Хотелът трябва да е запомнящ се и да подчертава идентичността на мястото
Тенденциите са екологични функционални и естетични материали, технологии за пестене на ресурси и среда, организирана около нуждите на конкретния потребител, стана ясно на форума HORECA Design & Architecture Breakfasts 2022, на който беше представен и първият въглеродно неутрален хотел
Единственият форум с фокус върху проектирането и дизайна на хотели и заведения се проведе на 21 юни в Grand Hotel Millennium Sofia. По време на HORECA Design & Architecture Breakfasts 2022 инвеститори, архитекти и дизайнери обсъдиха тенденциите, споделиха опит и очертаха основните предизвикателства в тази област. Представяме ви акценти от събитието.
Снимка: Citybuild.bg
Един хотел трябва да е запомнящ се, но и да не се натрапва в средата, каза арх. Борислав Богданов (Amfion Architecture Studio), който е главен дизайнер на Grand Hotel Millennium Sofia и на хотел Five Elements. „В хотела човек трябва да се чувства на различно място, а не като у дома си, където прекарва повечето от времето си“, каза арх. Богданов и отбеляза, че е необходимо да се подчертае идентичността на мястото, като се предложи незабравимо преживяване. Наскоро студиото загатна и за два нови проекта- хотел "Северна звезда" в квартал „Лозенец“ в София и проект за Ваканционно селище в село Кромидово.
Снимки: Citybuild.bg и thefiveelementshotel.com, Grand Hotel Millennium Sofia и хотел Five Elements
Първия въглеродно неутрален хотел представи на форума неговият инвестиционен директор арх. Ивайло Лефтеров. Хотелът Six Senses Svart се строи в арктическия кръг в Норвегия и в него ще бъдат вложени редица нови технологии, гарантиращи, че в рамките на 60 години хотелът ще произведе повече електроенергия, отколкото е консумирал за целия си жизнен цикъл – строителство, експлоатация и евентуално разрушаване. *Очаквайте подробности за проекта.
Визуализация: Six Senses Hotels Resorts Spas, бъдещият хотел Six Senses Svart
Рентабилността на проекта е много важна, каза управляващият директор на групата „Катаржина Естейт“ Цветелина Николова, която сподели информация за строящия се в момента с етно мотиви хотел за винен туризъм на компанията. L’Ambassade de Katarzyna се намира непосредствено до избата на „Катаржина Естейт“ до Свиленград и се очаква да е готов след около година. Той ще позволи на компанията да затвори кръга от производството до посрещане на гости.
Визуализация и снимка: „Интерхолд“
Държавата трябва да стимулира възстановяването на недвижими културни ценности, каза главният мениджър на Хотел „Галерия 37“ и на бъдещия арт хотел „Музей 37“ в Пловдив Петър Денчев. И двата хотела са в сгради паметници на културата, а възстановяването им е труден процес, защото има много изисквания. „Малко хората, които се заемат с такова възстановяване, защото в България е трудно нещата да се случват по правилния“, каза Денчев. Според него проблемът е първо в държавата, която трябва да стимулира тази дейност, а след това – у инвеститора, защото когато се търси рентабилност, се прави хотел с много стаи, но когато става дума за недвижимо културно наследство, нещата са различни. „Даже мафията в Италия се грижи за своето културно наследство, а у нас нямаме самочувствието, нямаме познанието и нямаме културата за това с какво разполагаме“, каза той, като подчерта, че с всяка година активът на хотела расте, защото историята е вечна. Затова и първият проект за хотел „Галерия 37“ ги провокира да започнат и втория за арт хотел „Музей 37“ с проектант арх. Румяна Пройкова. *Очаквайте подробности за проекта.
Снимки: хотел „Галерия 37“ и marica.bg (къщата-близнак на Степан Месробович, която ще се превърне в арт хотел „Музей 37“)
Биофилен дизайн, открити общи пространства, натурални материали, зелени фасади и стени и използване на елементи от локалната култура са част от тенденциите в хотелите в момента, каза изпълнителния директор на Архитектурно студио “Проарх” арх. Мая Йовчева. Според нея заради пандемията има стремеж към мултифункционалност, като се преструктурират лобита, а в стаите се ползват мобилни мебели, за да може да се ползват и като работно място. „Високите технологии и различни мобилни приложения помагат на хотелиерите да създадат профил на клиента, за да могат да предвидят неговите предпочитания като температура, аромати или осветление. Така се намаляват и помещенията за обслужване“, каза тя. Според арх. Йовчева се наблюдава интерес както към глемпинг почивките, така и към градските курорти близо до мястото за живеене.
