Български строителни инженери участваха в откриването на най-дългия висящ мост в света - “Чанаккале 1915“
Те са впечатлени от инженерното решение и технологии при проектиране и изграждане на съоръжението
По покана на Министерството на транспорта на Турция, Главна дирекция „Магистрали“ и Камарата на строителните инженери на Турция, инженери от Съюза на строителните инженери в България и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране участваха в официалната церемония по откриването на най-дългия висящ мост в света “Чанаккале 1915,“ свързващ Европа с Азия. По време на церемонията на 18 март президентът Реджеп Тайип Ердоган заяви, че Турция открива най-дългия висящ мост в света с най-голямо разстояние между двете вертикални опори, изпреварвайки Япония, която досега е държала първенството в това отношение.
Мостът бе открит в деня на отбелязването на 107-а годишнина от най-голямата победа на османската войска над силите на Антантата (18 март 1915г.) по време на Първата световна война в битката при Чанаккале (Галиполи). Победата на турската армия е преломен момент в историята на страната, тъй като след нея започва разпадането на Османската империя. Дава се началото на Турската война за независимост и обявяването на републиката 8 години по-късно, през 1923г., под ръководството на османския офицер полк. Мустафа Кемал. Именно в чест на тази победа през март 2017 година започна строителството на висящия мост над протока Дарданели. Затова и съоръжението носи много символика – както в името си, така и в много от елементите (вижте повече тук).
Най-дългият висящ мост в света е създаден от интернационален екип: турци, корейци, японци, британци, нидерландци, иранци, филипинци, от 670 инженери и над 5000 работници, с участието на 740 строителни машини и 106 подизпълнители. Основната работа по проектирането е извършена от Cowi от Дания и Pyunghwa Engineering Consultants от Корея. Самото строителство е извършено от група турски и южнокорейски компании, водени от Daelim, SK, Limak и Yapi Merkezi и включително китайската Sichuan Road and Bridge Construction Group.
Мостът е построен по модела на публично-частно партньорство между държавния и частния сектор, като Турция се нарежда на трето място в Европа и на 13-о място в света по прилагане на този бизнес модел. Инвестицията е 2,5 милиарда евро, като ще осигури на страната годишна печалба от 415 милиона евро от спестяване на време, гориво и намаляване на въглеродни емисии. Според Ердоган изграждането на «Чанаккале 1915» ще създаде 118 000 работни места и ще генерира 2,4 милиарда евро приходи.
По време на среща в Галиполи между представители на Регионалния клон „Чанаккале“ на Камарата на строителните инженери на Турция и на Главна дирекция „Магистрали“ на Министерството на транспорта и инфраструктурата на Турция с българските инженери е обменена информация за дейността на организациите. След срещата инженерите от България са посетили строителната площадка на моста, а след това главният инженер на моста е представил пред тях техническа презентация за инженерните предизвикателства на проекта и важни етапи от строителния процес.
„Българските инженери са особено впечатлени от инженерното решение за фундиране на пилоните на моста, както и от технологията на изготвяне и оплитане на носещите кабели на висящата конструкция. Строителните инженери на Турция и турският народ трябва да се гордеят с изграждането на този прекрасен мост между два континента“, казват от Съюза на строителните инженери в България.
Още подробности и снимки за моста “Чанаккале 1915“ и посещението на българските строителни инженери вижте тук.