Години наред продължава да се бави актуализацията на Общия устройствен план на София
Необходимо е преминаване от частични изменения на ПУП към цялостни подробни устройствени планове на квартали и населени места в общината, смятат от Екипът на София
Оценка на прогреса по ключовите мерки и проекти
Относно актуализацията на ОУП, в края на август вр.и.д. главен архитект на СО обяви необходимостта от актуализация на ОУП като мярка за ограничаване на застрояването и предвижда широка обществена дискусия с всички заинтересовани страни за създаването на задание за изменение на ОУП. Такава широка дискусия към момента не е започнала, а ако е в процес на подготовка, то липсва публична информация за това, показва доклад на Екипът на София.
Относно подготовката на цялостни ПУП, осигуряването на радиалните връзки от центъра към ССТ включва изготвянето на ПУП за бул. „Мраморско шосе“, бул. „Рожен“, бул. „Илиянско шосе“ и бул. „Чепинско шосе“. Към момента само два от тези булеварди имат проектиран, но все още невлязъл в сила ПУП, като това е дело на предходна администрация. Проектиран е също така и ПУП за директна връзка на летище София със СОП и ССТ, но все още не е одобрен от СОС.
Всички останали основни улични направления, залегнали в УП, или нямат прогрес, или информация не може да бъде намерена. Няма напредък и по подробните устройствени планове, необходими за опазването на реките и Боянското блато. За опазването на блатото през април месец е съставена петиция до кмета на Столична община, в която се призовава за действия по изготвянето на ПУП, но все още няма видими резултати.
Подробният устройствен план за парк „Борисова градина“ все още чака своето одобрение. В него попада и част от Зеления ринг, който, от своя страна, има изготвен ПУП от бул. „Тодор Каблешков“ до гара „Пионер“, но това изцяло е дело на предходната администрация.
ПУП за интермодалния хъб при лифт „Симеоново“, проектиран в предходната администрация, все още чака своето одобрение от Общинския съвет, въпреки че е посочен като приоритет в Програмата.
Като цяло, прогресът по заложените в УП подробни устройствени планове е едва доловим. Наличните ПУП са изготвени от предходната администрация и въпреки тяхната приоритетност все още не са приети. Няма публична информация за останалите приоритетни точки, което показва, че прогресът в това направление е нищожен.
За реализирането на публичната инфраструктура според предвижданията по ОУП и ПУП е необходимо придобиването на множество терени от общината. В Закона за общинската собственост се изисква всеки нов ОС да приеме Стратегия за управление на общинската собственост за срока на мандата. Тази стратегия следва да бъде един от инструментите на ОУП за провеждане на отчуждителните процедури като първа и ключова стъпка за прилагане на плана.
Предложения за действия
Необходимо е да се даде началото на актуализацията на Общия устройствен план (ОУП) на Столична община. Поради мащаба на необходимите промените и сложността на процеса, е от особено значение тази актуализация да бъде обмислена, съобразена с приетите вече стратегически документи и съгласувана с широк кръг заинтересовани страни. Един от основните аспекти, които новият ОУП трябва да включва, е създаването на ясна и последователна програма за реализация, придружена с реалистичен бюджет.ОУП не трябва да остане просто пожелателен документ, а да бъде подкрепен с реални инструменти за изпълнението си. Необходимостта от адекватно финансиране на всяка от планираните инициативи е от изключителна важност за успешното им постигане.
Необходимо е преминаване от частични изменения на ПУП към цялостни подробни устройствени планове на квартали и населени места в общината. Това ще позволи да бъде управляван балансът на територията така, че за всеки квартал да бъде оценена и планирана цялата необходима инфраструктура: водоснабдяванеи канализация, електричество, улици, детски градини и училища, зелена система, социална и културна инфраструктура. Създаването на цялостни планове ще отнеме повече време от работата поиндивидуални имоти. Но от друга страна, именно продължаващатаработа на парче води до презастрояване и лошо качество на градската среда.
Необходимо е да бъде намерен път за постигане на консенсус, така че да бъдат създадени и приети Стратегията за управление на общинската собственост, Годишната програма към нея, както иредица други стратегии и ПУП. Важно е да започне и изготвянето на задание за изменението на ОУП. По смисъла на Закона за устройството на територията (ЗУТ), както и Закона за местното самоуправление и местната администрация, устройственото и стратегическото планиране следва да се провеждат в диалог между кметския екип и ОС. Към настоящия момент по тези въпроси диалог липсва и двете страни остават длъжници на софиянци.
Необходимо е възможно най-скоро да започне изготвянето на цялостна жилищна политика, която да надхвърля рамките на общинските жилища и да се отнася до по-широк кръг от нужди. Това значи не само да се оптимизира управлението на общинските жилища, но и да се разработят механизми за подпомагане в частния сектор. Подобна политика трябва да се основава на успешни европейски модели, адаптирани към местните условия и да включва целеви мерки за най-нуждаещите се групи, включително млади хора и уязвими общности.