Снимка: Архитектурно студио “Проарх”, РИУ Правец Ризорт
Успешният подход е да намериш нишата, в която да имаш най-добри приходи и да генерираш добър продукт, смята арх. Гергана Иванова (SGI Architects & Masterplanners). Хотелът трябва да изяви мястото с неговите дадености и да създаде добро усещане за клиентите, като материалите трябва да са frendly към околната среда и да комбинират функция и естетика, каза тя. Спорeд арх. Иванова рекламата е много обвързана със социалните мрежи, затова е необходимо в хотела да има подходящи спотове за снимки. Тя сподели, че все по-голяма важност придобиват тенденции като да бъдеш Instagram-able, да бъдеш устойчив и да бъдеш екип с клиента. Арх. Иванова обяви, че работят по проектите на два нови хотела и които ще бъдат обявени на форума HORECA Design & Architecture Breakfasts през есента.
Снимка: SGI Architects & Masterplanners, Хотел Севтополис Медика & СПА
Все повече се оценява индивидуалното, каза интериорният дизайнер Милена Палева с опит и проекти в Европа, Азия и Близкия Изток. Добре е проектантът да познава в известна степен хотелиерския бизнес, но от хотел до хотел има разлика, така че най-добре е да се работи с всички участници в проекта на ранен етап. За да се постигне добро функциониране и пестене на ресурси, много удобни са съвременните дигитални технологии, които намират потенциални проблеми и дават информация за всеки елемент на сградата, за да планирате поддръжката впоследствие, каза тя.
Снимка: marriott.com, Marriott, Wuxi, China
Инвеститорите започват да обръщат внимание на технологиите и на енергийната ефективност, а клиентите търсят високо ниво на продукта и лесен достъп до услуги с добро качество, каза арх. Мартин Христов (Е-Арх Студио). Той представи проект за общежитие във Варна, което се изгражда в момента. „Формата лесно се възприема, като сградата е динамична от различен поглед. Идеята е за по-дълго прекарване на време в хотела, затова проектирахме повече общи пространства с места за събития, игри и срещи“, каза той. Целта е материалите да носят усещане за дом, а стаите са проектирани основно за двама души, като всеки има собствен кът, но има и обща част. Барът е обединен с рецепцията, а на втория етаж има зала за спорт, обучение, семинари и други. Горните етажи са хотелски, като концепцията е да има стаи за гости на студентите (родители, приятели и бизнесмени, които търсят работна ръка). „Постепенно инвеститорите сами стигат до извода за изграждането на зарядни станции и възобновяеми енергийни източници например“, каза още арх. Христов. Според него обаче директивите на ЕС в тази сфера ще ни заварят много неподготвени.
Визуализация: Е-Арх Студио, проект за Студентско общежитие във Варна
Когато спестяваш енергия, печелиш пари в дългосрочен план, коментира арх. Ваяна Градинарска (Archview Gradinarska). С времето хората свикват да се доверяват на проектантите си, а клиентите започват да свикват с технологиите. В България обаче все още няма мислене за бъдещето и не се работи във връзка с устойчивостта така, както в чужбина, каза тя.
Снимка: Archview Gradinarska, HVD Reina del Mar
Работи се за архитектура и среда, организирана около нуждите на конкретния потребител, смята арх. Любомир Станиславов (S Architectural Team) – с цел да се получи силно индивидуализирано преживяване и натрупване на информация за следващо посещение на клиента. България обаче се движи със закъснение в сферата на технологиите, отбеляза арх. Станиславов и съобщи, че работят по нов хотел, който скоро ще представят.
Визуализация: S Architectural Team, SAMELYON COMPLEX
Трудно се поемат рискове, свързани с иновации, но когато те са доказани в други проекти, нещата се случват, каза арх. Димитър Паскалев („Архитектоника студио“). Възможностите за влагане на високотехнологични дървени конструкции са много големи и технологията се въвежда успешно в големи сгради, като хотелите са много подходящи за това. В момента правим реконструкция на голям хотел от 70-те години и това изисква големи усилия, каза още арх. Паскалев.
Ема Димитрова