Обсъждат превръщането на жп гарата в Банско в транспортен център и музей на Родопската теснолинейка

178

В началото на месеца беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от  представители на БДЖ-ПП и НКЖИ


Идеята за цялостно възстановяване и развитие на Родопската теснолинейка Септември - Добринище придобива все по-конкретни измерения. Централното управление на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД лансира концепция тя да бъде популяризирана като туристическа атракция и национална забележителност, в която гара Банско ще има специално място - както е било още при изграждането на линията, когато е построена като базов пункт за обслужване на подвижния състав.  

Теснолинейката е единствената функционираща жп линия с междурелсие 760 мм в България. Тя е с обща дължина 124,7 км и свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин. По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно на това място се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м н.в. От там, по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, минавайки през гр. Банско до крайната ѝ гара Добринище.

В началото на месеца беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от  представители на БДЖ-ПП, НКЖИ и народния представител Васил Тодев. Целта на огледа е да бъде изготвен списък с дейности, които да залегнат в няколкогодишен план за възстановяване и развитите на родопското влакче, по който се работи съвместно с Министерство на транспорта.

Проектът на Община Банско кореспондира и с идеята депото на гарата да се превърне в музей на теснолинейката и в него да бъдат експонирани част от парните машини, които в момента се намират в депо Септември. Облагородяването на водната кула, обръщателния механизъм, крановете за вода и експонирането на вагони от различните поколения могат да превърнат гара Банско в притегателна туристическа атракция.

Снимки: Община Банско

Секретарят на Общинската администрация Иван Докторов сподели намерението на общинското ръководство, обсъдено с представители на ДП Национална компания Железопътна инфраструктура, за създаване на транспортен комуникационен център в района на жп гара Банско. Районът е подходящ за тази цел, тъй като освен железопътния транспорт с теснолинейката, на едно място ще бъдат организирани спирките за междуградските автобуси, общинските автобусни превози, маршрутните коли към хижа Вихрен и стоянка за такси. За пътниците ще бъде удобно да имат достъп до всички видове транспорт в Банско на едно място и да получават пълна информация за трафика. Чакалнята на гарата ще бъде използвана от всички пътници, независимо какъв транспорт използват.

ОЩЕ НОВИНИ

Избраният изпълнител е отказал да подпише договора за строително-монтажните работи за нова сграда на Регионалната библиотека във Варна

Избраният изпълнител е отказал да подпише договора за строително-монтажните работи за нова сграда на Регионалната библиотека във Варна

Въпреки това обществената поръчка не е прекратена и проектът все още е в списъка на приоритетните общински проекти

Започва разширение на 73. СУ "Владислав Граматик" в столичния район "Триадица"

Започва разширение на 73. СУ "Владислав Граматик" в столичния район "Триадица"

В новия корпус ще има 12 класни стаи и физкултурен салон, който ще бъде свързан чрез топла връзка със съществуващата сграда на училището

Главният архитект на София отказа разрешение за строеж на небостъргача до столичния мол Paradise

Главният архитект на София отказа разрешение за строеж на небостъргача до столичния мол Paradise

Установени са несъответствия със закона и нормативната уредба, ще се прави и проверка на законносъобразността на одобреният през 2017 година от Столичния общински съвет Подробен устройствен план

КАБ откри изложба и проведе дискусия за българското участие във Венецианското архитектурно биенале

КАБ откри изложба и проведе дискусия за българското участие във Венецианското архитектурно биенале

По-голяма публичност на конкурса за национално участие, по-дълъг срок за подготовка на кураторските концепции и възможност за участие на безпристрастни чуждестранни архитекти в журито бяха част от препоръките, които отправиха участниците в дискусията

След изграждането на интермодалния терминал Волуяк районът ще стане център на карго индустрията около София

След изграждането на интермодалния терминал Волуяк районът ще стане център на карго индустрията около София

Това ще помогне както за намаляване на замърсяването на въздуха, така и за безопасността по пътищата