Напредъкът по изграждането на жп възел Пловдив е 85%, проектът ще бъде готов догодина
Очаква се транспортният пробив под Централна гара да реши 50-годишен проблем на града

Източник: Община Пловдив
Вчера беше направена инспекция на пробива под Централна гара Пловдив. Съоръжението провериха министърът на транспорта Гроздан Караджов, кметът на Пловдив Костадин Димитров, областният управител Христина Янчева, представители на НКЖИ и фирмата-изпълнител на обекта.
Железопътният възел Пловдив е ключова пресечна точка, през която преминават над 100 влака всеки ден, което го прави критичен за националната мрежа. Най-голямата трансформация е пробивът под Централна гара – двулентов пътен тунел с дължина около 800 метра, от които 580 метра в закрита част. Пробивът ще осигури директна връзка между северната и южната част на Пловдив. Съоръжението осигурява достъп и до автогарите „Юг“ и „Родопи“, стадион „Спартак“ и търговски и административни зони. Проектът включва модернизация на коловозите и контактната мрежа, нови системи за сигнализация и телекомуникации, изграждане на нови перони и навеси, съоръжения за хора с намалена подвижност, пешеходни подлези и надлези, шумозащитни съоръжения и модерна отводнителна система.
Строителството на пробива под Централна гара е част от проекта за модернизация на железопътен възел Пловдив, чийто старт беше даден през 2021 г. Инвестицията в размер на над 298 млн. лв. e осигурена от Механизма за свързване на Европа и държавния бюджет. По проекта се изпълняват два договора за строителство. Първият обхваща модернизацията на участъците Пловдив-Крумово и Пловдив-Скутаре, включително гарите Пловдив разпределителна, Крумово и Скутаре, като напредъкът е 83%. Вторият договор е за модернизацията на гара Пловдив и изграждането на транспортния пробив, като напредъкът е 85%.
Вече има избран изпълнител за първия от триетапния проект за развръзките на пробива от южната му страна. Той не изисква сериозни намеси и ще позволи движение по булевардите „Македония“ и „Димитър Талев“, заяви след инспекцията кметът. По думите му реализацията на този първи етап ще започне в най-кратък срок. Той предвижда изграждане на нова светофарна уредба на изхода на подлеза, а ул. „Димитър Талев“ да стане двупосочна, за да имат директна връзка районите „Южен“ и „Централен“ с Голямоконарско шосе. Вторият етап от развръзките в „Южен“ предвижда продължението на бул. „Македония“ с бул. „Александър Стамболийски“.
Паралелно е завършена реконструкцията на Бетоновия мост, като движението по него е възстановено от декември 2024 г. „Така осигуряваме две паралелни връзки през железопътната зона, което значително подобрява организацията на трафика“, каза Караджов. Той уточни още, че тече проектирането и на жп връзка с летище Пловдив, но заяви, че градската железница ще е готова чак в края на 2029 г. заради твърде закъснялото й стартиране.