Cushman & Wakefield Forton: Ритейл парковете диктуват пазара на търговски площи и в началото на годината

91

Нови брандове с амбициозни планове за експанзия навлизат у нас


Ритейл парковете продължават да са двигател на пазара на търговски площи у нас. Динамиката, стартирала през последните две години, остава устойчива и в началото на 2024 година. От януари до момента у нас са започнали да функционират четири нови обекта с общо 15 000 кв. м модерни търговски площи. Това сочи докладът на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton.

“Сегментът на ритейл парковете в България е все още сравнително нов на фона на пазарите в Централна и Източна Европа. Това е и една от причините за сериозната динамика, която наблюдаваме. Освен чисто количественото развитие, смятам, че ще станем свидетели и на качествено такова – с навлизането на нови формати по подобие на развитите пазари в Европа”, коментира Георги Муховски, зам.-мениджър на отдел “Търговски площи” в Cushman & Wakefield Forton. По думите му, докато у нас миксът от наематели се състои от главно от класически търговци като магазини за мода и обувки, мебели и електроника, в Европа трендът за кина, коуъркинг пространства, ресторанти и хотели в ритейл парковете вече е факт.

Четирите обекта, започнали работа от началото на годината, са отворили само частично, като до края на годината те ще донесат допълнителни 18 000 кв. м на пазара, сочат още данните на компанията. Към края на март общият обем на търговски паркове достига в България 536 000 кв. м.

Общият обем на отворилите през тримесечието търговски обекти в ритейл паркове и молове е намалял значително до около 20 000 кв. м от 58 000 кв. м през четвъртото тримесечие на 2023 г. Близо 75% от тези площи са открити в търговски паркове.

Мебелите, играчките и модните дискаунтъри завладяват почти половината от общия обем. На пазара през периода навлизат няколко интересни нови участници - британският бранд за спортна мода JD Sports, румънската верига за оптика Lensa и нов франчайз партньор на Burger King с амбициозен план за експанзия.

През второто тримесечие се очаква търговските паркове да засилят темпото в сравнение с изминалите три месеца. Планирано е откриването на три нови обекта.

Наемите в моловете в София в първото тримесечие на 2024 г. достигат 39 евро/кв. м. Леко покачване в тези показатели се наблюдава и в ритейл парковете в София – наемите там достигат 11.5 евро/кв. м. Промени и в този сегмент не се очакват в рамките на следващите няколко тримесечия.

ОЩЕ НОВИНИ

Финализират процедурата по придобиване на собствеността на минералната баня "Горна баня" от Столична община

Финализират процедурата по придобиване на собствеността на минералната баня "Горна баня" от Столична община

Областният управител на София Стефан Арсов внесе доклад в Министерския съвет

"Спаси София": Започна обследването на сградата на Централна минерална баня

"Спаси София": Започна обследването на сградата на Централна минерална баня

Следващата стъпка е в бюджета за догодина да се заложат средства за проектиране на реставрацията

Столична община започва отчуждаване на имоти за улица към бъдещата Национална детска болница

Столична община започва отчуждаване на имоти за улица към бъдещата Национална детска болница

Междувременно почти готова е новата детска болница „Света Анастасия“ в Бургас

Благодарение на дарения т. нар. "линеен" парк в столичния район "Студентски" е почти завършен

Благодарение на дарения т. нар. "линеен" парк в столичния район "Студентски" е почти завършен

Изостава обаче изграждането на уличната инфраструктура около него, коментира районният кмет Петко Горанов