Жълтите павета са пренаредени по стара технология, която трябва да бъде променена заради трафика

256

Чака се одобрение на новото предложение за пренареждане


Стойността на ремонта на жълтите павета пред сградата на Народното събрание е 206 хил. лв. До този момент не е издаден Акт 15 и Столична община не е платила на фирмата по обясними причини, каза вчера кметът на София Йорданка Фандъкова по време на изслушване в парламентарната Комисия по регионална политика, поискано от депутата Настимир Ананиев от „Продължаваме промяната“. „Разбира се, че категорично не са се справили. По Закона за недвижимо културно наследство изпълнителят е глобен със 100 хил. лв. за наранени жълти павета, която е в сила”, каза столичният кмет. Глобата беше наложена на "Трейс Груп Холд" през октомври миналата година.

Припомняме, че преди дни МРРБ взе проби за проверка на качеството на строително-ремонтните работи по ул. „Граф Игнатиев“ и в участъка между Народното събрание и БАН (част от големия проект за обновяване на централната градска част на София). Лабораторните проби и изпитванията се правят в Научно-изследователския строителен институт – НИСИ ЕООД. Очаква се резултатите да бъдат готови до 20 дни.

Според заместник-кмета на София Ангел Джоргов проверките на изпълнението на жълтите павета до момента показват, че то отговаря на изискванията в проекта. В случая е използвана класическа технология, като очевидно заради трафика трябва да бъде оптимизирана, коментира той. Кметът Фандъкова също заяви, че проблемът е остарялата технология, към която строителите е трябвало да се придържат, за да изпълнят условието за автентичност на "културното наследство". Главният архитект на София арх. Здравко Здравков допълни, че ако това се беше случило в Германия, нямаше на изслушване да бъдат нито кмет и заместник-кмет, а проектантът и изпълнителят.

Според бившия служебен министър на регионалното развитие Виолета Комитова ("БГ Възход") при възлагането не е мислено за основата, която е поставена преди 100 години, не е мислено за дренажната система и за количествата, които трябва да заменят разрушените павета.

Припомняме също, че в момента от УАСГ приключват работа по различна технология за пренареждане на жълтите павета, прави се тестов участък. Очаква се и решението на НИНКН за новата технология. Проблем обаче е, че Столична община не може да намери решение на въпроса откъде ще се снабдява с жълти павета. Главният архитект обясни, че са търсени оферти от Германия и Унгария, но цените надвишавали "400 евро на кв.м". "Искахме да поръчаме пробни серии, но жфертите бяха главозамайващи. Само цената на матриците надвишаваше 20 000 евро, като производителите поставиха условие за минимален брой серии. Не сме намерили решение за доставчик", каза още той и добави, че българските производители, които потенциално могат да изработят сходни павета, нямат капацитета да изпълнят нуждите на общината за ремонта на центъра – 5 000 кв. м. Трайно решение според него е София да намери свой производител.

Според Фандъкова нямало риск за загуба на средства по проекта, финансиран от Оперативна програма “Региони в растеж”. “Пренареждането на жълтите павета пред Народното събрание е под 1,5% от общия обем на проекта, който продължава да се изпълнява и в момента, като е разделен на етапи“, каза тя. Срокът беше удължен до септември.

Ако след проверката на МРРБ на обновяването на централната градска част на София се окаже, че има пропуски в строителния надзор или несъответствие между съставените от него протоколи и направените сега изпитвания, надзорникът на обекта ще подлежи на контрол от страна на ДНСК.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Нови два проекта за благоустрояване на квартали в Търговище са одобрени по програма "Развитие на регионите"

Нови два проекта за благоустрояване на квартали в Търговище са одобрени по програма "Развитие на регионите"

Проектите са част от концепция за интегрирани териториални инвестиции на Община Добрич, в която Търговище участва като партньор

Прокопан е единственият жп тунел по линията Пловдив - Бургас

Прокопан е единственият жп тунел по линията Пловдив - Бургас

Тунел “Чирпан” е с дължина от 744 метра и осигурява директна връзка, която заобикаля гара Чирпан и изнася транзитното движение извън града

Строи се третата сграда от мащабния проект квартал "Азимут" в местността "Мадика" в Бургас

Строи се третата сграда от мащабния проект квартал "Азимут" в местността "Мадика" в Бургас

Проектът на строителна компания "Азимут Кънстръкшънс" предвижда 12 сгради

Връчиха юбилейните награди за културно наследство "Чудесата на България"

Връчиха юбилейните награди за културно наследство "Чудесата на България"

Категориите са за археологическо откритие, за културно-исторически обект, превърнал се в туристическа атракция и за музеи, библиотеки и читалища

Полезна, любопитна и оригинална изложба за Родопската теснолинейка изследва нейната стойност и възможностите за бъдещото й развитие

Полезна, любопитна и оригинална изложба за Родопската теснолинейка изследва нейната стойност и възможностите за бъдещото й развитие

Интерактивната експозиция показва макети на гари и спирки с текстова, визуална информация и QR кодове за виртуална разходка и аудиоразкази, както и движещи се влакчета със звукови указателни съобщения, допълнени с туристическа информация

Излезе първата книга-енциклопедия, посветена на теснолинейката Септември - Добринище

Излезе първата книга-енциклопедия, посветена на теснолинейката Септември - Добринище

Автор е Кристиан Ваклинов - създател и двигател на инициативата "Родопската теснолинейка", а нейното съставяне му отнема над 10 години