Модерните логистични и индустриални площи в София са се увеличили с едва 8 000 квадратни метра спрямо 2022 година

62

Това показва проучване на Colliers за второто полугодие на 2023-а


Наличните модерни логистични и индустриални площи в София, които отговарят на критериите на наемателите, достигнаха 1 376 000 кв. м към края на 2023 г. Това представлява минимално увеличение с 8 000 кв. м спрямо предходната година, което е резултат от висока себестойност на строителство, както и преквалифициране на някои обекти от клас B в клас C, които попадат извън обхвата на статистиката на Colliers. В столицата модерните проекти в активен строеж са над 75 300 кв.м, като за част от тях вече има подписани договори за наем. Незаетите площи спадат до рекордно ниски стойности и към края на периода достигат около 4.3%.

Търсенето отбелязва много високо ниво през изминалата година, според най-новия доклад на Colliers. То е разпределено по сектори както следва: 32% от обема се дължи на компании в сферата на логистика и 3PL, следвани от търговия и производство (с по 20%) и търговци на бързооборотни стоки (18%). Останалите 9% са разпределени в секторите строителство, електроника и дистрибуция.

Усвоените площи за 2023 г. са около 106 700 кв. м, което е почти двоен размер спрямо стандартна година. По-голямата част от този обем (64%) представлява ново търсене, докато предоговаряния или удължавания на вече съществуващи договори са 29%, а останалите 7% са площи, които са построени специално за конкретен наемател (build-to-suit). Около 62% от всички сделки са реализирани в последното тримесечие на годината.

Наемните нива бележат ръст до средно EUR 5.5 на кв.м на месец за складове клас А и около EUR 4.0 за клас В. Тази тенденция на повишение на наемните нива е вследствие на високото търсене и липсата на качествен продукт и се очаква да се запази. Позитивно е, че към края на изминалата година се регистрира успокоение на строителните разходи, които регистрираха значително увеличение след началото на войната в Украйна и бяха основна причина инвеститорите да стопират строителните си намерения, поради невъзможността да постигнат рентабилност на проекта.

Високите наемни цени и липсата на качествени площи са част от причините редица местни търговци да наемат складови площи в съседна Румъния и да обслужват бизнеса си в България оттам. Ако тази конюнктура се запази, се очаква тенденцията да продължи, с оглед желанието на търговците да оптимизират разходите си. Същевременно глобалните вериги на доставки продължават своето развитие към по-нискорискови дестинации. В този контекст страната ни е добре позиционирана и има добър шанс да се възползва.

ОЩЕ НОВИНИ

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Започва работа по процедурите за изграждането на пречиствателна станция за питейни води към яз. "Ахелой"

Ремонтите на язовир „Порой“ се изпълнят в срок, както и ремонтът на пречиствателната станция за питейни води към яз. „Ясна поляна“

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

Cushman & Wakefield Forton: Над 200 000 квадратни метра ритейл паркове се строят в страната

През третото тримесечие са отворени сравнително малко площи в ритейл паркове, но по-силна активност предстои

Започна мащабен ремонт на парка в ж.к. "Славейков" в Бургас

Започна мащабен ремонт на парка в ж.к. "Славейков" в Бургас

Проектът е разделен на два етапа, като в момента се работи по северната част, която обхваща района от ул. „Разделителна“ до ресторант „Теньовата къща“

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

При строежа на новия физкултурен салон на VII СУ "Найден Геров" във Варна са допуснати сериозни конструктивни дефекти

Това сочи експертен доклад за резултатите от обследването на актуалното състояние на недовършения строеж

Общински съветници от ПП-ДБ и "Спаси София" предлагат 5 задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда

Общински съветници от ПП-ДБ и "Спаси София" предлагат 5 задължителни насоки за проектиране и ремонт на улици и градска среда

Според тях всеки ремонт е шанс за трансформация с гаранция за безопасност, функционалност и естетика, а не преповтаряне на стари грешки