Столичната община наложи 100 000 лева глоба на "Трейс Груп Холд" заради увредени жълти павета
Некачественият ремонт продължава да възмущава гражданите, а от "Спаси София" за пореден път ще искат оставката на кмета Йорданка Фандъкова на протест
100 000 лв. глоба се налага на „Трейс Груп Холд“ от Столична община за допуснато увреждане на керамични (жълти) павета при ремонта на Зона 4 от градския център (в случая участъка пред Народното събрание и бул. „Цар Освободител" от бул. „Васил Левски" до ул. „Г. С. Раковски"). След подаден сигнал за умишлено счупване на цяло керамично паве от строителен работник е съставен констативен акт от Столична община. Наказателното постановление ще бъде издадено по чл. 20 от Закона на устройство и застрояване на Столична община, тъй като той предвижда по-високи глоби за повреждане от Закона за културното наследство, съобщиха вчера от Общината.
Жълтите павета, които са положени в центъра на София в началото на ХХ век, са обявени за единична урбанистична и архитектурно-строителна културна ценност през 2016 г. със заповед на министъра на културата по предложение на кмета на Столичната община и решение на Столичния общински съвет. За допуснатото умишлено увреждане кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова изпраща сигнал и до Софийска градска прокуратура.
От градската организация „Спаси София“ бяха първите, които алармираха за некачествения ремонт на пл. „Народно събрание“. Появиха се много снимки и видеа с криво наредените жълти павета. Беше разпространено и видео, на което се вижда как здрави павета се удрят с чук, за да се счупят и да бъдат напаснати малките парчета.
Припомняме, че ремонтът на жълтите павета е част от проекта за цялостно обновяване на централната градска част на София. По същия проект през последните години беше ремонтирана и ул. „Граф Игнатиев“, което също предизвика бурни обществени реакции заради проблеми с качеството на изпълнение.
Според архитекти и консултанти по градско планиране жълтите паветата са се нуждаели от пренареждане, защото там преди време години наред са минавали танкове за манифестации и паради, а през последните години по тях минава тежък трафик. Идеята в миналото е била главната автомобилна артерия да не минава през центъра на града и бул. „Цар Освободител“ да бъде максимално пешеходен, но не са достигнали усилия и мисъл това да се случи. Общото мнение е, че ремонтът в момента не се прави качествено, защото поръчките се печелят от фирми, които нямат необходимата квалификация и в процеса на превъзлагане на подизпълнители нещата съвсем се влошават.
Още през 2020г. по време на обсъждане на проекта за обновяване на Зона 4 от „Спаси София" изразиха позиция, че той с нищо не подобрява ситуацията, не третира съществуващи конфликтни точки, допуска безцелно използване на публичното пространство, съобразява се със съществуващи недопустими намеси в градската среда и не дава съдържание и функция на тази знакова за столицата зона. Тези доводи бяха подкрепени от участници в дискусията, като беше отбелязано, че не се дава решение за бул. „Цар Освободител", който е като магистрала.
„Уви, ремонт на ремонта стана синоним на управлението на г-жа Фандъкова през последните 12 години. Спомняме си, как тя обещаваше контрол на контрола и че управлението си е взело поуки след всички предишни ремонтни провали. Реалността обаче е, че некачествените ремонти за сметка на нашите пари продължават“, заяви общинският съветник Борис Бонев от „Спаси София“. „Тъжно ми е да гледам как нашият град бива унищожаван с всеки следващ ремонт, вместо да използваме европейските средства, за да постигнем истински и качествен напредък. Новонаредените жълти павета са изцяло криви, с огромни фуги между тях, оформени коловози заради трафика...”, каза още той.
Снимки: "Спаси София"
От „Спаси София“ призовават този път не просто за оставки, а за разследване на отговорните за поредния некачествен ремонт и осъдителни присъди. Според гражданската организация българските институции следва най-сетне да докажат, че защитата на обществения интерес е от първостепенно значение. “Време е да бъде приложена европейската практика и в България да заработи “черен списък” на фирмите, които системно строят некачествено и не спазват сроковете. Само така ще може да се гарантира, че завинаги ще кажем стоп на “ремонта на ремонта” завършват от „Спаси София“.
Протест за оставката на кмета Фандъкова обяви днес Борис Бонев и покани всички столичани следващата сряда (12 октомври) от 18:00 ч. пред сградата на Столичната община. “Гаврата с жълтите павета преля чашата. Не става въпрос за поредният ремонт на ремонта и усвояване на милиони, а за безвъзвратно заличаване на историческия облик на София!”, казва Бонев и допълва, че София става все по-мръсна, тъмна, презастроена и задръстена. Няма контрол, няма глоби или обяснение защо обектите се разпадат преди да са пуснати. Лидерът на „Спаси София“ заяви, че от организацията имат серия конкретни мерки, за да не се допускат подобни безобразия в центъра на държавата. Той припомни, че преди две години на кмета Фандъкова са подарили Наръчник на павьора, който съдържа стандарти и технологии за редене на жълти и гранитни павета.
Ема Димитрова