Colliers: Сегментът на ритейл парковете продължава да се развива като един от най-активните на пазара на търговски имоти в България

164

С нарастващото потребителско търсене на удобство и лесен достъп в близост до дома или работното място, те се утвърждават като предпочитан формат както за бързоразвиващите се вериги за масови стоки, така и за по-големите магазини, свикнали да оперират самостоятелно в big box формат


Според последния доклад на Colliers ритейл парковете в България могат да се групират в три основни категории според брутната отдаваема площ (GLA):

Големи търговски паркове: GLA над 15 000 кв.м, обикновено разположени в периферията на градовете и с няколко ключови наематели.

Традиционни търговски паркове: GLA между 5 000-14 999 кв.м, с наематели, които обикновено са магазини за хранителни и други стоки за ежедневна употреба от домакинствата и такива, предоставящи допълнителни услуги.

Удобни (convenience) търговски паркове: GLA до 4 999 кв.м, разположени в по-малки населени места или жилищни квартали, предлагащи компактни търговски формати.

Индексът на доверието в търговията на дребно (Retail Confidence Index) в България през последната година стабилно надвишава средното за ЕС27, което показва по-силна увереност сред местните търговци. Te остават оптимистично настроени относно бизнес активността и потребителското търсене.

Към края на първото тримесечие на 2025 г., общата площ на търговските паркове в България надхвърля 600 000 кв.м, разпределени в 70 проекта. От тях,  класифицираните в категория Традиционни, съставляват близо половината от този обем. Собственици са основно местни инвеститори, като и международни компании започват да навлизат с мащабни нови проекти.

През 2024 г. и началото на 2025 г. са открити осем ритейл парка. В момента се изграждат 14, които ще добавят около 180 000 кв.м, като 60% от този обем е в Големи ритейл паркове. Допълнителни 25 проекта са в ранна фаза на планиране. Инвестиционният интерес е насочен както към градове с население над 100 000 души, така и към по-малки населени места под 30 000.

Търсенето се определя от променящото се потребителско поведение и стратегиите на търговците, които акцентират върху достъпност и ефективност. Сред наемателите са както дискаунт вериги, така и брандове в сферата на модата, спорта и мебелите. Ритейл парковете често се използват като шоуруми или точки за взимане на поръчки в рамките на омниканални стратегии.

Водещите категории търговци, според наетата площ са:
o    Направи си сам (DIY)
o    Мода
o    Дискаунт магазини
o    Хранителни магазини
o    Електроника

Наемните нива варират между 6 и 12 евро на кв.м на месец, в зависимост от локацията, размера на парка и демографията на града. Нивото на свободни площи остава под 6%, макар че новооткритите паркове понякога стартират с по-високи стойности на този параметър. 

Резултати от проучване на Colliers

Проучване на Colliers, проведено през първата половина на 2025 г. показва, че собствениците на търговски паркове определят нарастващите оперативни разходи като главното предизвикателство пред тях, докато съответствието с ESG стандартите не е приоритет. Наемателите поставят акцент върху микса от търговци, локацията и търговските условия при планиране на разширения, като основен фокус остават по-малките градове.

Анализът на първите месеци на 2025 г. потвърждава нарастващото значение на ритейл парковете на пазара на търговски площи в България. Със стабилен обем от нови проекти, силен интерес от търговците и потребителски предпочитания, ориентирани към удобство, този сегмент остава в добра позиция за устойчив растеж. Въпреки предизвикателства като нарастващи разходи, както инвеститорите, така и наемателите демонстрират ангажираност към дългосрочно развитие, особено в по-слабо обслужени региони. Очаква се ритейл парковете да запазят ключовата си роля в контекста на българската търговия.

 

ОЩЕ НОВИНИ

Българска асоциация за термално наследство (БАТН) представя първата по рода си дигитална карта на минералните бани в България

Българска асоциация за термално наследство (БАТН) представя първата по рода си дигитална карта на минералните бани в България

Картата събира на едно място информация за баните, тяхното местоположение, актуално състояние, характеристики на водата и други

Камарата на строителите в България връчи годишните си награди

Камарата на строителите в България връчи годишните си награди

Церемонията по връчването на отличията се проведе в навечерието на 26 октомври — Деня на строителя

"Холдинг Варна" представи цялостната визия за крайбрежната зона "Алея Първа"

"Холдинг Варна" представи цялостната визия за крайбрежната зона "Алея Първа"

Архитектурното оформление на зоната е разработено от екипа на студио STARH в тясно сътрудничество с холдинга

Възстановяват движението в двете платна на АМ "Тракия" в участъка между 24-и и 33-и км

Възстановяват движението в двете платна на АМ "Тракия" в участъка между 24-и и 33-и км

Трасето е с нова асфалтова настилка, отводняване, пътни знаци, маркировка и ограничителни системи

На впечатляваща церемония Баумит България отличи победителите в националния конкурс "Фасада на годината 2024-2025"

На впечатляваща церемония Баумит България отличи победителите в националния конкурс "Фасада на годината 2024-2025"

В надпреварата участваха 94 обекта, а 34 от тях ще представят страната ни в международния конкурс Baumit Life Challenge в Будапеща