Предлагането на логистични и индустриални площи в София бележи минимален ръст към края на 2024 г.

23

Това показва проучване на Colliers за второто полугодие


Предлагането на индустриални и логистични площи за спекулативно отдаване под наем в София клас А и В към края на 2024 г. е около 1,401,400 кв. м. Регистрирано e минимално увеличение с 25,400 кв. м спрямо края на предходната година. Основните причини са високата цена на строителство, както и факта, че местните компании предпочитат сами да изграждат сградния си фонд. Модерните площи в активен строеж в София са почти 185,400 кв.м, като близо 40% от тях са концентрирани в няколко сгради от един проект.

Търсенето през изминалата година нараства спрямо предходната 2023 г. Основен негов двигател традиционно са компании в сферата на логистиката и 3PL (39%), следвани от производство(36%) и търговия (9%). Оставащият дял е разпределен между представители на секторите строителство, химическа индустрия и фармация.

Усвоените площи през 2024 г. надхвърлят 105,400 кв.м. Повече от половината от този обем (58%) представлява ново търсене или експанзия, 24% са сгради, построени за конкретен наемател (built-to-suit), 11% са преотдадени, а предоговаряния или удължавания на вече съществуващи договори са 7%. Към края на 2024 г. делът на незаетите площи в София достига рекордно ниски стойности от около 2.3%.

Наемните нива, на които се предлагат имотите, остават непроменени до средно EUR 5.50 на кв.м на месец за складове клас А и около EUR 4.0 за клас В. В резултат на високите им стойности се очаква да продължи трендът на търсене на по-нисък клас площи на по-приемлива цена. Много от тях са във вътрешния ринг на София и са по-подходящи за събаряне и последващо ново застрояване. Това е и основната причина тенденцията местни търговци да освобождават наетите от тях площи и да се преориентират към складове в Румъния, поради по-благоприятните наемни условия да продължи и през настоящата 2025 г.

Стабилизирането на строителните цени стимулира инвеститорите при взимането на решения за стартиране на нови проекти. Очаква се този тренд да се запази и повече сгради да преминат от етап на планиране към строителство. Потенциалното увеличение на предлагането в комбинация с пълноправното членство на страната ни в Шенген ще даде допълнителен стимул на икономиката на България като цяло и на логистичния сегмент в частност.

Вижте повече ТУК.

 

ОЩЕ НОВИНИ

АПИ обяви обществена поръчка за основен ремонт на близо 30 км третокласни пътища в област Добрич

АПИ обяви обществена поръчка за основен ремонт на близо 30 км третокласни пътища в област Добрич

Строително-монтажните работи ще се финансират по Програма „Развитие на регионите“

Милиони домакинства остават без достъп до саниране

Милиони домакинства остават без достъп до саниране

Как собствениците могат да бъдат част от решението обясниха на пресконференция Центърът за енергийна ефективност ЕнЕфект, Хабитат България, БАИС и Българо-австрийска консултантска компания  

Министърът на транспорта: Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел

Министърът на транспорта: Три години не е намерено решение за изграждането на най-дългия жп тунел в България – този до Вакарел

Това заяви Гроздан Караджов по време на инспекция на трите участъка по жп трасето Елин Пелин – Костенец