"Спаси София" предлага бул. "Джеймс Баучер" да се превърне в първия Зелен булевард на столицата
Пътната връзка на квартал „Лозенец“ от години има необходимост от цялостен ремонт
Визуализация: „Спаси София“
На 20 май „Спаси София“ представи проект (вижте тук) за цялостна реновация на бул. „Джеймс Баучер“. От организацията отбелязват, че липсват пешеходни пространства, настилката по тротоарите е повредена и разнородна, на места са заети от колчета, стълбове за улично осветление, неподредена растителност, кофи за смет и други, а павираното улично платно е в много лошо състояние. Участъкът се избягва от автомобили, а пропадането на паветата е довело до разкривени трамвайни релси, по които преминава трамвай №10.
Снимки: „Спаси София“
От "Спаси София" предлагат проект за цялостно обновяване на пространството, който да послужи за типов проект за подобряване и на други булеварди в София. Заложени са мерки за решаването на конкретни проблеми, а именно подобряване качеството на градската среда, нови настилки, създаване на по-привлекателен градски транспорт и въвеждане на зелена инфраструктура и устойчиво управление на дъждовната вода.
Визуализация: „Спаси София“
По думите на арх. Росица Николова неизползваното в момента пространство може да бъде превърнато в линеен парк: “Проучване на място показа, че паркоместата далеч не са заети в пълния си капацитет, а споделеното трамвайно и автомобилно трасе е напълно достатъчно за наличния трафик. Предлагаме зелената площ да бъде драстично увеличена и да бъде добавена градска мебел, за да бъде припознато мястото за разходки и отдих”, допълва арх. Николова.
Визуализация: „Спаси София“
За да бъде наистина качествена промяната, настилката навсякъде трябва да бъде еднородна. Това включва както тротоарната настилка, така и качественото пренареждане на паветата по уличното платно. Добрата павирана настилка и изправянето на кривите трамвайни линии ще доведат до повишаване на комфорта при пътуване с градския транспорт. Друг важен елемент е и изграждане на нови спиркови навеси, с достатъчна широчина, така че да бъдат удобни и с необходимите места за сядане и изчакване.
Визуализация: „Спаси София“
Иновация, която предлагат от организацията, е нов начин на управление на дъждовните води. “София е с комбинирана канализация - една тръба пренася както дъждовната вода, така и отпадъчните води. Това може да претовари системата и да доведе до преливане. Затова предлагаме няколко метода за въвеждане на т. нар. зелена инфраструктура по бул. „Джеймс Баучер“. Чрез тях ще преизползваме ефективно дъждовната вода за напояване и ще запазим качеството на питейната вода“, каза Пламена Терзирадева-Велкова, експерт еколог от екипа на „Спаси София“.
Визуализация: „Спаси София“
Сред методите, които предлагат от организацията, са подземен резервоар за съхранение на вода под спирките на градския транспорт, растителни бордюри - продължение на тротоара с растения, които излизат на пътното платно, както и малки градини - специална система, която се прави директно на тротоара и позволява оттичане както от улици, така и от тротоари. Това ще доведе до повече зеленина и сянка през летните месеци, повече площ за абсорбиране на вредните фини прахови частици, както и намаляване на шумовото и прахово замърсяване от булеварда към околните жилищни сгради. “Трябва да работим активно за повишаване готовността на София за справяне с климатичните аномалии, последствие от климатичните промени”, допълва Терзирадева-Велкова.
Визуализация: „Спаси София“
Булевард „Джеймс Баучер“ може да бъде първият Зелен булевард в София - тенденция, популярна и работеща в Европа повече от десетилетие. “Заради ненатовареното движение няма да се наруши нито паркирането, нито движението на трамваите и автомобилите в участъка, а ще се подобрят условията за другите участници в движението и ще увеличи зеленината в градската среда, което ще окаже благоприятен ефект не само върху комфорта на гражданите, но и върху качеството на питейната вода и чистотата на въздуха дългосрочно“, каза лидерът на „Спаси София“ Борис Бонев.
Снимка: „Спаси София“
Припомняме, че през 2021 година реконструкцията на бул. „Джеймс Баучер" (от бул. „Черни връх" до пл. „Велчова завера") заедно с трамвайното трасе беше включена като резерва в списък с обекти, по които да се работи с дългосрочен дълг от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). През март тази година Експертен съвет в Столична община разгледа преработеният проект за ремонт на булеварда. Отчетени са предписанията на НИНКН за запазване на автентичния вид на паважната настилка. Предстоят серия от експертни съвети, както и обществено обсъждане, преди проектът да придобие окончателния си вид. За срок на изпълнение ще може да се говори едва когато минат всички съгласувателни процедури и бъде осигурено финансиране в този или в следващия бюджет на Столична община.