Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центрове

656

Това показва проучване на Colliers на пазара в България през първото полугодие


Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи шопинг центрове с общ обем от над 356,000 кв.м, показва последният доклад на Colliers. На бул. „Витоша“ функционират 31,300 кв.м площи, а преобладаващите наематели са търговците от сегмент "Мода" с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата. Нивото на свободни площи на главната търговска улица се покачва до 3%.

В четирите оперативни ритейл парка в столицата функционират 69,300 кв.м, а свободни пространства почти липсват. В шопинг центровете средното ниво на незаети площи е 3.2%, а над половината са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти отсъства предлагане. Усвоените пространства възлизат на над 8,440 кв.м. Тук не се включват премествания на обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.

Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. – 56 евро/кв.м/месец на бул. "Витоша", 43 евро/кв.м./месец – в търговските центрове, и 11 евро/кв.м/месец в ритейл парковете. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Този тренд е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението.

В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ са в активна фаза на строителство, а завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите. Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.

Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни (big data) и анализи, за да оптимизират своята стратегия.

Colliers регистрира тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по-добро представяне на конкретна марка. Част от еволюцията на търговията е и факта, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.

Вижте повече тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Започна изграждането на HOLIDAY PARK Русе

Започна изграждането на HOLIDAY PARK Русе

Едновременно с това стартира и разширението на HOLIDAY PARK Шумен

Ще реставрират и социализират главната порта на Видин – Стамбол капия

Ще реставрират и социализират главната порта на Видин – Стамбол капия

Тя е паметник на културата от национално значение, който заедно с цялата отбранителна система „Кале“ няма аналог в страната 

Във видинското село Кошава ще бъде изграден спортно-туристически рекреационен комплекс

Във видинското село Кошава ще бъде изграден спортно-туристически рекреационен комплекс

Проектът се изпълнява със 100% безвъзмездна финансова помощ по Програма „Развитие на регионите“

Кметът Терзиев предлага нова структура на Столична община

Кметът Терзиев предлага нова структура на Столична община

Днес той отне правомощията на главния архитект Богдана Панайотова, след като на 5 ноември й поиска оставката

Осем са българските номинирани проекти за Наградата на Европейския съюз за съвременна архитектура Mies van der Rohe

Осем са българските номинирани проекти за Наградата на Европейския съюз за съвременна архитектура Mies van der Rohe

Деветото издание събира 410 обекта от 40 държави, отразяващи многообразието, креативността и богатството на архитектурния пейзаж на Европа