Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центрове

611

Това показва проучване на Colliers на пазара в България през първото полугодие


Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи шопинг центрове с общ обем от над 356,000 кв.м, показва последният доклад на Colliers. На бул. „Витоша“ функционират 31,300 кв.м площи, а преобладаващите наематели са търговците от сегмент "Мода" с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата. Нивото на свободни площи на главната търговска улица се покачва до 3%.

В четирите оперативни ритейл парка в столицата функционират 69,300 кв.м, а свободни пространства почти липсват. В шопинг центровете средното ниво на незаети площи е 3.2%, а над половината са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти отсъства предлагане. Усвоените пространства възлизат на над 8,440 кв.м. Тук не се включват премествания на обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.

Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. – 56 евро/кв.м/месец на бул. "Витоша", 43 евро/кв.м./месец – в търговските центрове, и 11 евро/кв.м/месец в ритейл парковете. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Този тренд е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението.

В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ са в активна фаза на строителство, а завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите. Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.

Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни (big data) и анализи, за да оптимизират своята стратегия.

Colliers регистрира тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по-добро представяне на конкретна марка. Част от еволюцията на търговията е и факта, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.

Вижте повече тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Наградата "Архитектон" е с изменен статут

Наградата "Архитектон" е с изменен статут

Съюзът на архитектите в България се старае да повиши значението на Националната награда за архитектура в професионалния живот у нас

Строителството на новата детска градина в столичния квартал Княжево е към своя край

Строителството на новата детска градина в столичния квартал Княжево е към своя край

Сградата ще е за над 150 деца, като официалното й завършване се очаква в края на месеца

Бившият главен архитект на Столична община Здравко Здравков е новият началник на РДНСК – София

Бившият главен архитект на Столична община Здравко Здравков е новият началник на РДНСК – София

В края на август от длъжността беше осбоводен инж. Илиян Чурилков, а за позицията беше проведен конкурс

Село Браниполе има нова детска градина

Село Браниполе има нова детска градина

Сградата в пловдивската община Родопи се намира до обновения парк в селото

Във Варна ще се проведат семинар и работилница за строителство с естествени материали

Във Варна ще се проведат семинар и работилница за строителство с естествени материали

Входът за тридневното събитие е свободен за всички с интерес по темата – проектанти, строители, любители, студенти и крайни клиенти