че по време на форума с нестандартната тема „Без страх/10 след 10" те успяха да провокират публиката, да ги мотивират и да им дадат идеи за в бъдеще.

Ангел Савлаков: Това беше и основната цел на форума - да обедини и консолидира. Лекторите се опитват да правят бутикова архитектура, да създават проекти на европейско ниво и да надскачат националните рамки. Това беше изключително ценно за публиката.

Според модератора на форума - художникът Бора Петкова, форумът е станал разнолик, защото общата тема „Без страх" беше интерпретирана по десет различни начина. Тази разнопосочност на мнения даде богатството на събитието, а всеки имаше възможност да намери своя персонален отговор на това що е „без страх", независимо дали се идентифицира с някой от лекторите.

Ивайло Андреев: А мненията на лекторите не се изключват, напротив - допълват се в различни посоки. Всеки интерпретира темата в насоката, която му е присърце в момента.

Арх. Ангел Савлаков от Conveyer с модератора на събитието - художникът Бора Петкова

Какво за Conveyer е „без страх"?

Ангел Савлаков: Нашият директен конкретен отговор е: „Без страх да организираме подобни събития." Без страх от неизвестното и без страх от предизвикателствата.

Ивайло Андреев: Нямахме никаква представа какво ни чака....

Ангел Савлаков: ...без страх от начинания, които се правят за първи път.

Как ще коментирате състоянието на архитектурата в България?

Ангел Савлаков: Надали можем да претендираме, че имаме толкова всеобхватен поглед за това кое и за какво се прави в България, камо ли да му бъдем и критици, но нашето чисто субективно мнение е, че строителната криза от 2007-2008 година не донесе положителни резултати, не подейства излекуващо.

Ивайло Андреев: ...достатъчно излекуващо. По някакъв начин повлия в положителна посока.

Ангел Савлаков: ...но не достатъчно. Масовият клиент остава престъпно непретенциозен към това, което купува /говоря за жилищно строителство/, стига това, което му се предлага, да е на изгодна цена. А непретенциозният клиент води до непретенциозно предлагане - разбирайте ниско качество като архитектура и естетика. Това, което никне на всеки ъгъл като жилищни сгради, е трагично.

Ивайло Андреев: Търсенето определя предлагането.

Ангел Савлаков: Не знам дали това, което се строи, може да бъде оценено извън България - тук ще му ръкопляскаме, но не съм сигурен, че извън страната ще му дадат незаслужена висока оценка.

В тази връзка вашият проект за детска градина KITA беше номиниран за Награда за съвременна архитектура на Европейския съюз - Mies van der Rohe Award 2015. Кое определи неговото качество и защо продължава практиката да не се правят конкурси за детски градини?

Ангел Савлаков: Причината е, че не малко поръчки са обявени на инженеринг, и то не само за детските градини. При всяка една обществена поръчка на инженеринг краят е предрешен по ред причини. Лошото е, че дори официално обявени архитектурни конкурси рядко завършват със щастлив край. Пример е този за Метростанция 20.

Иначе, детска градина KITA беше реализирана в този си вид благодарение на две неща: първото е огромната подкрепа към Conveyer от страна на клиентите - Мариян и Диана Христови, и второ - пълното себераздаване от наша страна - освен проекта в чистия му вид, поехме цялостното менажиране на строителството и въвеждането на сградата в експлоатация. А като всяка иновативна сграда трябваше за всяко нещо да се намери решение.

Ивайло Андреев: И още нещо важно - проектът мина по всички стъпки на закона и отговаря на всички изисквания и норми.

Един „оригинален" въпрос - как ще обобщите 10 години работа на Conveyer?

Ангел Савлаков: Този въпрос е по-скоро философски, отколкото статистика. Няма да изброяваме какви проекти сме реализирали, как сме се развили или какъв опит сме натрупали. Имаме сайт и всеки, който се интересува, може да влезе и разгледа публикуваните проекти.

