New Estates: Над 70% от купувачите на ново строителство се интересуват от живот извън града

187

Профилът на най-желания апартамент у нас: над 120 кв. м площ, с панорамна гледка, близо до парк и детска площадка


Над 70% от купувачите на ново строителство у нас се интересуват от имоти в периферията на града, в близост до природата. За 43% от тях обаче решаваща за крайния избор е възможността за лесен достъп до централната градска част. Това сочат данните от проучване на New Estates - компания, специализирана в сделките за жилищни имоти ново строителство.

„Клиентите все по-често търсят комфорта на живота извън града, но не желаят да правят компромис с близостта и лесния достъп до административния му център. След пандемията и ефектите от нея много купувачи на ново строителство се стремят оптимално да съчетаят природосъобразния лайфстайл с динамиката на ежедневието си. Те най-често се интересуват от самостоятелна къща с хубава гледка и лесен достъп до основна пътна артерия, така че да стигат до градския център за не повече от 30 минути”, казва Весела Илиева, управляващ партньор в New Estates.

За 46% от участниците в проучването достъпът до града с автомобил в рамките на 15 до 30 минути е ключово предимство, а за други 13% е важно наличието на метростанция с буферен паркинг. Това са хора, които предпочитат да използват публичен транспорт вместо личния си автомобил в натоварената централната градска част, посочват от компанията. Около 30% от участвалите в проучването купувачи са по-склонни да изберат градската среда на живот, като за повечето от тях наличието на удобен транспорт и метростанция близо до дома е приоритет.

По-голямата част от участвалите в проучването предпочитат живот в самостоятелна къща – над половината от всички. Останалите клиенти, възнамеряващи да закупят имот ново строителство, се ориентират към къща или апартамент в затворен комплекс. За 20% от запитаните близостта на детска площадка е удобство от съществено значение, за други 22% такова предимство представлява откритият или закрит фитнес. Зоната за почивка на открито е определяща за 25% от клиентите, а охраната и видеонаблюдението са важни за 27% от участниците в проучването. Клиентите, търсещи имот в по-висок ценови сегмент, посочват като удобства барбекюто и собствена оранжерия за БИО зеленчуци.

Малко над 60% от запитаните купувачи посочват квадратура между 120 и 180 кв. м за бъдещия си дом. Други 26% не държат на голямата площ и биха обитавали имот до 100 кв. м. Общо 10% от участниците в проучването планират търсене на имот, по-голям от 300 кв. м.

По отношение на интериорните решения, най-важният елемент за клиентите е хубавата гледка. Тя е определяща за 34% от купувачите. Също толкова е делът на хората, които държат на френските прозорци в имота си. Високите тавани в дома са приоритет за 21% от участниците в проучването, а наличието на собствен двор – за 19%. Високотехнологичен „умен” дом търсят 15% от хората, а на соларни панели държат 18%. Подовото отопление е задължителен елемент за 27% от запитаните купувачи.

„Собственият двор вече не е предимство само на къщите. Много от новите проекти в София вече са изградени така, че партерните апартаменти да имот свое зелено пространство и да носят усещане за къща. Френските прозорци и високите тавани са устойчиво предимство на новите комфортни домове, тъй като носят незаменим уют. Прави впечатление, че технологиите в дома стават все по-важни и търсени от новите купувачи”, казва Весела Илиева.

При купувачите в затворени комплекси близостта до парк е важна за повече от половината, се посочва още в проучването. Екстри като басейн, барбекю зона и други точки за релакс са водещи за 38% от участниците, а 10% заявяват, че не желаят пространства за общо ползване.

По отношение на инфраструктурните предимства, след бързата връзка с основна пътна артерия, която е ключова за 64% от купувачите, се нарежда близостта на екопътека или природен парк. Тя е важна за 19% от запитаните. Удобните хранителни вериги са водещи за 10% от хората, а учебно заведение наблизо е основно предимство за 7% от участниците в проучването.

Богатото озеленяване е най-важната външна услуга, която биха желали да получат новите собственици на имоти. Безопасността, включваща видеонаблюдение, постоянна жива охрана, контрол на достъпа, е водеща за 13% от клиентите. За също толкова голям дял от съществено значение са добрите комунални услуги като снегопочистване и сметоизвозване.

Според Весела Илиева 2022 г. е била успешна и активна за пазара на ново строителство, като това отчасти се е дължало на инерцията от изключително силната 2021 г.

„Изминалите 12 месеца бяха белязани от немалко трансформации, затова е важно да постъпим разумно и да помислим за спестяванията си през идната 2023 г. Очакванията за спад на цените през миналата година не се оправдаха, тъй като търсенето на нови качествени проекти изпреварваше предлагането. В същото време банковото финансиране остана на исторически ниски нива. Това направи новото строителство през 2022 година достъпно и желано както за лични нужди, така и за инвестиция”, казва Илиева.

Очакванията на New Estates за 2023 г. са свързани с по-голяма предвидимост на пазара. Според експертите, предлагането ще се уравновеси и цените ще се стабилизират, но без да се понижават. Сериозен ще бъде интересът към нови качествени проекти, като инвестицията в по-висок клас активи традиционно ще остане сигурна и предпочитана от клиентите.

„Все още не можем да кажем доколко повишението на лихвите ще се отрази на пазара. Ако ръстът е плавен, то това ще даде сигурност на клиентите и ще ги накара да бъдат по-смели в решенията си. Ключово е инвеститорите да предложат добри схеми на плащане и да формират крайни цени, които са пазарни. Това ще премахне риска от прекомерно предлагане и ще гарантира сигурен пазар през 2023 г.”, посочва Весела Илиева.

Проучването е направено сред потенциални купувачи, възнамеряващи да сключат сделка за имот ново строителство в следващата 1 календарна година. New Estates е специализирана компания за продажба на ново строителство жилищни имоти, цялостна реализация на ексклузивни проекти, консултантски услуги и пазарни анализи в сферата на недвижимите имоти. Тя е част от портфолиото на Realto Group - холдинг – лидер в областта на недвижимите имоти в България с над 25 години опит.

ОЩЕ НОВИНИ

Министерството на културата одобри проект за изграждане на нови павилиони пред Дряновския манастир

Министерството на културата одобри проект за изграждане на нови павилиони пред Дряновския манастир

Проектът е разработен в съответствие със становище на Националния институт за недвижимо културно наследство

В София откриха производствена база и офис за споделени услуги на световен лидер в производството на протези

В София откриха производствена база и офис за споделени услуги на световен лидер в производството на протези

Това е втората локация на германския производител на високотехнологични медицински изделия Ottobock в България след открития през 2021 г. завод в Благоевград (по проект на IPA)

Стартира реализацията на проект за хибридна ВЕИ централа край Ямбол

Стартира реализацията на проект за хибридна ВЕИ централа край Ямбол

Фотоволтаичния парк „Тенево Солар“ е първи етап от комплекс „Тенево“, който ще включва вятърни турбини и батерии за съхранение на енергия