Близо 16 200 км мантинели по републиканските пътища трябва да бъдат подменени или поставени, за да отговарят на изискванията на нова наредба

78

МРББ публикува за обсъждане проекта за условията и реда за използване на ограничителни системи за пътища и изискванията към тях


Собственикът на пътя или администрацията, която го управлява, да приеме дългосрочна програма за осигуряване на зоната за безопасност на съществуващите пътища. Това предвижда публикуваният за общественото обсъждане проект на Наредба за условията и реда за използване на ограничителни системи за пътища и изискванията към тях. Програмата ще трябва да бъде приета до една година от влизането в сила на нормативния документ и ще се актуализира ежегодно. Десет години от влизането му в сила ще бъде максималният срок за изпълнение на програмата по отношение на републиканските пътища и до 15 години за общинските пътища и за населените места. В тези срокове опасностите ще трябва да бъдат премахнати, преместени, модифицирани и обезопасени с ограничителни системи за пътища, отговарящи на определените с наредбата изисквания, а съществуващите системи, които не отговарят на стандартите, ще трябва да се подменят.

Проектът на наредбата цели повишаване безопасността на пътната инфраструктура, чрез предотвратяване навлизането на моторни превозни средства в насрещното движение, излизане от платното за движение, намаляване броя пътнотранспортни произшествия и тяхната тежест, обезопасяването на опасни места и участъци от пътя. Цели се също и предпазване на неучастващите в движението лица, които се намират в обекти и съоръжения встрани от платното за движение.

На 40% процента от общата дължина на съответните класове републикански пътища съществуващите ограничителни системи трябва да бъдат подменени с нови, отговарящи на изискванията на проекта на наредбата. Преценката е на Агенция „Пътна инфраструктура“ и се базира на данните за състоянието пътищата и наличните по тях ограничителни системи, като са включени и участъци без мантинели, но поради спазване на изискванията за обезопасяване на крайпътното пространство е необходимо монтиране на нови или удължаване на съществуващите.

Близо 16 200 км ограничителни системи по републиканската мрежа трябва да бъдат подменени или новопоставени, така че да отговарят на изискванията на наредбата. От тях около 1028 км са на автомагистралите, около 2306 км – на първокласните пътища, около 3215 км – на второкласните пътища, малко над 9400 км – на третокласните, а останалите – на пътни връзки при възли и кръстовища.        

С проекта на нормативния документ се определят видовете и типовете ограничителни системи, техническите изисквания, съществените характеристики към елементите им, както и критериите за техния избор и прилагане. Уреждат се условията, редът и изискванията при изготвянето на проект за изпълнение на такива системи. Те се прилагат при проектиране за обезопасяване на опасностите при строителство на нови пътища; реконструкция, основен ремонт и поддържане на съществуващи пътища; подмяна на съществуващи ограничителни системи, които не отговарят на изискванията на БДС EN 1317 „Ограничителни системи за пътища“ и на наредбата, както и при обезопасяване на места или участъци по съществуващи пътища с концентрация на пътнотранспортни произшествия.

Очаква се прилагането на наредбата да помогне за намаляване броя на загиналите и ранените по пътищата, за създаването на подзаконова нормативна уредба и въвеждането на подобрени мерки за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм по българските пътища. Ще се унифицират, осъвременят и завишат изискванията към различните видове ограничителни системи в съответствие с добрите европейски практики.

Проекта на наредбата може да видите тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Изграждат Подводен парк "Света Анастасия"

Изграждат Подводен парк "Света Анастасия"

Пример за това как биоразнообразието на морското дъно се променя при създаване на условия за неговото обогатяване е подводният параклис, поставен на дъното на морето край острова през 2023 година

Бургас ще бъде домакин на международна конференция за големи инфраструктурни проекти в Европа

Бургас ще бъде домакин на международна конференция за големи инфраструктурни проекти в Европа

В центъра на вниманието на форума ще бъде транснационалният интермодален проект между Италия и България

София инвестира нови 6 милиона лева в зелена инфраструктура

София инвестира нови 6 милиона лева в зелена инфраструктура

Проектът “Зелени мерки за по-чист въздух в Столична община“ се финансира по Програма "Околна среда" на Европейския съюз

МРРБ подпомага общините в изработването на общи устройствени планове с над 2 милиона лева

МРРБ подпомага общините в изработването на общи устройствени планове с над 2 милиона лева

Ресурсът е утвърден по бюджета на министерството за тази година, а одобрените ред и условия за достъп на общините до него са публикувани тук

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Сред тях са ремонт на подлез, монтиране на смарт пейки и енергоспестяващо улично осветление