Нещо обаче, с което сайтът ни е много различен от тези на други архитектурни бюра е, че показваме много от кухнята на процеса - един проект е представен не само с финалните снимки от реализацията, визуализации или официален макет. Имаме почти всичко от работните скици и макети, от множество варианти и изследвания... Това, особено за един стартиращ архитект или студент, е безкрайно полезно. Един доста обучителен сайт е.

Ивайло Андреев: Общо взето, всеки един проект си има негова история, представена в сайта.

Ангел Савлаков: Иначе, ако трябва да обобщим, констатираме с колеги, че интелектуалният труд в България е бил, остава и ще бъде изключително ниско оценяван от обществото и съответно - ниско заплащан. За това състояние на нещата сме си виновни ние - като архитектурна гилдия. Става дума за отношението на обществото към длъжността „архитект". Според мен изключително много е спаднала престижността на професията. Званието Архитект днес се придобива много лесно и не се покрива с онези знания и умения, които той трябва да притежава.

Една изчезваща длъжност е среден техник - онези хора, които завършват строителни техникуми и в миналото са вършили чудесна работа. Ако един клиент иска непретенциозна и нискобюджетна къща, то това не е работа за архитект, който е учил пет години. Един среден техник, ако си е на мястото, ще му свърши перфектно работата. Преди много години за малък обект не е бил необходим подписът на архитект, а сега такъв се иска за всяко нещо. Това води до спадане на престижа на професията. Губи се призванието на архитекта.

Ивайло Андреев: За всяка една тераса или гараж, които трябва да се узаконят, е необходим подписът на архитекта. Така хората го търсят като необходимото зло, а не като Артист - човек, който може да сътвори техният Дом.

Това въпрос на законови промени ли е?

Ангел Савлаков: Законовите промени следват нагласата на обществото. Престижът на професията Архитект от 30-40-е години в Царска България днес отдавна и безвъзвратно е загубен. Тогава той не само е работил по проектите, но е ръководил и строителството и е отговарял за крайния резултат. Архитектите са били малко, били са завършили в престижни университети извън България. Те са били са на мястото си и са били ценени. Архитектът, както и медикът и адвокатът, са били изключително престижни професии.

Какво трябва да се направи? Все пак отнякъде трябва да се тръгне - нали за това са и тези дискусии, форуми...

Ангел Савлаков: Ето - един начин да се тръгне отнякъде е форумът „Без страх" - десет човека, които си държат на името, държат на продукта си и не дават превес на количеството за сметка на качеството. Всеки един от присъствалите на събитието млади архитекти може да реши дали ще бъде като тях или ще се присъедини към огромната маса, която се гордее с огромни квадратни метри без качество.

Ивайло Андреев: Тези десет човека на форума и много от присъстващите са хора, които си ценят труда, раздават се и най-вероятно си искат и цената за това. А цената за проектиране не е малка. За съжаление клиентът често омаловажава професията, а колеги правят дъмпинг на цените.

Ангел Савлаков: Аз самият чисто субективно правя разлика между проектант и архитект. Проектантът приключва работа до предаването на папките с чертежите с печатите за общината и оттам-нататък не се интересува какво ще прави с тях инвеститорът и как ще се развие проектът. Така обикновено пътят /като естетика/ стига до задънена улица.

Архитектът е онзи, който от началото до края присъства в процеса. Неговата работа не свършва с издаването на папките. По време на реализацията той вижда как неговият труд се ражда пред очите му и е най-близо до древното определение за професията - първомайстор. Това е разликата между едните и другите в България. Бих могъл да кажа, че на форума бяхме поканили десет архитекта, а не десет проектанта.

Толкова с негативните отговори от наша страна.

Да, нали целта е да търсим решения на проблемите...

Ангел Савлаков: Ако има някаква положителна тенденция, към днешна дата се появяват все повече, да кажем, прилични сгради. Сгради, които, без да претендират, че са с уникална архитектура или ще бъдат номинирани за някакъв тип награди извън България, създават един достатъчно добър естетически фон, на който да изпъкнат онези единични постижения, които да дават пример. Този фон възпитава възгледите на клиентите, които по-лесно ще възприемат идеите на тези малцина архитекти, които ще му предложат наистина качествен продукт.

