Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центрове

628

Това показва проучване на Colliers на пазара в България през първото полугодие


Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи шопинг центрове с общ обем от над 356,000 кв.м, показва последният доклад на Colliers. На бул. „Витоша“ функционират 31,300 кв.м площи, а преобладаващите наематели са търговците от сегмент "Мода" с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата. Нивото на свободни площи на главната търговска улица се покачва до 3%.

В четирите оперативни ритейл парка в столицата функционират 69,300 кв.м, а свободни пространства почти липсват. В шопинг центровете средното ниво на незаети площи е 3.2%, а над половината са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти отсъства предлагане. Усвоените пространства възлизат на над 8,440 кв.м. Тук не се включват премествания на обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.

Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. – 56 евро/кв.м/месец на бул. "Витоша", 43 евро/кв.м./месец – в търговските центрове, и 11 евро/кв.м/месец в ритейл парковете. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Този тренд е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението.

В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ са в активна фаза на строителство, а завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите. Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.

Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни (big data) и анализи, за да оптимизират своята стратегия.

Colliers регистрира тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по-добро представяне на конкретна марка. Част от еволюцията на търговията е и факта, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.

Вижте повече тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Започна независимото геоложко-конструктивно обследване на железопътния тунел край Вакарел

Започна независимото геоложко-конструктивно обследване на железопътния тунел край Вакарел

При строителството му се появиха непредвидени геоложки затруднения и необходимост от допълнително укрепване, за да се гарантира стабилността на строежа

Община Самоков става собственик на бившия Дом на народната армия

Община Самоков става собственик на бившия Дом на народната армия

Идеята е да се даде съвременен облик и функционалност на сградата и тя да я превърне в място, изпълнено със съдържание

Някогашният Гранд хотел "Варна" ще бъде модернизиран в сграда от апартаментен тип

Някогашният Гранд хотел "Варна" ще бъде модернизиран в сграда от апартаментен тип

В друг имот на терена се предвижда ново застрояване с максимална височина 15 метра (5 етажа)

Напредва строителството на новото училище в бургаския квартал "Крайморие"

Напредва строителството на новото училище в бургаския квартал "Крайморие"

То ще бъде филиал на ОУ „Александър Георгиев – Коджакафалията“ и в него ще се обучават ученици от 1 до 7 клас