Одобриха програма за подобряване на достъпността на пешеходните подлези в София

258

Столичният общински съвет възложи на кмета да внесе до 1 февруари план с проектни предложения, индикативна стойност и поетапен график на реализация, както и да предвиди финансиране


Към момента значителна част от пешеходните подлези на територията на града не осигуряват базова достъпност - нито според нормативните стандарти, нито според принципите на хуманна и устойчива градска среда. Сред най-често срещаните проблеми са: стари метални рампи със стръмен наклон; неподходяща ширина на улеи за колички; неизправни или липсващи асансьори; липса на алтернативни решения при повредено или неизградено механизирано съоръжение; липса на всякакъв достъп за трудно подвижни хора, включително родители с колички, казват вносителите на одобрения доклад – общинските съветници Димитър Петров (независим) и Цветелина Симеонова-Заркин (ПП – ДБ). 

„Особено тревожно е, че в почти всички подлези металните рампи са нефункционални и опасни. Те не могат да се считат за реална мярка за достъпност. Според добрите европейски практики, непосредствен и немеханизиран достъп (с умерен наклон) трябва да бъде първият и предпочитан избор, като механизирани средства (асансьори, подемни платформи) се прилагат само при невъзможност за други решения. Също така, подлезите следва да бъдат преоценени като функция - в редица случаи, при липса на трафик или при реализирани наземни алтернативи, те се оказват излишни, негостоприемни и опасни пространства“, казват вносителите. 

„Съвременните урбанистични концепции препоръчват приоритизиране на наземно преминаване, особено в зони с интензивно пешеходно движение и семеен контекст. Достъпната градска среда не е само въпрос на инфраструктура - тя е въпрос на справедливост, на равенство и на дългосрочна визия за развитие. Когато един град е труден за навигиране с детска количка, когато родителите трябва да търсят обходни маршрути или да рискуват безопасността на децата си, когато хората с увреждания не могат да се придвижват самостоятелно, това означава, че градът не служи на хората, а им поставя пречки. Това има своето пряко отражение и върху демографската картина. Ако семействата с малки деца не се чувстват добре дошли и подкрепени в ежедневието си, ако родителството в града изглежда като непрестанна битка с тротоари, подлези и стълби, все по-малко млади хора ще изберат да създадат семейство тук“, коментират още общинските съветници. 

„Достъпността е фактор в решенията за заселване, задържане и завръщане в града - тя е предпоставка за по-висока раждаемост, но и за устойчив приръст чрез задържане на млади семейства. Отделно от това, включващата и безопасна градска среда създава условия за активен и независим живот - за възрастни хора, за хора с увреждания, за деца, за родители. Това прави града по-жизнен, по-икономически активен, по-солидарен. София не може да бъде конкурентоспособна, иновативна и устойчива, ако изключва част от своите граждани от нормалното ежедневие“, казват в заключение вносителите на доклада.

Снимки: citybuild.bg

В този контекст Столичният общински съвет възложи на кмета на Столична община да извърши оценка и технически анализ на пешеходните подлези, включващ техническо състояние, възможности за достъп, безопасност и съответствие с нормативните изисквания. Необходимо е да се идентифицират подлезите с пълна липса на достъп и да бъде представен списък с приоритетни обекти, нуждаещи се от незабавно преосмисляне и интервенция. Предвижда се също така да бъде изготвен план-програма за поетапно подобряване на достъпността, включваща проектни предложения с ясно разграничение между: нискобюджетни и немеханизирани решения (например: изграждане на бетонни рампи с нормален наклон, оформяне на наземни пътеки със светофарно регулиране и др.); високобюджетни, но наложителни механизирани решения (асансьори, подемни платформи). Освен това кметът трябва да предвиди и опции за преустройство или закриване на подлези с отпаднала необходимост, при осигуряване на безопасен алтернативен достъп. 

 

ОЩЕ НОВИНИ

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Осигурени са 32 335 000 лева за модернизация и изграждане на спортни обекти в страната

Средствата са със 17,3 млн. лева повече от първоначално предвидените за обновяване на спортната инфраструктура у нас

Откриха благоустроените централни части в селата Падина, Бял извор и кв. "Диамандово"

Откриха благоустроените централни части в селата Падина, Бял извор и кв. "Диамандово"

Реализацията на проектите е финансирана със средства от бюджета на община Ардино

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Над 80% от липите по улица "Мармарлийска" във Велико Търново ще бъдат запазени

Основният ремонт на една от най-натоварените улици в града включва подмяна на ВиК и тротоари, оформяне на джобове за съдовете за смет, монтиране на LED осветление и преасфалтиране

НКЖИ приключи прединвестиционно проучване за изграждане на нова железопътна линия от Ямбол до граничния пункт при Лесово

НКЖИ приключи прединвестиционно проучване за изграждане на нова железопътна линия от Ямбол до граничния пункт при Лесово

Разработени са планове за изпълнение, трафик прогнози, анализ на капацитета, финансово-икономически и екологичен анализ, варианти за развитие

6 са офертите в поръчката за идеен проект за изграждане на платното за Кулата от АМ "Струма" извън Кресненското дефиле

6 са офертите в поръчката за идеен проект за изграждане на платното за Кулата от АМ "Струма" извън Кресненското дефиле

Изпълнителят ще трябва да предложи и мерки да не се увреждат в значителна степен видовете и местообитанията, предмет на опазване в защитените зони „Кресна“ и „Кресна Илинденци“

Дейностите по модернизацията на жп гара Пловдив са на финален етап

Дейностите по модернизацията на жп гара Пловдив са на финален етап

Скоро се очаква да бъде готов и комуникационно-транспортният пробив под гарата