АУРА – нестандартна изложба на съвременна българска скулптура

226
Целта е да се експериментира с естетическите и смислови възможности на далечината и недостъпността при възприятието на художествените произведения.

В своя вече станал класически текст "Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост" Валтер Бенямин констатира, че една от съществените характеристики на модерността в сферата на изкуството е онова, което той ще нарече загуба на аурата на творбите. Тази загуба се дължи на появата на нов тип технически средства за възпроизводство на изображения - фотоапарата и кинокамерата. С тяхната поява и превръщането на фотографията и киното в изкуства се появяват творби, за които понятието оригинал вече не е приложимо, т.е възпроизводимостта е тяхна структурна възможност. Репродукциите на произведения на изкуството, фотографиите и кино-филмите постепенно са довели, според Бенямин, до загуба на аурата или авторитета на творбите на изкуството. Аурата е невъзпроизводимото в творбата, както по отношение на нейната материалност, така и по отношение на контекста (смислов и пространствен), в който е създадена и поставена. Поставянето на творбите на изкуството в музея е първата крачка към тяхното откъсване от традицията и специфичната среда, в която са били поставени. Репродуцирането им е логично продължение на тази тенденция.

 

Бенямин дефинира аурата така: "уникално явяване на една далечина, колкото и близо да е тя". В  бележка под линия, с която пояснява тази дефиниция, той добавя, че тази дефиниция "не е нищо друго освен формулирането на култовата стойност на художественото произведение в категории на пространствено-времевото възприятие. Далечината е противоположността на близкото. Същностно далечното е недостъпното. В действителност недостъпността е основно качество на култувата картина. По своята природа тя остава "далечна, колкото и близо да е".  

 

 

Целта на тази изложба е да експериментира с естетическите и смислови възможности на далечината и недостъпността при възприятието на художествените произведения. Зрителите ще бъдат поставени в ситуация, различна от тази, в която сме свикнали да наблюдаваме картини и скулптури в модерността. Ще бъде отнет близкият достъп до произведенията и възможността за свободен избор на гледна точка към тях. Скулптурата ще бъде гледана по начин, по който тя е гледана в началото на своята историческа поява, в пространството на храма.

 

В проекта ще бъдат включени 15 автори, дебютирали на сцената на българското изкуство след 2000 г. Те ще покажат по една своя работа, разположена в цялото пространство на изложбената зала в рамките само на един ден. В този смисъл всеки ден от протичането на изложбата ще може да бъде видяна различна работа. Изложените скулптури ще бъдат наблюдавани само от разстояние, през предварително направен отвор в преградения вход към залата. Всеки автор ще има пълна свобода по отношение на материалите, големината и разположението на своята работа. Важно е обаче работата да бъде създадена с оглед на конкретното пространство.

 

В края на изложбата достъпът до залата ще бъде отворен и на стените в нея ще могат да се видят съвсем малки черно-бели снимки, затворени в дървени кутии на показаните в хода на изложбата произведения. Когато произведенията са в залата, зрителят ще бъде извън нея. Когато зрителят влезе в залата, произведенията ще бъдат извън нея. Само малка незабележима репродукция ще е останала от тях. Дали репродукцията всъщност, противно на твърдението на Бенямин, не създава още по-силна аура около произведението?

 

Автори: Валентина Шарра, Десислава Досева, Благица Здравковска, Антон Цанев, Мартиан Табаков, Никола Цветанов, Светослава Атанасова, Елена Аначкова, Петър Петров, Елина Симеонова, Яна Караманджукова, Христо Антонов, Галя Благоева, Светлин Демирев, Христина Дренска-Тита

 

Координатори: Павлин Радевски, Витали Халваджиев, Петър Наков, Ивайло Аврамов

 

Куратор: Кирил Василев

 

Галерия „Райко Алексиев" - СБХ

Ул. „Раковски" 125

9-30 юли 2021

Закриване: 30 юли, 16-19 часа

ОЩЕ НОВИНИ

Над 320 хиляди души посетиха щанда на страната ни на ЕКСПО 2025 в Япония

Над 320 хиляди души посетиха щанда на страната ни на ЕКСПО 2025 в Япония

Дизайнът на националния ни павилион получи признанието на световно изявени архитекти

Стартира ранното кандидатстване за конкурса "БЪЛГАРСКА МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА" 2026

Стартира ранното кандидатстване за конкурса "БЪЛГАРСКА МЕБЕЛ НА ГОДИНАТА" 2026

Специално за младите таланти е добавена категория "От идея към реализация"

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

В София започва трансформация на училищните дворове и преминаване към едносменен режим на обучение

Пилотният проект за 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ предвижда зелени и многофункционални открити пространства, нов корпус и модерна спортна зала

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Откриха официално първия по рода си обект в България – комбинация между винарна и галерия за изкуство, креативно предприемачество и премислен дизайн

Aya Estate Vineyards близо до село Хърсово в район Мелник е по архитектурен проект на WhATA и включва още лозя, пасище, конна база, овощна градина, оранжерия, амфитеатър, зони за отдих, ресторант и хотел

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Изложба "Мештра" ще покаже обекти от глина и хартия, подглазурна живопис, релефи, графики и рисунки

Атанас Гаджев (1960 – 2018) е автор на редица интериорни, екстериорни и пространствени художествено-пластични решения