"Екипът на София" дава предложения в сферата на градската среда
Те са включени в “Годишен доклад” за дейността на Столична община за изминалата година
Източник: Спаси София
Ремонт на тротоари
Необходимо е въвеждането на публичен регистър на ремонтите на тротоари, който да онагледи и локализира извършените ремонтни дейности. В негово неизменно допълнение се нареждат публикуването на редовни отчети за напредъка на ремонтните дейности и на план за тях за следващата година, както и регулярен годишен мониторинг на качеството на изпълнение. Като борави с конкретно представени данни, публичността на които повишава гражданската осведоменост, общината ще установи по-прозрачен и изчерпателен подход при извършването и планирането на ремонтите на тротоарите.
Междублокови пространства
Необходимо е създаване на програма за обновяване на междублокови пространства с ясен хоризонт на действие и реалистичен финансов план. Основа за това могат да бъдат проекти като „Раздумка в квартала“, „Сподели квартала“ и „Люлин градина“. Ключово за успеха на този тип дейности е устойчивото въвличане на граждани в целия работен процес, от идентифицирането на проблемите на мястото за обоснованото разработване на идейното предложение и активна обратна връзка до окончателното завършване на строителните дейности. Програмата трябва да бъде насочена към интегрирано планиране и облагородяване на междублоковите пространства, като се отчитат нуждите, предпочитанията и визията на жителите от местните квартални общности. Интегрална част от успеха на тези проекти са интердисциплинарният подход при тяхното проектиране и включването на експерти от различни професионални сфери с цел създаване на устойчива градска среда.
Проектна готовност и граждански бюджети
"Екипът на София" предлага въвеждането на механизъм за публична отчетност и популяризиране на проектите, включващ редовна комуникация между СО и районите на всеки шест месеца. В допълнение, създаването и поддържането на актуализирани публично достъпни списъци с приоритетни проекти по райони ще осигури по-голяма прозрачност и ще позволи на гражданите да следят напредъка и планирането. Важна част от този процес е и отварянето на регистрите с общинска собственост към гражданите, за да могат да планират информирано предложенията си. Този подход има за цел да подобри взаимодействието между общината и гражданите, като същевременно насърчава активното участие в процесите на планиране и бюджетиране. Успоредно с това е необходимо увеличаване на капацитета на районите за проектиране и контрол по строителството, както и на Общинско предприятие (ОП) „София – проект”.
Детски градини и архитектурни конкурси
Намеренията за изпълнение в ограничени срокове създават условия за провеждане на познатата като „инженеринг” практика, при която проектантът и изпълнителят на ремонтните дейности е един и същ. Тези обстоятелства крият осезаеми рискове за качественото изпълнение на проектите поради липсата на детайлни задания от страна на СО и комплексно издържана архитектурна концепция. Затова са необходими архитектурни конкурси с ясно формулирани задания, които включват изисквания за функционалност, естетика, енергийна ефективност, осигуряване на качество на микроклимата в помещенията и иновативност, както и по-качествена образователна среда за децата. Примери в това отношение са новата детска градина в ж.к. „Горна баня“, изграждащата се в момента първа детска градина в село Кокаляне, проектирането на новата детска градина "Зора" в столичния район "Илинден", пристройката в детска градина "Лозичка" и разширенията на детска градина "Славейче" и на детска градина "Славейкова поляна" в квартал "Лозенец".
Реорганизация на процеса по проектиране и възлагане
За успешна реорганизация на процеса на проектиране и възлагане и за прилагане на принципа за провеждане на архитектурни конкурси се предлага създаване на ново звено в рамките на общинската администрация. То ще има задача да събира данни, да планира и организира конкурси, да предоставя експертна подкрепа за организацията на процесите, да следи проектния напредък, да организира обществени поръчки и последващ мониторинг. С такъв подход ще се гарантира по-високо качество на реализациите, както и по-добра координация и повишена прозрачност в процесите на проектиране и изпълнение. В тази връзка може да се мисли и за създаване на място, подобно на CAMP (Center for Architecture and Metropolitan Planning) в Прага, където едновременно се срещат архитекти, проектанти и граждани за разискване и обмен на идеи за бъдещето на градовете. Там се провеждат и редица публични дискусии, лекции, семинари, филмови прожекции и други дейности, насочени към устойчивостта на градовете в световен мащаб.