Обсъждат превръщането на жп гарата в Банско в транспортен център и музей на Родопската теснолинейка

153

В началото на месеца беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от  представители на БДЖ-ПП и НКЖИ


Идеята за цялостно възстановяване и развитие на Родопската теснолинейка Септември - Добринище придобива все по-конкретни измерения. Централното управление на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД лансира концепция тя да бъде популяризирана като туристическа атракция и национална забележителност, в която гара Банско ще има специално място - както е било още при изграждането на линията, когато е построена като базов пункт за обслужване на подвижния състав.  

Теснолинейката е единствената функционираща жп линия с междурелсие 760 мм в България. Тя е с обща дължина 124,7 км и свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин. По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно на това място се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м н.в. От там, по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, минавайки през гр. Банско до крайната ѝ гара Добринище.

В началото на месеца беше извършен оглед на линията и инфраструктурата на гарите от  представители на БДЖ-ПП, НКЖИ и народния представител Васил Тодев. Целта на огледа е да бъде изготвен списък с дейности, които да залегнат в няколкогодишен план за възстановяване и развитите на родопското влакче, по който се работи съвместно с Министерство на транспорта.

Проектът на Община Банско кореспондира и с идеята депото на гарата да се превърне в музей на теснолинейката и в него да бъдат експонирани част от парните машини, които в момента се намират в депо Септември. Облагородяването на водната кула, обръщателния механизъм, крановете за вода и експонирането на вагони от различните поколения могат да превърнат гара Банско в притегателна туристическа атракция.

Снимки: Община Банско

Секретарят на Общинската администрация Иван Докторов сподели намерението на общинското ръководство, обсъдено с представители на ДП Национална компания Железопътна инфраструктура, за създаване на транспортен комуникационен център в района на жп гара Банско. Районът е подходящ за тази цел, тъй като освен железопътния транспорт с теснолинейката, на едно място ще бъдат организирани спирките за междуградските автобуси, общинските автобусни превози, маршрутните коли към хижа Вихрен и стоянка за такси. За пътниците ще бъде удобно да имат достъп до всички видове транспорт в Банско на едно място и да получават пълна информация за трафика. Чакалнята на гарата ще бъде използвана от всички пътници, независимо какъв транспорт използват.

ОЩЕ НОВИНИ

Започна изграждането на първата детска градина в село Кокаляне в столичния район Панчарево

Започна изграждането на първата детска градина в село Кокаляне в столичния район Панчарево

Новата сграда за 4 групи е по проект на арх. Димчо Тилев - Tilev Architects, по чийто проект беше изградена и детската градина в "Горна баня", която получи награда в конкурса "Сграда на годината 2024"

Камарата на архитектите в България е "Влиятелна организация на годината" в Leaders of Influence Awards 2024

Камарата на архитектите в България е "Влиятелна организация на годината" в Leaders of Influence Awards 2024

В момента водим тежки битки срещу порочни инженерингови поръчки в Община Пловдив, заяви при получаването на наградата председателят на КАБ арх. Владимир Милков

Нови детска и спортна площадки, фитнес на открито и паркинг зона ще бъдат изградени в Бенковски

Нови детска и спортна площадки, фитнес на открито и паркинг зона ще бъдат изградени в Бенковски

Проектите ще бъдат реализирани от МИГ – Община Марица с финансовата подкрепа на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони чрез Програмата за развитие на селските райони

Община Пловдив ще получи 2 милиона лева за стадион "Марица"

Община Пловдив ще получи 2 милиона лева за стадион "Марица"

Проектът включва обновяване на игрището на стадиона, две игрища за футбол на малко поле и реконструкция на част от източната трибуна