Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центрове

626

Това показва проучване на Colliers на пазара в България през първото полугодие


Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи шопинг центрове с общ обем от над 356,000 кв.м, показва последният доклад на Colliers. На бул. „Витоша“ функционират 31,300 кв.м площи, а преобладаващите наематели са търговците от сегмент "Мода" с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата. Нивото на свободни площи на главната търговска улица се покачва до 3%.

В четирите оперативни ритейл парка в столицата функционират 69,300 кв.м, а свободни пространства почти липсват. В шопинг центровете средното ниво на незаети площи е 3.2%, а над половината са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти отсъства предлагане. Усвоените пространства възлизат на над 8,440 кв.м. Тук не се включват премествания на обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.

Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. – 56 евро/кв.м/месец на бул. "Витоша", 43 евро/кв.м./месец – в търговските центрове, и 11 евро/кв.м/месец в ритейл парковете. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Този тренд е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението.

В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ са в активна фаза на строителство, а завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите. Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.

Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни (big data) и анализи, за да оптимизират своята стратегия.

Colliers регистрира тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по-добро представяне на конкретна марка. Част от еволюцията на търговията е и факта, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.

Вижте повече тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Предстои обновяване на гарите Шумен, Образцов чифлик и Ветово, скоро и гара Нова Загора ще бъде преобразена

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

В рамките на проекта се предвижда инвеститорът да вложи собствени средства в цялостното облагородяване на инфраструктурата около терена

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Срещата беше посветена на обсъждане на противоречиви практики в администрацията и на създаването на единна административна практика

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Творчеството му се отличава с чувствителност към социалния, исторически и природен контекст на заобикалящата го среда, като съчетава традиция и съвременност, локална специфика и универсална приложимост