Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи търговски центрове

649

Това показва проучване на Colliers на пазара в България през първото полугодие


Предлагането на модерни търговски площи в София остава концентрирано в осемте големи шопинг центрове с общ обем от над 356,000 кв.м, показва последният доклад на Colliers. На бул. „Витоша“ функционират 31,300 кв.м площи, а преобладаващите наематели са търговците от сегмент "Мода" с дял от 34%, следвани от заведенията с 24%, като това не включва заетата от тях част от улицата. Нивото на свободни площи на главната търговска улица се покачва до 3%.

В четирите оперативни ритейл парка в столицата функционират 69,300 кв.м, а свободни пространства почти липсват. В шопинг центровете средното ниво на незаети площи е 3.2%, а над половината са концентрирани в два проекта, докато в установените проекти почти отсъства предлагане. Усвоените пространства възлизат на над 8,440 кв.м. Тук не се включват премествания на обекти в рамките на един и същ търговски център. Близо 60% от тези площи са в резултат на две сделки.

Наемните нива за първокласна търговска площ остават непроменени спрямо края на 2023 г. – 56 евро/кв.м/месец на бул. "Витоша", 43 евро/кв.м./месец – в търговските центрове, и 11 евро/кв.м/месец в ритейл парковете. Colliers очаква те да останат стабилни в краткосрочен план, с тенденция за покачване в качествените проекти в бъдеще. Този тренд е вследствие на липсата на свободни площи, засиленото търсене от местни и международни търговци, както и подобрената покупателна способност на населението.

В София два нови търговски парка и разширението на вече съществуващ са в активна фаза на строителство, а завършването им се очаква не по-рано от 2025 г. Това ще засили конкуренцията между съществуващите проекти, в резултат на което фокусът ще се премести все повече върху качественото преживяване на клиентите. Има обявени инвестиционни намерения за още три проекта, които все още са в процес на градоустройствени процедури.

Търговците продължават да интегрират високотехнологични решения, предимно в моловете. Засилва се използването на дигитални екрани за поръчка, автоматизирани опции за взимане и връщане на стока, поръчана онлайн, мобилни решения и други, които подобряват търговската дейност и съкращават времето за покупка и адресират предизвикателствата с подбор и недостиг на персонал. Очаква се все повече търговци да разчитат на големи по обем данни (big data) и анализи, за да оптимизират своята стратегия.

Colliers регистрира тенденция към отваряне на повече монобрандови магазини. Това е признак за развитие на пазара, тъй като самостоятелната концепция дава възможност за по-добро представяне на конкретна марка. Част от еволюцията на търговията е и факта, че все повече търговци планират модерни аутлет формати, изнесени в самостоятелни обекти.

Вижте повече тук.

ОЩЕ НОВИНИ

Обновена е административна сграда на ул. "Еделвайс" в Джебел

Обновена е административна сграда на ул. "Еделвайс" в Джебел

В нея се помещават ключови институции като „Социално подпомагане“, „Бюро по труда“ и Общинска служба по земеделие

Излезе от печат албумът "Колю Фичето. Българският строителен гений"

Излезе от печат албумът "Колю Фичето. Българският строителен гений"

Официалното му представяне ще се състои на 9 октомври от 14:30 ч. в Исторически музей – Дряново

Световният ден на архитектурата тази година е с послание застроената среда да може да се адаптира и да бъде възстановявана

Световният ден на архитектурата тази година е с послание застроената среда да може да се адаптира и да бъде възстановявана

Темата е свързана с реакцията при градски кризи - проблем като наводненията в нашата страна в момента

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

Пилотният проект за 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ предвижда зелени и многофункционални открити пространства, нов корпус и модерна спортна зала

България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и ЕK

България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и ЕK

За изграждането на гигафабриката ще е необходим равен терен с площ от 50 до 200 хектара и възможност за бъдещо разширение