Ивайло Андреев: Макар и много бавно, има подобрение с годините и идването на младото поколение, което е пътувало, видяло, усетило и култивира критерии.

Като за финал, искате ли да разкажете за някой от последните или предстоящите ви проекти?

Ивайло Андреев: Честно казано, предпочитаме да не говорим за конкретни проекти...

Ангел Савлаков: ...но погледнете на форума като на един успешен наш последен проект, за който имаме добри идеи как да се доразвие. Искаме той да стане периодично събитие, а изданието от 2018-а година да бъде отразено в книга. В момента сме се фокусирали върху организацията на една по-широка платформа, която периодично да дава възможност за изява на хора на изкуството, на архитекти и дизайнери, и да намери своята ниша в архитектурния живот в България.

Интервю на Ема Димитрова

Снимки: CityBuild.bg и Архитектурен форум „Без страх/10 след 10"

Програма и книжка на форума, в която 10 лектора след 10 години практика отговарят на 10 въпроса

*10 след 10:

Арх. Борислав Буров /АМГ, "Алу Кьониг Щал" и архитектурно бюро "Серафимови"/. Борислав Буров завършва архитектура във ВИАС през 2001г. Преди да започне свободна практика, работи в АМГ, "Алу Кьониг Щал" и архитектурно бюро "Серафимови". Занимава се с осветление, проектира и строи къщи от стомана, камък, дърво и глина. Води лекции по „Основи на архитектурното проектиране". Самият той не се определя нито като архитект, нито като дизайнер.

Арх. Георги Кътов /I/O architects/. Георги Кътов завършва архитектура във ВИАС през 1999г. Той е стипендиант на японското правителство в Технологичен институт-Токио. Заедно с архитект Вяра Желязкова основават I/O архитекти, един от най-разпознаваемите в чужбина български архитектурни офиси. Осем от техните реализирани проекти са номинирани за Наградата за съвременна архитектура на Европейския съюз - Мис Ван дер Рое. White Concrete Old House наскоро получи сребърно отличие в категория "Архитектура" в A' Design Award & Competition, 2017-2018.

Арх. Делчо Делчев /transformatori, Smartfablab/. Делчо Делчев е архитект, един от съоснователите на сдружение "Трансформатори", което допринася за промяна на градската среда в София по необикновен начин - чрез изграждане на връзка между града и гражданите. Занимава се и със свой докторантски курс "Модели за развитие на панелните комплекси" в БАН. Делчо Делчев е съосновател на SmartFabLab - първата в България digital fabrication laboratory или лаборатория за дигитално производство. Последно беше жури в архитектурния конкурс "Хотел към музей Етър".

Архитект, фотограф и 3D артист - Димитър Караниколов /Meshroom/. Димитър Караниколов завършва архитектура във УАСГ през 2002. През 2003 специализира в експерименталното студио Oosterhuis NL в Ротердам. Премества се в Лондон през 2004, където работи 2 години в офиса на Foster+Partners. През 2008 създава MESHROOM - ателие за архитектурни визуализации с офиси в Лондон и София. През свободното си време пътува и се занимава с травъл фотография.

След няколко години, прекарани в Лондон, арх. Димитър Караниколов и интериорният дизайнер Венета Николова се връщат в България. В столицата те откриват малък, но много интересен апартамент на последния етаж в новопостроена сграда. Работата по това жилище продължава две години, през които те обмислят дизайна на мебелите и експериментират с вида на различните детайли и покрития. Резултатът е уникалният интериор на Loft 9b.

Арх. Ивайло Захариев /L6 studio/. Ивайло Захариев завършва архитектура в УАСГ през 1999г. Научава по време на следването си от арх. Елка Рибарова да гледа сградите с очите на наблюдател и творец едновременно. Работи при арх. Радина Гешева, а с арх. Адриана Димитрова основават L6 studio преди 15 години. Интересува се и от каузи, свързани с опазването на старите минерални бани в София и страната.

