Малко информация и за бъдещата Метростанция 5 от отклонението на третия метродиаметър към ж.к. "Слатина"

2497

Тя ще е разположена на бул. „Асен Йорданов“ срещу зала „Арена София“


Снимка: Столична община

На 27 ноември започна изграждането на отклонението на третия метродиаметър към ж.к. „Слатина“. Новият участък е разширение на Метролиния 3 и ще минава през кварталите "Гео Милев" и "Слатина" до бул. "Цариградско шосе" и Окръжна болница. За момента е предвидено да има 6 метростанции. Започва се от станции 6 и 5. Подробности за Метростанция 6 вижте тук

Втората поред станция от новия участък на третата линия е "Арена София" (предлага се и името "София Тех парк"). Станцията ще е разположена до многофункционалната спортна зала и технологичния комплекс, като изходи ще има и към двата обекта. Пероните и вестибюлите ще са разположени частично под платното на бул. „Асен Йорданов“. Станцията е решена с едно подземно ниво за пероните и едно подземно полуниво над пероните, където се разполага вестибюлът. На ниво перон е предвиден пешеходен подлез под булеварда към зала „Арена София“. Към метростанцията не е предвиждано паркиране в рамките на проекта.

Разположение на метростанцията спрямо градската среда

Югоизточният вход-изход е оформен на булеварда до спирка на градския транспорт. Предвидена е възможност за изграждане на подход с ескалатори от входа-изхода на метростанцията към по-високото ниво на входа на "София Тех Парк". В близост до входовете ще има асансьор за достъп до нивото на тротоара и от нивото на входа на СТП до нивото на вестибюла. Северозападният вход-изход пред зала „Арена София“ ще е оформен към нов пешеходен подлез, преминаващ под бул. „Асен Йорданов“, като достъпът към подлеза ще е с три ескалатора и асансьор.

Напречен разрез и разположение на метростанцията спрямо градската среда

Проектната част се изпълнява от „Свеко Енергопроект“ АД. Според документацията проектант е арх. Стоян Герзилов. Станцията ще е с два странични перона, отделени от линията на метрото с автоматични плъзгащи се врати. Подовете ще са с покритие от различен вид и размер плочи от гранитогрес. Стълбищата за обществено ползване ще са с гранит. Гранитогресът или латексът по стените ще бъдат положени върху предстенна облицовка с циментови плоскости, положени върху метална конструкция от поцинковани профоли. Таваните са предимно няколко вида метални окачени. Дограмите ще са алуминиеви. Парапетите в зоните за обществен достъп ще са от неръждаема стомана със стъкло триплекс.

По първоначалния идеен проект стените на Метростанция 5 са били предвидени с гранитогрес в бели тонове с поставени декоративни елементи (наподобяващи дънна платка). Подовете във вестибюла и перона са били предвидени с гранитогресни плочи в зелени тонове, които да кореспондират на декоративните елементи по стените. Предложението е било таванът да е с облицовки в бяло с декоративни елементи в синьо и шахматно разположени осветителни тела. В преддверието пред подлеза към зала „Арена София“ пък е била предвидена „Дигитална водна завеса / екран“.

Идеен проект от 2019 година

Не е ясно какво е наложило промяната, но визуализациите от тази година показват, че станцията ще е решена със стени от гранитогрес в различни цветове, като преобладаващи ще бъдат пясъчните и сините тонове. Декоративните елементи са различни от първоначално показаните. В горната си част стените ще бъдат изпълнени от гипсокарон с мазилка в бял цвят. Подовете ще бъдат с матиран гранитогрес в същите цветове. Таваните също ще са в пясъчни тонове. Над коловозите таванът ще бъде от гипсокартон, боядисан в бяло.

Идеен проект за пероните от 2023 година

Идеен проект за вестибюла от 2023 година

Метростанция 5 ще има връзка с автобусни линии 1, 3 и 5 и с тролейбусни линии 4 и 11. Повече информация за станцията и целия участък вижте в документацията за обществената поръчка тук.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

“Зелено движение” с апел към премиера: Спрете разпродажбата на културно и природно наследство на България

“Зелено движение” с апел към премиера: Спрете разпродажбата на културно и природно наследство на България

В списъка за приватизация са предложени част от римския амфитеатър на Сердика в София, езерото в м. Карандила, 20 декара от Природен парк "Витоша" и черноморските носове Кротиря в Поморие и Червенка в Черноморец 

Правителството одобри допълнителни средства за археологически проучвания и теренна консервация

Правителството одобри допълнителни средства за археологически проучвания и теренна консервация

Близо 2 милиона лева ще осигурят възможността за проучване на седем от най-значимите археологически обекти в страната

Подготвят образователен център за работа с глина

Подготвят образователен център за работа с глина

За опазването на културното наследство на с. Мандрица разказа по време на форум на BAU Academy арх. Николай Маринов    

Възстановяват движението по участъка от път I-1 между Мездра и Лютидол

Възстановяват движението по участъка от път I-1 между Мездра и Лютидол

Трасето, по което ще се пусне трафикът, е с дължина 13 км, и е модернизирано и разширено с по две ленти в посока