Уют на четири колела
Собственикът на най-известната у нас компания за авто интериор Vilner Атанас Вилнер разкри за citybuildhome.bg какво може да бъде променено в салона на автомобила, кои са актуалните цветове и материали, и в кои случаи интериорът е в състояние значително да повиши цената на возилото.
Кои държави в света са силни в автомобилния интериор?
Във всички страни има фирми, специализирани в интериора на автомобили. За Европа Меката е Германия, а за Америка - САЩ. Най-сериозните, най-истинските фирми на стария континент са в Германия, иначе има и във Франция, и в Англия, и в Испания, навсякъде. Въпреки факта, че швейцарците не произвеждат автомобили, една от най-скъпите компании за авто интериор в света е швейцарската Mansory.
Откъде се диктува модата в авто интериора?
Последните години и в този бранш модата се диктува от Русия и от арабския свят. Там има много хора с възможности и затова оттам идват най-големите поръчки, които съвсем обяснимо са насочени към вкусовете и тенденциите, властващи на тези места.
Напоследък автомобилните компании започнаха да изкарват модели, специално произведени за арабските страни и Русия. Ролс-Ройс в момента пуска две серии специално за Абу Даби. Единият автомобил е снежнобял с бял интериор, допълнен с червени детайли, а другият - кафяв на цвят, с бежов салон, украсен с дърворезбовани мотиви от техния фолклор по таблото и корите на вратите.
Какво е характерно за работата на Vilner?
Стараем се да създаваме различни неща от това, което се прави. Не искам това да звучи все едно съм се родил научен, напротив, години наред съм гледал какво правят големите и съм се учил във времето от тях. В подобни като нашата фирми в света работят цели екипи от по 20 дизайнера, а аз работя сам с един дизайнер, с който проектираме и изпълняваме всичко.
Процесът на работа като при интериорите на жилищата ли е?
Въпреки малкото пространство, създаването на дизайн на автомобила не е по-различно от създаването на дизайн на голямо заведение или апартамент. Сумата, която вземаме за самия дизайн е едва 500 лева. Разбирате, че тя е символична. Няма дизайнер, който да ви вземе 500 лева за цялостното решение на интериора у дома. Определили сме тази символична сума, защото хората в България все още не могат да се пречупят да отделят пари за интериора на автомобилите си. Тапицери има навсякъде, но истинската работа се състои в това да го измислиш, така че хем да е удовлетворен клиентът, хем да няма кич, хем да е функционално, хем да е оригинално.
Има ли пазар за труда ви в България?
Определено няма пазар. Клиентите ни са основно хора, които пътуват много, имат информация и искат най-доброто. Сред тях са известни личности като Слави Трифонов, Димитър Бербатов, Мартин Петров и т.н., които на практика диктуват модата у нас.
С този отговор ти почти отговори на въпроса ми, но все пак да обобщим - какви са клиентите ви - автомобилни маниаци, хора със сериозни финансови възможности или такива, които търсят комфорт и удобство както в дома, така и докато са на път? Увеличава ли се броят им?
Ако говорим за истинските, за големите проекти - клиентите ни са автомобилни маниаци и хора с възможности. Цените на услугите ни са несъизмерими с тези в света и въпреки това не всеки може да си позволи да инвестира в интериора на колата си. За съпоставка ще кажа, че един цялостен интериор на автомобил излиза между 4 и 8 хил. евро. За последната кола, чиито интериор направих и публикувах в Интернет, мой приятел от Германия ми каза, че там без проблем бих могъл да продам идеите и труда си за 25 хил.евро, вместо за 5-те хиляди евро, за които ги продадох тук.
Освен това тази кола тук я правим под пара и напрежение за три седмици, в същото време там никой не ти дава зор и имаш възможност да обмислиш нещата, да ги изпипаш, докато тук почти никога нямаш физическата възможност да го направиш.
Колко време изисква направата на един цялостен интериор?
Цялостният интериор обикновено отнема средно между 3 и 4 седмици.
