НИНКН: Ремонтът на Театър "София" е незаконен

406

„Чудесно е, че най-сетне очевидното е установено, само че интериорът на театъра вече е изтърбушен, а фасадата – изкъртена“, коментира независимият общински съветник Борис Бонев (обновена)


Снимка: Ново архитектурно наследство

Ремонтът е незаконен, защото има промени по сградата

Театър „София“ не притежава статут на единична недвижима културна ценност, но се намира в охранителната зона на градината при баня „Подуяне“, която има статут на културна ценност на парковото и градинското изкуство, затова по сградата не могат да се правят промени без съгласуван проект. В НИНКН обаче такъв проект не е внасян, очевидно защото според Столична община ще бъдат съхранени „както лицето, така и духът на тази сграда“. Според зам.-кмета по строителство в СО инж. Ангел Джоргов в рамките на ремонта ще бъде запазен „оригиналният ѝ вид с облицовка от естествен камък в пясъчен цвят, както и всички орнаменти, характерни за специфичния ѝ облик“.

Според Националния институт за недвижимо културно наследство обаче започналият ремонт на Театър „София“ е незаконен, тъй като има промяна по визията на сградата и това не е съгласувано с Института и с Министерството на културата. В този случай всякаква намеса трябва да бъде прекратена, но предписание за спиране на ремонта може да направи само Главна дирекция „Инспекторат по опазване на културното наследство“ към МК. НИНКН е сезирал Инспектората, за да бъде направена проверка кои са участниците, нарушили Закона за културното наследство и ЗУТ. Според Института проектът трябва да се преработи, така че да се запази автентичността на театъра.

За "Медиапул" Столична община коментира, че Театър "София" не попада в охранителната зона на градина "Баня Подуяне", както се твърди в разпространена от НИНКН позиция. "Градината е декларирана като част от групов паметник на културата през 1988 г., като в решението няма охранителна зона." От Общината отново уверяват, че външният вид на театъра не се променя - подменя се старата каменна облицовка, която е компрометирана в много от участъците, като се поставя нова каменна облицовка, а всички барелефи по сградата се запазват и само ще бъдат почистени.

Ремонтът е незаконен, защото сградата е в процедура по деклариране като НКЦ

На 20 юли кметовете на София Йорданка Фандъкова и на община „Оборище“ Николай Александров са уведомени за това, че сградата на театъра е в процедура по деклариране за недвижима културна ценност, като това означава, че след тази дата строителните дейности (които стартираха в началото на месеца) са незаконни и трябва да спрат, докато проектът не бъде обсъден. В 7-дневен срок кметовете са можели да направят възражение, но в НИНКН такова възражение не е постъпило.

За това, че Театър "София" е едновременно в ремонт и в процедура за статут като недвижима културна ценност, съобщиха и от Фондация „Ново архитектурно наследство“ (НАН), по чието предложение от 8 септември 2021г. е придвижена процедурата. 

За БТА директорът на НИНКН арх. Петър Петров заяви: "Това, което говорих с госпожа Йорданка Фандъкова, беше много просто - ремонтът да бъде спрян поне за една седмица, докато влязат експерти на НИНКН, които да се запознаят с обстановката и реалността на място, с проектите, и евентуално да се дадат предписания за промяна или доработка". По думите му идеята е да има съвместна работна група на общината и на НИНКН. "Аз мисля, че все още не е късно за намеса от наша страна, защото сега тече ремонтът", обясни той. Иначе от Общината подкрепяли стартиралото производство по Закона за културното наследство.

Postfactum или по български - след дъжд качулка

„Чудесно е, че най-сетне очевидното е установено. Само че интериорът на театъра вече е изтърбушен, а фасадата изкъртена!“, коментира независимият общински съветник Борис Бонев („Спаси София“). Той подчертава, че Институтът има писмо от него още от 2021г., в което пита дали проектът е съгласуван с тях. „Ако тогава не бяха спали, а бяха реагирали, днес можеше да има спасение за театъра, преди да започне рушенето“, казва Бонев. Според него още тогава НИНКН е можел да се самосезира и да извърши проверка, след което да установи, че ремонт на театъра по начина, по който го предлага общината, не може да се случи.

От „Спаси София“ припомнят, че първи дадоха публичност за намеренията на Общината и след създалия се обществен натиск обявената процедура по ЗОП през септември 2021г. беше прекратена, като стартира нова процедура, в която единствената промяна е фасадният материал. “За съжаление тези козметични промени не ни удовлетвориха, защото проектът в този вид ще отнеме идентичността на сградата и ще съсипе изключително ценен и добре запазен образец на следвоенния архитектурен модернизъм”, заявява Бонев.

“Съзнаваме, че реакцията на НИНКН идва в момент, когато разрушаването на интериора и фасадата на театъра са в много напреднал етап, но единственият начин да се противопоставим на нежеланието да бъдат чути становищата на експертите и мнението на гражданите е да продължим действията и настояванията си ремонтът да бъде незабавно спрян – това, което е останало от сградата, да се запази, проектът да се преосмисли и преразгледа”, добавя Стефан Спасов от гражданската организация.

Снимка: „Спаси София“

НИНКН: Проблемът не е в Института, а в политическата воля

Според ръководството на НИНКН институтът е обезкървяван методично в продължение на години и още от назначаването му новият директор арх. Петър Петров настоява за спешни мерки това да се промени. В тази връзка на 27 юли Националният институт за недвижимо културно наследство проведе кръгла маса на тема "Законът за културното наследство – проблеми и решения", а преди това даде и пресконференция.

Според НИНКН съдбата на Театър „София“ може да сполети още много други ценни здания, защото Законът за енергийната ефективност например дава срок всички сгради да бъдат приведени според изискванията му, включително знакови ценни сгради, които не са в списъка на недвижимото културно наследство. Техните собственици ще бъдат глобени, ако не осигурят необходимата степен на енергийна ефективност, която включва и топлоизолиране, т.е. създават се предпоставки за унищожаване на архитектурен и художествен образ и на автентичност.  

Освен това поддръжката и експлоатацията на тези сгради е скъпа и ще става все по-скъпа с повишаване на цените на енергоносителите. Енергийна ефективност може да се постигне и без драстични намеси – има решения, но те са по-скъпи и трябва да има адекватно подпомагане на собствениците от държавата и от общините, коментират от НИНКН. Според Института статутът на ценните сгради от втората половина на 20 век тепърва ще се превръща в обществена тема.

Вижте какво предвижда ремонтът на Театър "София" тук.

Ема Димитрова

ОЩЕ НОВИНИ

Община Бургас даде старт на 45 проекта за 130 милиона лева

Община Бургас даде старт на 45 проекта за 130 милиона лева

Те са одобрени да получат финансиране от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България

Офис пазарът в София регистрира лек спад на свободните площи през второто тримесечие на годината

Офис пазарът в София регистрира лек спад на свободните площи през второто тримесечие на годината

Той достига до 15.3% (50 базисни пункта) въпреки ръста на предлагането с нови проекти за отдаване под наем

Китайска компания има интерес към Индустриалния парк в Божурище

Китайска компания има интерес към Индустриалния парк в Божурище

Това стана ясно миналата седмица след среща на собственика на Pan-China Fastening Systems и ръководството на Национална компания индустриални зони

До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“

До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“

Завършва изграждането на отсечката от Боаза до пътя за Луковит

Обявени са финалистите във второто издание на наградата UIA 2030 за устойчива архитектура

Обявени са финалистите във второто издание на наградата UIA 2030 за устойчива архитектура

Финалистите от 5-те региона на Международния съюз на архитектите преминават към етап 2