„Златен лъв“ за най-добро национално участие в Биеналето за архитектура във Венеция получи Бразилия с павилиона си Terra (Earth)

119

Българският павилион, който разглежда проблема с обезлюдяването и изоставените училища в малките населени места, е класиран в топ 10 на най-впечатляващите експозиции в селекция на Artribune - най-голямата и популярна медийна платформа за култура и съвременно изкуство в Италия


Биеналето за архитектура във Венеция 2023 се провежда под надслов „Лабораторията на бъдещето“. Форумът е куриран от академика, преподавателя и автор на бестселъри Лесли Локо, според която архитектите имат уникалната възможност да представят амбициозни и креативни идеи, които помагат да си представим едно по-справедливо и оптимистично бъдеще. Журито включва италианския архитект и куратор Иполито Пестелини Лапарели (председател), палестинския архитект и куратор Нора Акауи, американския директор и куратор на The Studio Museum di Harlem Телма Голдън, южноафриканския основател и съредактор на списание Cityscapes Тау Тавенгва и полякинята Изабела Виезорек, архитект в Испания и изследовател и преподавател в Лондон. Наградите бяха връчени на церемония в събота в централата на La Biennale di Venezia - Ca’ Giustinian.

„Златен лъв“ за най-добро национално участие в Биеналето за архитектура във Венеция получи Бразилия с павилиона си Terra (Earth). Отличието е за изследователската изложба и архитектурна интервенция, които предлагат преосмисляне на миналото, за да се проектират възможни действия. Земята се разглежда като потекло и памет, като почва и територия, но и в нейните глобални и космически измерения - като общ дом. Изложбата е курирана от архитектите Gabriela de Matos и Paulo Tavares.

Изложбата разглежда земята едновременно като поетичен и като строителен елемент в изложбеното пространство. За тази цел акценти в павилиона са от пръст – като уважение към традициите на местните територии и жилища.

Първата галерия на павилиона, наречена De-colonizing the canon, поставя под съмнение версията, че Бразилия е построена в средата на нищото, като се има предвид, че местните жители са били изтласкани в периферията на региона с налагането на модернистичният град.

Втората галерия - Places of Origin, Archaeologies of the Future, се обръща към спомените и археологията, насочвайки се към бъдеще след изменението на климата, където „деколонизацията“ и „декарбонизацията“ вървят ръка за ръка. Кураторите извеждат напред наследството и практики към форми на социално и екологично възстановяване.  

Специална награда на Биеналето за архитектура получи Великобритания за проекта Dancing Before the Moon. Отличието е за кураторската стратегия и предложенията за дизайн, които представят творби на шестима базирани в Обединеното кралство художници и архитекти, които използват комбинация от филми и предмети, за да ни карат да разсъждаваме върху индивидуални, семейни, културни, обществени и родови ритуали и как те използват изграденото пространство около нас. Британският павилион е място за преосмисляне на ролята, която хората играят при оформянето на средата. Той демонстрира необходимостта архитектурата да гледа отвъд сградите и икономическите структури.

„Златен лъв“ за най-добре представил се участник получи проектът DAAR на Alessandro Petti и Sandi Hilal (Стокхолм). Отличието е за техния дългогодишен ангажимент и ангажиране с архитектурни и учебни практики за деколонизация в Палестина и Европа.

„Сребърен лъв“ за обещаващ млад участник беше връчен на Olalekan Jeyifous, който живее в Бруклин, но е роден в Ибадан, Нигерия. Отличието е за мултимедийна инсталация, която разширява перспективите, предлагайки визии за деколонизирано и декарбонизирано бъдеще.

Журито присъди и три специални награди. Едната е за Twenty Nine Studio (базирано в Брюксел, Белгия) с проекта на Sammy Baloji (Лубумбаши, Демократична република Конго). Отличието е за инсталация от три части, която разглежда миналото, настоящето и бъдещето на страната.

Следващата специална награда е за Wolff Architects (базирани в Кейптаун, Южна Африка) - Ilze Wolff (Кейптаун) и Heinrich Wolff (Йоханесбург). Отличието е за инсталация, която отразява съвместна и мултимодална дизайнерска практика, както и нюансиран подход към изследванията и представянето.

Още една специална награда получи Thandi Loewenson от Лондон, роден в Хараре, Зимбабве. Отличието е за проект, който материализира пространствени истории.

„Златен лъв“ за цялостно творчество получи Demas Nwoko, роден в Нигерия художник, дизайнер и архитект. Той е пионер на движението за модерно изкуство в страната си, а неговата архитектура е новаторска, като се основава на традиционното африканско строителство. Демас Нвоко е особено известен с разработването на мерки за смекчаване на тропическия климат и насърчаването на принципите на устойчивостта - десетилетия преди това да доминира в масовото мислене.

България участва в Биеналето отново след 15-годишна пауза с проекта „Образованието е придвижване от тъмнина към светлина“, който разглежда проблема с обезлюдяването и изоставените училища в малките населени места. Българският павилион с проект на POV Architects и белгийския фотограф Александър Думарей е класиран в ТОП 10 на най-впечатляващите експозиции на световния форум. Селекцията е изготвена от Artribune - най-голямата и популярна медийна платформа за култура и съвременно изкуство в Италия. Освен България, в класацията попадат още Швейцария, Канада, Австрия, страните от Скандинавския полуостров, Словения, Чехия, Узбекистан, Латвия и Литва.

Снимка: Artribune

Селекцията включва 10 успешни и ефектни павилиона както по отношение на визуалното оформление, така и на концептуалната яснота. „Убедителната и запомняща се инсталация в павилиона на България разказва за обезлюдяването на една страна, която някога е била земеделска, и за опустяването на селата, а в някои случаи и на градовете. Снимките на Александър Дюмарей документират изоставените училища в една страна, която е загубила хиляди свои граждани през последните 40 години. Но има надежда и павилионът представя не само проблема, но и възможни решения“, пише в изданието.

Снимка: КАБ

По време на церемонията по награждаването във Венеция българският павилион в италианския град и центърът Топлоцентрала в София бяха място за дискусия по темата на проекта, предавана и онлайн. Събитието обедини участници от различни сфери, които изследваха възможностите за възраждане на тези региони. Вижте подробности тук.

Снимка: КАБ

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Част от ученически идеи в конкурса "Бъдещето на моя роден град" на Община Радомир ще бъдат реализирани

Сред тях са ремонт на подлез, монтиране на смарт пейки и енергоспестяващо улично осветление

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Тази година са предвидени над 3,5 милиона лева за ремонти на приемни здания на жп гари

Предстои обновяване на гарите Шумен, Образцов чифлик и Ветово, скоро и гара Нова Загора ще бъде преобразена

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

Кметът на столичния район "Овча купел" отново обяснява за предстоящото изграждане на търговски обект до бл. 508

В рамките на проекта се предвижда инвеститорът да вложи собствени средства в цялостното облагородяване на инфраструктурата около терена

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Публикуван е протоколът от първата работна среща на главния архитект на София за експертни консултации

Срещата беше посветена на обсъждане на противоречиви практики в администрацията и на създаването на единна административна практика

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Китайският архитект Лиу Дзякун е носителят на наградата Pritzker за 2025 година

Творчеството му се отличава с чувствителност към социалния, исторически и природен контекст на заобикалящата го среда, като съчетава традиция и съвременност, локална специфика и универсална приложимост