Какво може да бъде променено в салона?
Абсолютно всичко. Купето може да се направи неузнаваемо. Всичко зависи от желанието на клиента. Наскоро на един джип Кадилак Ескалейд махнахме средния ред от трите реда седалки. На тавана на освободилото се място инсталирахме на 21 инчова плазма, на която клиентите да имат възможност да играят на PlayStation. Изградихме и барче за съхранение и поставяне на напитките, и скрихме всички кабели. Телевизорът е окачен на специална поставка, която се върти и когато не се ползва се прибира плътно към тавана, за да не пречи. Благодарение на промените, когато собствениците пожелаят автомобилът им се превръща в просторна и много комфортна игрална зала.
Какво е актуално в момента?
Преди няколко години много на мода беше черният пиано лак. Този материал, инспириран от роялите и пияната, измести дървото. Успоредно с него много на мода за по-новите автомобили бе карбонът /лакираните карбонови нишки/, с който се обличат детайлите. Всичко това претърпя своето развитие. Сега е актуално да има по-свежи цветове, например, ако колата е черна, салонът да е в бял пиано лак или обратното. Търси се ефектност, контраст и връзка между интериора и екстериора. Цветовете все повече се разчупват и става по-смели.
Един стилен интериор вдига ли цената на возилото?
Ако самото возило има стойност, се вдига. Ние не правим само нови автомобили, реставрираме и класически модели от петдесетте, шейсетте и седемдесетте. Стараем се да предадем стила и настроението на годините, от които датират автомобилите. Повечето хора искат интериорът да е максимално близък до оригиналния, въпреки че има и такива, които желаят той да е възможно най-модерен и актуален.
Що се отнася до съвременните автомобили, ако самият автомобил е стойностен при последваща продажба човек може да си вземе парите, които е инвестирал в интериора. Ако обаче няма стойност като автомобил това ще трудно.
Какви са предвижданията ти за сектора, в който работиш?
Оттук нататък ще се развива, защото започва да се държи сметка откъде са парите, с които е придобито недвижимото и движимото имущество. Ако досега хората, чиито доходи идват от сивия сектор, отиваха и си купуваха възможно най-лъскавото и скъпо возило, може би оттук нататък те ще започнат да доправят автомобилите си, за да постигнат лукса и удобството, към които се стремят. Като си купят нещо, което биха искали да е повече, ще инвестират в интериора и екстериора. Това е условие да се развие пазарът.
Винаги ли успяваш да намериш общ език с клиента или ти се налага да правиш компромиси?
В повечето случаи преди да дойдат в студиото, клиентите са видели мои неща на базата, на които ми имат доверие. За дома имаш предварителна представа - къде ще стои телевизорът, къде шкафът и т.н., тук са най-големите спорове, а не дали да са ти черни или кафяви пердетата. Реално погледнато воланът на колата и останалите задължителни елементи не могат да бъдат преместени. Ние променяме купето цветово и създаваме уют.
Въпреки легендите, които се носят, че алкантарата е специално обработена еленова кожа, тя е изкуствен материал, внасящ топлота и уют. Това е фин микрофибър, който имитира велура, но за разлика от него много издържа във времето на търкания, добре попива, лесно се почиства и затова е много подходящо решение за авто интериора. Напоследък има още по-фин материал, изкуствен набук. Ползва се по същия начин като алкантарата за тавани, за табла, за седалки, за всичко.
Бързо ли се променя модата в авто интериорите?
Променя се единствено цветово. Промяната започна отвън навътре, тоест екстериорът диктува интериора. Напоследък хит бяха белите автомобили, които "дойдоха" от арабския свят. Най-актуалният цвят при возилата в момента е зеленото, тъй като еко манията не подмина и тях. И Ферари, и Ламборджини, и Порше пуснаха нови зелени модели. Съвсем скоро зелените автомобили ще станат хит и в България!
Интервю на Марина Аврамова
снимки: Vilner