Арх. Иван Драгошински /k-r-a-f-d/. Иван Драгошински се дипломира в УАСГ през 2001 г. Впоследствие работи в различни архитектурни бюра, сред които „Арка Студио", „Любо Семерджиев Инженеринг" и „Плюс Архитектура". През 2007 г. съосновава архитектурно студио Conveyer заедно с арх. Ангел Савлаков и арх. Ивайло Андреев. През декември 2009 г. заминава за Лондон, където живее и работи близо 7 години. През септември 2016 г. се връща в България и основава студио к-р-а-ф-д, чиято дейност е архитектура, интериор и визуализации.

Арх. Николай Марио /ZOOM Studio/. Николай Марио по професия е архитект и получава огромно удоволствие от упражняването на работата си, тъй като има невероятния късмет да му бъде хоби. ZOOM studio е създадено от Теодор Тодоров, Николай Марио и Пламен Тодоров през 2001г., а в началото на 2004г. регистрират марката ZOOM. В екипа има 25 проектанти - архитекти, дизайнери и конструктори. В момента акцентът на дейността им са малки сгради, еднофамилни къщи и интериорни проекти за апартаменти и къщи. Наскоро студиото представи проект за реконструкция на площада в Царево, а заедно с  ателие DUO - проект за Защитната сграда и площад на Епископската базилика в Пловдив.

Арх. Петър Торньов /Bureau XII/. Петър Торньов завършва архитектура в Техническия университет във Виена през 1999г. След дипломирането си започва работа при "Coop Himmelb(l)au". От 2001 до 2004г. е асистент в Архитектурния факултет на ТУ-Виена. Основава съвместно със Стефан Петков „Плюс архитектура" ООД. От 2009г. е главен редактор на „Abitare" - списание за архитектура, градоустройство и изкуство. Петър Торньов основава 2010г. „bureau XII" - бюро за архитектура и градски стратегии. През 2012г. става съосновател на „Група Град".

Проектът на Мултифункционалната сграда в центъра на румънската столица Metropolis Center също е публикуван в престижния „Атлас за европейска архитектура" на издателство BRAUN.

Арх. Пламен Братков /Аedes Studio/. Братков завършва архитектура в УАСГ през 1998г., а дипломният му проект получава наградата на международната академия за архитектура. Започва работа с Николай Николов, а през 2004г. заедно с Росица Браткова основава Aedes studio. Един от първите проекти - жилищна сграда "Жаклин", попада в селекцията на Мийс ван дер Рое през 2009г. От 2006г. Братков е преподавател в катедра Обществени сгради на УАСГ. През 2012г. става един от основателите на Група Град.

Сградата Red Apple на Аедес получи награда в конкурса за сграда на 2013 година в категорията "Жилищни сгради", а отличие „Архитект на 2013 година" в същата категория за нея получи арх. Пламен Братков. Сградата беше една от българските номинации в BRICK AWARD 2014, а Братков беше първият български архитект, който участва в журито на конкурса - през 2012 година. Red Apple също е публикувана в „Атлас за европейска архитектура" на издателство BRAUN.

Светослав Тодоров, дизайнер /Studio MODE/. Тодоров завършва Лесотехнически Университет София през 1998г., специалност технология на дървесината. През 2004 създава MODE. Получава много международни престижни отличия за интериорните си проекти и реализации на Graffitti cafe, Night Flight club, PM club, Flash club. Участва като лектор и прави презентации в  различни събития.

ОЩЕ НОВИНИ

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Държавните и общински образователни сгради у нас продължават да се строят като казарми

Срещу изграждането им на инженеринг отново се обявиха от архитектурния бранш

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

През третото тримесечие са отворени сравнително малко площи в ритейл паркове, но по-силна активност предстои

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

Това сочи експертен доклад за резултатите от обследването на актуалното състояние на недовършения строеж

Започна реставрацията на крепостта "Баба Вида"

Започна реставрацията на крепостта "Баба Вида"

Аварийни консервационно-реставрационни дейности стартираха на западния бастион на средновековната крепост