Български строителни инженери участваха в откриването на най-дългия висящ мост в света - “Чанаккале 1915“

283

Те са впечатлени от инженерното решение и технологии при проектиране и изграждане на съоръжението


По покана на Министерството на транспорта на Турция, Главна дирекция „Магистрали“ и Камарата на строителните инженери на Турция, инженери от Съюза на строителните инженери в България и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране участваха в официалната церемония по откриването на най-дългия висящ мост в света “Чанаккале 1915,“ свързващ Европа с Азия. По време на церемонията на 18 март президентът Реджеп Тайип Ердоган заяви, че Турция открива най-дългия висящ мост в света с най-голямо разстояние между двете вертикални опори, изпреварвайки Япония, която досега е държала първенството в това отношение.

Мостът бе открит в деня на отбелязването на 107-а годишнина от най-голямата победа на османската войска над силите на Антантата (18 март 1915г.) по време на Първата световна война в битката при Чанаккале (Галиполи). Победата на турската армия е преломен момент в историята на страната, тъй като след нея започва разпадането на Османската империя. Дава се началото на Турската война за независимост и обявяването на републиката 8 години по-късно, през 1923г., под ръководството на османския офицер полк. Мустафа Кемал. Именно в чест на тази победа през март 2017 година започна строителството на висящия мост над протока Дарданели. Затова и съоръжението носи много символика – както в името си, така и в много от елементите (вижте повече тук).

Най-дългият висящ мост в света е създаден от интернационален екип: турци, корейци, японци, британци, нидерландци, иранци, филипинци, от 670 инженери и над 5000 работници, с участието на 740 строителни машини и 106 подизпълнители. Основната работа по проектирането е извършена от Cowi от Дания и Pyunghwa Engineering Consultants от Корея. Самото строителство е извършено от група турски и южнокорейски компании, водени от Daelim, SK, Limak и Yapi Merkezi и включително китайската Sichuan Road and Bridge Construction Group.

Мостът е построен по модела на публично-частно партньорство между държавния и частния сектор, като Турция се нарежда на трето място в Европа и на 13-о място в света по прилагане на този бизнес модел. Инвестицията е 2,5 милиарда евро, като ще осигури на страната годишна печалба от 415 милиона евро от спестяване на време, гориво и намаляване на въглеродни емисии. Според Ердоган изграждането на «Чанаккале 1915» ще създаде 118 000 работни места и ще генерира 2,4 милиарда евро приходи.

По време на среща в Галиполи между представители на Регионалния клон „Чанаккале“ на Камарата на строителните инженери на Турция и на Главна дирекция „Магистрали“ на Министерството на транспорта и инфраструктурата на Турция с българските инженери е обменена информация за дейността на организациите. След срещата инженерите от България са посетили строителната площадка на моста, а след това главният инженер на моста е представил пред тях техническа презентация за инженерните предизвикателства на проекта и важни етапи от строителния процес.

„Българските инженери са особено впечатлени от инженерното решение за фундиране на пилоните на моста, както и от технологията на изготвяне и оплитане на носещите кабели на висящата конструкция. Строителните инженери на Турция и турският народ трябва да се гордеят с изграждането на този прекрасен мост между два континента“, казват от Съюза на строителните инженери в България.

Още подробности и снимки за моста “Чанаккале 1915“ и посещението на българските строителни инженери вижте тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Ще благоустрояват двора на Народно читалище "Наука-1921" в софийското село Житен

Ще благоустрояват двора на Народно читалище "Наука-1921" в софийското село Житен

Столичният общински съвет одобри средства за създаване на зона за рекреация и културни мероприятия на терена

Кучешка площадка и стрийт фитнес ще изградят в столичния район "Връбница"

Кучешка площадка и стрийт фитнес ще изградят в столичния район "Връбница"

Теренът се намира между улиците „Бели Искър“, „Атанас Цветанов“, „Асен Трайков“ и бул. „Ломско шосе“ 

Столичният кмет подписа меморандум за сътрудничество със „Софийска вода“ за изграждане на малки ВЕЦ по довеждащите водопроводи

Столичният кмет подписа меморандум за сътрудничество със „Софийска вода“ за изграждане на малки ВЕЦ по довеждащите водопроводи

Подписването на меморандума е след решение на Столичния общински съвет и създадена работна група относно проучване на възможността за реализация на проекта

Одобриха програма за подобряване на достъпността на пешеходните подлези в София

Одобриха програма за подобряване на достъпността на пешеходните подлези в София

Столичният общински съвет възложи на кмета да внесе до 1 февруари план с проектни предложения, индикативна стойност и поетапен график на реализация, както и да предвиди финансиране