Столична община се готви за началото на нова политика за справяне с проблема с т. нар. "кални точки"
От догодина средства ще бъдат влагани по нов стандарт, който гарантира дълготраен ефект
-730.jpg)
Източник: СО
Столична община се готви за началото на нова системна политика за справяне с проблема с т.нар. „кални точки“. Тя е частично свързана с приетата на 13 ноември най-мащабна реформа в паркирането от 20 години насам. Според администрацията, благодарение на нововъведенията в системата на зониране за първи път средствата от паркирането ще се връщат целево в кварталите, за да финансират благоустрояване, ремонт на тротоари и премахване на “калните точки”.
Проблемът с “калните точки” - сериозен недостиг на финансиране
Тези пространства затрудняват достъпа на живущите и са основен източник на вторично разпрашаване. Ето защо през 2020 г. стартира инициатива за облагородяване на такива пространства. За целта са събрани данни от районните администрации за броя, площта и точната локализация на места с компрометирана или без настилка, източници на прах, след което са възложени дейностите за изпълнение на облагородяването им чрез районните администрации.
През 2024 г. по известната като “Програма за калните точки” са изпълнени 37 обекта на обща стойност приблизително 1 900 000 лв. с обща площ от около 16 000 кв. м. За тази година районните администрации са подали като належащи за облагородяване 96 обекта с обща необходима стойност 9,5 млн. лв. При заложени 1,65 млн. лв. в общинския бюджет нуждите надхвърлят шест пъти осигурените средства. С текущия бюджет могат да бъдат финансирани едва възложени 29 обекта. От тях са завършени 7, а останалите 22 са в процес на изпълнение.
Реформата в паркирането е ключов инструмент в решаването на проблема с недостига на средства за облагородяване на калните точки в София. За първи път 100% от приходите от абонаментите на живущите ще се връщат в бюджета на Столична община и ще могат да се харчат в конкретните квартали, казват от Столична община. Тези средства са целево насочени към ремонт на улици и тротоари, подмяна на осветление, квартални паркинги и най-вече – премахване на кални точки и благоустрояване на междублоковите пространства. Разширяването на зоните и актуализацията на цените (първа от 2012 г.) са наложителни не само за регулиране на огромния автомобилен натиск (над 11 млн. кв. м площ, заета от паркирани коли), но и за осигуряване на милиони годишно за облагородяване точно в най-засегнатите райони.
.jpg)
Източник: СО
Нов стандарт за облагородяване
В момента се подготвя обществена поръчка за следващата година, чиято основна цел е не просто да се идентифицират локации, а да се извърши задълбочен анализ на целия процес, за да се въведат нови, единни и дългосрочни стандарти. Акцентът е поставен върху разработването на типови проекти за облагородяване, уеднаквени правила и критерии за избор и приоритизиране на предложенията от районните администрации. Новите критерии и изисквания ще включват:
- Строг контрол на разходите и дейностите: бюджетни лимити и ориентировъчни единични разходи на квадратен метър за максимална прозрачност и ефективно разходване на средствата, както и ясно дефиниране на допустимите дейности при облагородяването.
- Задължителни гаранции и поддръжка: ще се въведе минимален гаранционен срок от 3 години за строително-монтажните работи (СМР) и засадената растителност, включващ задължения за поливане, косене и възстановяване при необходимост.
- Устойчиви и иновативни решения за напояване: оценка на възможностите за внедряване на капково напояване, полагане на напоителни тръби, изграждане на резервоари/водосъдържатели и използване на дъждовни води от покривите, както и препоръки за използване на по-устойчиви тревни смеси, които издържат на натоварване и изискват по-малко поливане.
- Ангажиране на общността и бизнеса: разработване на критерии за ангажиране на живущите в близост с поддръжката след изтичане на гаранционния срок и препоръки за включване на бизнес и неправителствени организации (НПО) към процеса на облагородяване и последваща поддръжка.
- Превенция на разпрашаването: въвеждане на индикатори за резултат, които да подпомогнат избора на обекти с най-висок дългосрочен потенциал за намаляване на разпрашаването.