Десет търговски парка са отворили през втората половина на 2022 г.
Най-новият доклад на Colliers показва, че общата площ на всички действащи в страната възлиза на над 355,700 кв. м, разположени в 42 обекта
Новите проекти, които отварят през второто полугодие на миналата година, са Pernik Plaza, Via СЕВЕР (Пловдив), Retail Park Haskovo, Retail Park Sliven, Karlovo Way Park, Holiday Park (Пазарджик), Mondo Park (Добрич), както и 3 парка в Димитровград, Смолян и Разлог. В резултат на силното търсене наемните нива в търговски паркове отбелязват повишение до предпандемичните си нива. Шопинг центрове в големите градове се радват на висока заетост и показват устойчивост под натиска на постпандемичната обстановка, общата инфлация, повишението на цената на енергията и политическата нестабилност. Свободните площи в установените обекти варират между 1% и 7%.
В София заетостта в търговските центрове остава висока, вследствие на силната потребителска активност. Няма промяна в общия обем площи, тъй като не се планират нови проекти. През разглеждания период са усвоени над 6,000 кв. м, а през цялата година – над 10,600 кв. м. Средното ниво на свободни пространства в установените проекти е 3.8%, което свидетелства за продължаващия тренд на възстановяване и растеж на сектора.
В Пловдив усвоените площи в шопинг центрове за цялата година са над 5,200 кв. м, като активността значително нарасна през второто полугодие с наемането на 4,300 кв. м. от тях. Градът остава лидер по брой търговски паркове с общо 7 функциониращи.
Във Варна обемът на усвоени площи в шопинг центрове през 2022 г. е 12,000 кв. м., от които 8,700 кв. м. през последните шест месеца. Това е почти три пъти повече в сравнение с 2021 г. Нивата на заетост остават стабилни – около 90-95%, докато наемните нива бележат ръст (24 евро/кв.м.).
Предлагането на имоти в разглеждания сегмент в Бургас е непроменено, като градът остава един от малкото областни без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата шопинг центъра през годината са 4,400 кв. м.
През 2023 г. търговските паркове ще се увеличават като брой и географско покритие в страната, като се очаква пазарът да навлезе в етап на насищане. Инвеститорите в новите проекти няма да се опитват да ги реализират на всяка цена, а едва след прецизен подбор на локацията и подсигуряване на професионално развита концепция, с цел запазване на конкурентно предимство във времето. Нови обекти от този формат ще започнат своята реализация конкретно в София, а установените ще се разширяват.
Според Colliers търговците ще продължат да инвестират в продажби по множество канали (omnichannel), като интернет търговията ще има все по-голяма тежест в решението дали да се отваря нов или да запази съществуващ магазин. Това не означава изключване на физическите магазини, а синергия и допълване между различните канали.
Вижте повече тук.