Чрез зрението, слуха, обонянието и допира обновената експозиция "Врачански съкровища" ви кара да преживявате по забавен начин

152

Основното послание на интерактивния дизайн по проект на архитектурното Atelier 3 е достъпно културно наследство


Източник: Atelier 3

Експозицията „Врачански съкровища“ в Регионалния исторически музей във Враца събира над 300 предмета от Античността, Средновековието и Възраждането, изработени от злато, сребро и бронз. Сега имате възможност да видите експозицията в съвременно и интерактивно пространство. Може да усетите аромата на лаврово дърво, да станете част от тракийски ритуал чрез видео разказ, да докоснете фината изработка на възрожденски пафти. Звукова панорама ви откъсва от настоящето и плавно ви превежда през над 25 века история. Проекции и видеоинсталации оживяват стените и тавана на залата.

 
Източник: РИМ-Враца, Йордан Недялков

Експозицията „Врачански съкровища“ е замислена да потапя посетителя в атмосферата, като едновременно с това създава условия за съхраняване и представяне на съкровищата. Дизайнът ангажира посетителите от всички възрасти, основавайки се на лесни и приятни за възприемане начини на поднасяне на информацията. Целта на проекта е да преживеете историите, да разкриете тайните, да намерите символите в артефактите и да се докоснете до съкровищата. Всичко това е постигнато чрез добрия диалог между архитектурни и експозиционни подходи.

Източник: Atelier 3

Залата на експозицията е една от тъмните зали, без естествена светлина, концептуално замислена като трезор – място на съкровища. Основната цел на проекта e да преосмисли едно остаряло музейно пространство и да представи съкровищата по вълнуващ, забавен и незабравим начин. Автори на проекта са арх. Доника Георгиева, арх. Мирослав Велков, арх. Десислава Ковачева и арх. Кристина Кирилова от Atelier 3. Конструктор е инж. Никола Ангелов, а инвеститор - Фондация „Америка за България“.

 
Източник: РИМ-Враца, Йордан Недялков

В залата са представени както уникални артефакти от световна величина, така и майсторски изработени, но ежедневни обекти от Античността, Средновековието и Възраждането. Необходимо е било тези различни по функция, изработка и период артефакти да бъдат обвързани в едно цяло. Ценните ювелирни артефакти е трябвало да бъдат експонирани в защитена среда и да бъдат осветени по адекватен начин, но и да бъде дадена необходимата информация за всеки един, без да се отнема от преживяването на посетителите и от досега им с истинските обекти. Концепцията на проекта е създаване на цялостно сценографско преживяване чрез синергия между архитектура, съдържание и дизайн. В основата на архитектурния подход стои идеята, че съкровищата са извън времето и пространството.

Източник: Atelier 3

Залата е тъмна, за да се загуби изцяло усещането за пространство. Основен елемент е т.нар. Хоризонт – дълга осветена витрина, в която съкровищата са представени хронологично и тематично. Постепеннoтo преливане от светлосиньо към червено интерпретира вечния ход на времето.

Източник: Atelier 3

Всички артефакти са окачени на специално проектирани елементи и изглеждат сякаш левитират във витрините. Основна цел на този начин на представяне е да се акцентира върху обектите и тяхната изработка.

Източник: Atelier 3

Цялата информация за артефактите от Хоризонта е концентрирана в деликатно осветен пулт, където чрез текстове, илюстрации, филми, отливки, тактилни и интерактивни елементи се разказват истории.

 
Източник: РИМ-Враца, Йордан Недялков

В два стълба в средата на залата са разположени като акцент двата най-важни и ценни артефакта - златният венец и наколенникът от Могиланската могила.

Източник: Atelier 3

Вниманието се насочва върху Венеца и Наколенника, а информацията е представена върху гърба на стълбовете.

Източник: Atelier 3

От влизането в залата се усеща смяна на температурата. Амбиентната музика, заедно с фееричната анимация над витрината, създават приказна атмосфера. Звуковите ефекти допълват визуалното изживяване – може да чуете как звънят благородните метали под ръцете на майсторите златари или звуци от наливането на вино в древните съдове. Дизайнът на експозицията ангажира всички сетива за засилване на цялостното преживяване – може да усещате, да играете, да помиришете, да чуете и да докоснете. Няколко осветени отливки на артефакти и специално изработени традиционни пафти ви дават възможност да усетите с пръстите си и най-фините детайли, а чрез специална инсталация може да вдишате аромата на златния лавров венец – познатият на всички дафинов лист.

Източник: Atelier 3

През юни 2021 година Фондация „Америка за България“, в партньорство с Община Враца и РИМ – Враца, обяви конкурс за създаването на съвременно художествено-пространствено оформление и представяне на залата с постоянната експозиция „Тракийски съкровища“. Целта на конкурса бе обновяването на експозицията в модерната и интерактивна изложба „Врачанските съкровища“ в съответствие с водещите световни музейни стандарти. Проектът получи специално отличие в Български архитектурни награди 2023 на Камарата на архитектите в България.

Източник: Фондация "Америка за България"

ОЩЕ НОВИНИ

Още един блок в ж.к. „Възраждане“ в Бургас ще е с нова графити фасада

Още един блок в ж.к. „Възраждане“ в Бургас ще е с нова графити фасада

Мястото започва да се оформя като артистично пространство

Графити дуо преобрази стената на рибарския кей в село Лозенец

Графити дуо преобрази стената на рибарския кей в село Лозенец

По покана на местните власти Arsek & Eraseе създадоха графити на морска тематика

В Етнографския музей в Берковица може да видите изложба на килими

В Етнографския музей в Берковица може да видите изложба на килими

Тя е съпътствана и от филм, озаглавен „Златка Стойнова – живото човешко съкровище на Берковица“

Арт инсталация радва минувачите по обновената главна улица в Царево

Арт инсталация радва минувачите по обновената главна улица в Царево

Инсталацията е изработена и монтирана от "Поп Ъп Артистик" ЕООД

Часовниковата кула на Горна Оряховица е възстановена виртуално в Историческия музей

Часовниковата кула на Горна Оряховица е възстановена виртуално в Историческия музей

Благодарение на техники за триизмерно сканиране и моделиране, както и създаването на интерактивна виртуална анимация, посетителите могат да се запознаят с един от градските символи, който не съществува от половин век