Plato Contemporary Art Gallery - как една кланица в Чехия се превърна в градска галерия
Системите на Jansen за прозорците и остъклените вътрешни стени са изпълнили строгите изисквания за обновяването и естетическите виждания на архитектите
Фотограф: György Palkó. © Jansen AG, Oberriet
Едно ново начало
Бившата общинска кланица в чешкия град Острава се намира в някога гъсто населената, но вече частично разрушена индустриална зона. Сградата, която е включена в списъка на ЮНЕСКО, датира от края на XIX век. Тя губи първоначалната си функция на кланица през 1965 година, когато производството на храни е преместено в нов завод. Обектът е използван за различни цели и постепенно запада. През 2016 година общината в Острава обявява международен архитектурен конкурс за възстановяването на сградата с цел да бъде превърната в галерия. Със своите уникални решения проектът стига до финала на престижните награди на EU Mies van der Rohe.
Новата галерия е място, където изкуството не само може да се види, но и да се създаде. PLATO има за цел да осигури пространство, което надхвърля обикновеното излагане на изкуство. За да отговорят на нуждите на художници, куратори и други професионалисти в областта, архитектите от KWK Promes, спечелили конкурса, следват стриктно концепцията на галерията при препроектирането на кланицата. Те са участвали и в обновяването на външните площи и вместо предвидената първоначално бетонова настилка, замърсената почва е била рехабилитирана и засадена с треви, ливадни билки, храсти и дървета.
Фотограф: György Palkó. © Jansen AG, Oberriet
Необичайно фасадно решение
Сградата е била в още по-лошо състояние, отколкото се е предполагало. Ето защо основното предизвикателство е било да се намерят подходящите методи за реконструкция. Стените са били разрушени и неравни, с огромни дупки на много места, а тухлената зидария – почерняла от мръсотия и сажди.
Вместо просто да почистят фасадата и да запълнят дупките с тухли, архитектите с ръководител Роберт Кониечни разглеждат дефектите като част от идентичността на сградата. Повечето разрушени тухли са заменени със спасени от старата сграда. Всички вече несъществуващи елементи и срутената част от кланицата са заменени с микробетон. Запазени са характерът на замърсената тухла, както и старата орнаментика на стените и спецификата на едновремешната зидария.
Уникалната особеност на концепцията е, че новите бетонни елементи на фасадата могат да се въртят, служейки като вход-изходи на сградата. Благодарение на различни механизми шестте дебели стенни панела отварят изложбените зали навън, позволявайки на изкуството да „излезе“ в пространството около сградата, а на посетителите - да влязат.
Фотограф: György Palkó. © Jansen AG, Oberriet
Последователно съживяване
Основите на сградата също са били компрометирани, тъй като тя се намира в район, който в миналото е бил засегнат от въгледобива. Поради това сградата е леко наклонена. А тъй като уникалните въртящи се стени означават сериозни намеси в носещите тънки стени на историческата сграда, се е наложило укрепване на критичните точки със спомагателна стоманена конструкция в комбинация с микропилоти.
Частично срутените дървени покриви, покрити с тъмен филц, са заменени със стоманени конструкции и покрити със светла мембрана. Така покривите се нагряват по-малко, избягвайки ефекта на „топлинния остров“, а цветът кореспондира с използвания бетон.
Фотограф: György Palkó. © Jansen AG, Oberriet
На високите изисквания отговаря високо качество
Прозорците и остъклените вътрешни стени са изпълнени с различни системи на Jansen*. Филигранните стоманени профили от линиите Janisol, Economy 60 и Janisol 2 отговарят както на най-високите изисквания при обновяването, така и на естетическите търсения на архитектите.
Гамата Janisol е особено подходяща, когато става въпрос за запазване на външния вид на защитена от ЮНЕСКО сграда във възможно най-автентичен вид. Тя съчетава съвременни стойности на изолацията с привлекателно сдържана естетика.
Различните размери и геометрии на прозорците са били особено предизвикателство. В сградата са монтирани както кръгли, така и дъгообразни прозорци с различни радиуси. Някои от тях са с персонализирана геометрия, произведена на място в Острава от металообработващия цех Sedlák.
Фотограф: György Palkó. © Jansen AG, Oberriet
За да се предпазят произведенията на изкуството от пряка слънчева светлина, върху новото остъкляване е направен керамичен ситопечат, който го прави да изглежда тъмно и матово и омекотява светлината в галериите. Външните первази на прозорците са специално изработени от керамика по поръчка.
Галерията на разрушената преди това кланица сега се състои от пет модерни изложбени зали. В допълнение към тях PLATO разполага и с административни помещения, кафене и помещения за образователна програма и лекции.
*Подробна информация за всички системи можете да получите, като се свържете с фирма Алукьонигщал, лицензиран представител на Jansen за България.