Албум на фотографа Бедрос Азинян представя историята на Дом-паметника на връх Бузлуджа

392

Фотоалбумът "Строи се монумент" ще бъде представен днес от 18.00 часа в Историческия музей "Искра" и Художествената галерия в Казанлък


Известният местен фотограф Бедрос Азинян е автор на изданието, което разказва за строежа на дом-паметника на Българска комунистическа партия (БКП) на връх Бузлуджа, съобщи БТА. Книгата съдържа 363 фотографии, заснети от тримата щатни фотографи на обекта. "Първият от тях е моят баща Артин Азинян, работил там от самото начало на строежа на паметника през 1974 година, вторият е Петър Бакалов. Аз съм третият фотограф, който е участвал в заснемането на фотолетописите на монумента", разказва Бедрос Азинян.  

Албумът "Строи се монумент" е първият продукт на фондация "Артин Азинян" и се реализира с подкрепата на Национален фонд култура (НФК). Той обхваща историческия период между 1974 г., когато е започнало изграждането на дом-паметника на връх Бузлуджа, и 1989 година, когато спира да функционира. Има много фотографии от строителството му - на хората, участвали в неговото изграждане, на събития, състояли се вътре, и на официални личности, които са го посещавали.  

"При тези тежки климатични и природни условия, да строиш подобно нещо на този връх, е определено забележително. Показателно е дори името на самото място, защото "Бузлуджа" на турски език означава "леден връх". Процесът по строежа е бил голямо изпитание за всички, които са участвали в него", разказва авторът. По думите му в изграждането на архитектурния обект са взели участие над шест хиляди души, някои от които са били най-добрите майстори в строителството в държавата.  "Аз не се съмнявам, че те са дали възможно най-доброто от себе си като майсторство и като отдаденост. Имало е много трудности и въпроси за решаване, но така създаден, този архитектурен обект е бил наистина уникален за времето си", отбеляза Бедрос Азинян.      

По времето, когато дом-паметникът на връх Бузлуджа е функционирал, там е имало между 80 и 120 души персонал през различните периоди, разказа фотографът. Имало е и представителство в Казанлък, което е приемало заявки за посещения. "Заявката трябваше да бъде подадена минимум три месеца по-рано. Имаше уникална за времето си програма "Звук и светлина", а посещението на една група траеше около 50 минути. На час в сградата влизаха около 500-600 души", разказа Азинян.  

Със средствата на фотографията авторът е разказал най-важното както за строежа и групите, посещавали дом-паметника, така и за посещенията на многобройни български и чуждестранни делегации от най-високо ниво.  "Фотолабораторията на обекта беше една от най-модерните за времето си, което ми позволяваше, освен задълженията си като завеждащ кино и фотоархива на Бузлуджа, да направя там и първите си опити в артистичната фотография", казва още Азинян и допълва, че е имало функционираща вътрешна телевизия, която е давала възможност събитията там да се предават директно по националната такава.  

Според Бедрос Азинян особено интересни за публиката ще бъдат монументалните фотографии, заснети в периода между 1981 и 1984 година, защото те дават най-добра представа за пълния облик на архитектурния паметник. Авторът е показал снимки на цялостните мозайки, върху които са работили едни от най-добрите български художници.      

Снимки: Ралица Стефанова/БТА

"За жалост, този монумент получи своята известност в състоянието, в което е в момента. Това не говори добре за държавата ни, но действително интересът в момента е голям", коментира още фотографът. Той сподели, че немалък брой чуждестранни медии, сред които Discovery, National Geographiс, BBC, Euronews и "Дойче веле" са се свързали с него във връзка с тези фотографии. Бедрос Азинян се надява скоро да направи и изложба за Бузлуджа.

Припомняме, че кампанията „Ти си ключът. Отвори Бузлуджа!“, която цели да обезопаси и отвори сградата за посетители, беше и мото на фестивала OPEN BUZLUDZHA 2022, който се проведе от 19 до 21 август на поляната при хижа Бузлуджа. Дейностите се провеждат в рамките на проекта „Обезопасяване и осигуряване на временен посетителски достъп на монумент Бузлуджа", финансиран от Министерство на културата и реализиран от Областна администрация Стара Загора в партньорство с фондация "Проект Бузлуджа" и Община Казанлък.

ОЩЕ НОВИНИ

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Предстои обновяване на гарите Шумен, Образцов чифлик и Ветово, скоро и гара Нова Загора ще бъде преобразена

Предстои обществено обсъждане на промени в Общия устройствен план на Търговище

Предстои обществено обсъждане на промени в Общия устройствен план на Търговище

Обсъждането ще се състои на 13 май от 17:00 часа в зала 28 на местната администрация

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

В рамките на проекта се предвижда инвеститорът да вложи собствени средства в цялостното облагородяване на инфраструктурата около терена

Община Варна обяви пазарни консултации за проектни идеи на ключови улици в "Гръцката махала"

Община Варна обяви пазарни консултации за проектни идеи на ключови улици в "Гръцката махала"

Скоро по инициатива на Съюза на архитектите ще се проведе уъркшоп, посветен на зоната около Гаровия площад и улиците „Преслав“, „Девня“, „Дунав“, „Охрид“, „Дебър“

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Срещата беше посветена на обсъждане на противоречиви практики в администрацията и на създаването на единна административна практика

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Творчеството му се отличава с чувствителност към социалния, исторически и природен контекст на заобикалящата го среда, като съчетава традиция и съвременност, локална специфика и универсална приложимост