Colliers: Търговските паркове в България – във фокуса на инвеститори, наематели и потребители

347

Страната ни не прави изключение от световните тенденции и регистрира ръст в строителството на този тип обекти в цялата страна


През последните години търговските паркове набират все по-голяма популярност, предоставяйки изключителния комфорт на потребителите да открият на едно място разнообразни стоки и услуги. България, с растящата си икономика и потребителски разходи, не прави изключение от световните тенденции и регистрира ръст в строителството на този тип обекти в цялата страна. Търговските паркове се характеризират със стратегическо местоположение, с лесен достъп до обществен транспорт и паркинг. В тях са представени международни и местни марки за мода, електроника, мебели, аксесоари за дома, спортни стоки, супермаркети и др.

През май 2023 г. Colliers публикува най-новия си доклад, обобщаващ актуалните данни за развитието на търговски паркове в България. Общата квадратура на този тип обекти в страната възлиза на над 376 800 кв.м, разпределени в 45 проекта. В повечето случаи собственици са местни инвеститори, но и международни компании, които активно търсят възможности за навлизане на пазара. Към средата на 2023 г. общо 13 търговски парка са в процес на активно строителство и още 9 - в етап на планиране.

Фокусът на инвеститорите е върху по-големите проекти, които могат да предложат разнообразни наематели и удобства за посетителите. Около половината от търговските паркове, които се изграждат в момента, се намират в градове с население между 50 000 и 100 000 жители. По-малките населени места, с под 50 000 души, също са в радара на инвеститорите - 37% от площите в строеж са концентрирани там.

Интересът на наемателите към търговските паркове остава висок. Сред основните причини за това е наличието на големи и гъвкави пространства, които им позволяват да предложат своите продукти и услуги по-ефективно. Други предимства са по-ниските наемни нива в сравнение с първокласните локации в централните части на градовете, по-малките разходи за поддръжка и по-добрата видимост поради високата посещаемост. В резултат на това ритейл парковете са предпочитани както за утвърдени, така и за нови търговци. Най-много площи в този тип обекти, според доклада на Colliers, са наети от представители на категории „Мода“, „Направи си сам“ и „Хранителни стоки“.

Наемните цени за площи в търговски паркове могат да варират значително в зависимост от местоположението, размера, града, населението и микса от наематели. Средният месечен наем варира от 5 до 10 EUR за кв.м с тенденция към увеличение в отговор на нарастващото търсене на този вид площи и все по-голямата конкуренция между наемателите. Средната стойност на незаетите пространства в съществуващите търговски паркове е малко под 5%. Таксата за поддръжка, която покрива разходите за управление и комунални услуги на общите части на имота, е около 1,00 - 1,50 EUR на кв.м от наетата търговска площ на месец.

През април-май Colliers проведе проучване сред собствениците на водещи търговски паркове в България и техните наематели. То показа, че основните предизвикателства и пред двете групи респонденти са свързани с увеличените разходи (електроенергия, инфлация, лихвени проценти). Търговците споделят, че имат намерение да откриват нови локации на марките си в страната, особено в по-малките градове. Изборът им ще бъде насочен към ритейл паркове, които предлагат на първо място добър микс от наематели, след това стратегическо местоположение и благоприятни търговски условия.

В обобщение, ритейл парковете в България са в период на стабилен растеж, поради подобряването на икономическия климат и увеличаването на потребителските разходи, заедно с наличието на интерес от страна на международните търговци към експанзия на местния пазар и наемането на достъпни търговски площи. Това ще стимулира изграждането на обекти от този тип на стратегически места в цялата страна.

Нарастващият фокус върху темата за устойчиво строителство в глобален мащаб ще окаже силно въздействие върху концепциите на бъдещите търговски паркове. Трябва да се има предвид все пак, че пазарът е на път да достигне етап на зрялост. Това означава, че нови проекти ще се започват с особена предпазливост, само след изключително внимателно планиране и анализ. Прогнозата на Colliers е, че сегментът на ритейл парковете в България ще остане устойчив през настоящата година и ще продължи да привлича наематели и инвеститори, които търсят възможности за развитие.

ОЩЕ НОВИНИ

Обновена е сградата на Камерна опера и Народно читалище "Н. Й. Вапцаров - 1866" в Благоевград

Обновена е сградата на Камерна опера и Народно читалище "Н. Й. Вапцаров - 1866" в Благоевград

В началото на годината кметът обеща градинката до сградата да бъде върната на гражданите

Предстои дискусия за съвместяването на жилищни и производствени територии

Предстои дискусия за съвместяването на жилищни и производствени територии

Събитието на 25 април в София е организирано от Съюза на урбанистите в България

Нов открит паркинг с 1 000 места ще има летище София през есента

Нов открит паркинг с 1 000 места ще има летище София през есента

Той ще включва и места за електрически автомобили със зарядни станции

В Хасково дадоха начало на мащабния ремонт на читалище "Заря 1858"

В Хасково дадоха начало на мащабния ремонт на читалище "Заря 1858"

Това е една от сградите-символи на града, а толкова мащабен и цялостен ремонт на сградата не е правен

Община Варна организира обществено обсъждане на инвестиционния проект за разширяване на булевард "Цар Освободител"

Община Варна организира обществено обсъждане на инвестиционния проект за разширяване на булевард "Цар Освободител"

Пътната артерия е една от най-натоварените в града, а в плана е заложено още реализация на градска железница северно от него